آتش‌بس در سوریه پیشنهاد ظریف بود

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آتش‌بس به پیشنهاد ایران در بیانیه پایانی و جمع‌بندی مذاکرات وین درباره سوریه گنجانده شده است، گفت: بله، موضوع آتش‌بس با پیشنهاد روشن و صریح آقای ظریف در بیانیه پایانی گنجانده شد. به گزارش ایسنا، این مقام وزارت خارجه ایران در ادامه با اشاره به تحولات در …

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آتش‌بس به پیشنهاد ایران در بیانیه پایانی و جمع‌بندی مذاکرات وین درباره سوریه گنجانده شده است، گفت: بله، موضوع آتش‌بس با پیشنهاد روشن و صریح آقای ظریف در بیانیه پایانی گنجانده شد.
به گزارش ایسنا، این مقام وزارت خارجه ایران در ادامه با اشاره به تحولات در غرب آسیا و منطقه خاطرنشان کرد: آنچه در منطقه به‌ویژه در رابطه با پدیده بیداری اسلامی شاهد هستیم، این است که برخلاف نظر برخی که معتقدند بیداری اسلامی و یا همان بهار عربی شکل نگرفته است، ما با تمام وجود در رفت‌وآمدهای‌مان به منطقه بیداری اسلامی یا بهار عربی را لمس کرده‌ایم و این پدیده را به برکت انقلاب اسلامی تحکیم و تعمیق اندیشه‌های بنیادگذار انقلاب اسلامی (امام‌خمینی«ره») و ادامه مسیر توسط مقام معظم رهبری می‌دانیم.
امیرعبداللهیان با اشاره به آنچه دخالت ایران در منطقه ازسوی رسانه‌های غربی و مقامات این کشورها عنوان می‌کنند، گفت: ما بدون تردید درهمه کشورهای منطقه دارای نفوذ هستیم اما این نفوذ به معنای مداخله ما درکشورهای منطقه نیست. برخی کشورها و دیپلمات‌های ارشد آنها در ارتباط با ما مطرح می‌کنند که ایران نفوذ خود را در منطقه نادیده بگیرد. اما کدام کشور این کار را انجام می‌دهد؟
وی ادامه داد: پس از ٣٧‌سال ایران با توجه به گفتمان و رفتار منطقی‌اش در منطقه نفوذ پیدا کرده است و ما آن را در راستای تأمین حداکثری منافع و امنیت ملی و نیز کمک به جهان اسلام به کار می‌بریم. حالا اگر برخی طرف‌ها نفوذ ایران را به دخالت ترجمه می‌کنند، مشکل و کج‌فهمی آنهاست. امیرعبداللهیان تأکید کرد: ایران مداخله‌ای درکشورهای منطقه   ندارد.
معاون عربی آفریقای وزارت امورخارجه با اشاره به دیدارش با فیلیپ‌هاموند وزیرخارجه انگلیس در هفته‌های گذشته که پس از دوران قطع رابطه سیاسی اتفاق افتاد، گفت: در این گفت‌وگو‌ هاموند گفت که بحرینی‌ها می‌گویند ایران اسلحه به آنجا فرستاده است و مردم بحرین را علیه دولت تحریک می‌کند. من پرسیدم که چه نوع اسلحه‌ای فرستاده شده است، او گفت: با یک قایق چهار جعبه کلاشینکوف فرستاده شده است. من در پاسخ به وزیرخارجه انگلیس خاطره‌ای را یادآور شدم؛ پس از سقوط صدام یکی از رهبران عراقی مورد ترور با چاقو در مقابل درب منزلش قرار گرفت. وقتی ایشان برای مداوا به ایران آمده بودند، در دیدار با وی به او گفتم شما شأن و جایگاه‌تان بالاتر از این است که با چاقو قصد جانتان را کنند و به آقای ‌هاموند هم گفتم که این برای ایران توهین است که یک قایق اسلحه فرستاده باشد.
وی ادامه داد: اولا ما دخالتی در بحرین نداریم و نیازی هم به آن نمی‌بینیم، اما اگر بخواهیم دخالت کنیم، به اندازه جایگاه و بزرگی‌مان دخالت می‌کنیم. مقام معظم رهبری هم در سخنانی اظهار داشتند که اگر ما در بحرین مداخله می‌کردیم، اوضاع به‌گونه‌ای دیگر بود. ما صرفا درمنطقه و کشورهای آن نفوذ معنوی داریم.
وی درباره ترکیب کشورهای حاضر در مذاکرات بین‌المللی سوریه در وین گفت: به درخواست ما کشورهای عراق، لبنان و عمان که طی ٥‌سال گذشته نقش سازنده‌ای در بحث سوریه ایفا کردند، به مذاکرات دعوت شدند. یکی از مهم‌ترین شروط ما برای شرکت در مذاکرات سوریه این بود که قرار نیست در این مذاکرات به جای مردم این کشور تصمیم‌گیری کنیم بلکه باید کمک کنیم تا حامیان تروریست‌ها به لحاظ سیاسی و مالی روش خود را برای حل این بحران تغییر دهند.
معاون ظریف تأکید کرد که ایران طی بحران سوریه یک کار ویژه بسیار مهم داشته است که منحصر به ایران است و آن این است که اجازه ندادیم یک نظام سیاسی به دست تروریست‌ها سرنگون شود و این جزو افتخارات ماست. این درحالی است که برخی کشورها برای رسیدن به اهداف سیاسی خود کثیف‌ترین راه را که استفاده از تروریست‌ها برای سرنگونی یک کشور است، استفاده کردند. معاون عربی و آفریقای وزیرخارجه در ادامه با اشاره به سفری که به روسیه داشته و همزمان با سفر بندرسلطان یک مقام امنیتی عربستان بوده است، گفت: بندر سلطان در ملاقات با پوتین که شب قبل از ورود من به مسکو صورت گرفته بود، گفته بود می‌خواهیم بشار اسد را سرنگون کنیم و از روسیه خواسته بود با ایرانی‌ها همراهی نکنند. پوتین گفته بود، چگونه می‌خواهید اسد را سرنگون کنید و او گفته بود از طریق نظامی مخالفان بشار اسد را درحوزه‌های مختلف تسلیح کردیم و بسیاری از گروه‌های تروریستی نیز آماده کمک در این مسیر هستند و این حرف رسمی رئیس وقت امنیت ملی عربستان است و پوتین در پاسخ می‌گوید فکر می‌کنید، می‌توانید با استفاده از تروریست‌ها اسد را سرنگون کنید؟ فکر نمی‌کنید بعد از سوریه تروریست‌ها شما را هدف قرار خواهند داد؟
وی در ادامه به مهم‌ترین اختلاف‌نظرها میان کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات سوریه در وین اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در سوریه مستشار نظامی دارد و به ارتش و دولت این کشور کمک می‌کند. برخی آمریکایی‌ها در یک نگرش جدید می‌گویند مستشاران آنها به معارضان معتدل سوری کمک می‌کنند و حرف ما این است که معارض معتدل یا تندرو نداریم. گروه‌های تروریستی درسوریه مثل آهن‌ربا هستند و هر که مسلح شود، خیلی زود به سوی یکی از این گروه‌ها جذب می‌شود. بنابراین تروریست خوب و بد وجود ندارد.
امیرعبداللهیان تأکید کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران بشار اسد، رئیس‌جمهوری قانونی سوریه است و این خط قرمز ماست. هیچ‌کس نباید تعیین کند که درپایان پروسه سیاسی اسد می‌تواند کاندیدای ریاست‌جمهوری بشود یا نه. این یک موضوع داخلی است و به تصمیم مردم سوریه بازمی‌گردد.
وی در پاسخ به این‌که چرا نماینده‌ای از دولت سوریه در این نشست شرکت ندارد، گفت: طبیعی است وقتی اختلاف‌نظرها زیاد است، نمی‌توان از نخستین نشست انتظار داشت نماینده سوریه در آن شرکت کند. اما همه این مقدمات فراهم شده است تا پروسه سیاسی درمراحلی پیش برده شود و بعد از آن نمایندگان حکومت، معارضان سوری و دیگر گروه‌ها بیایند و دور یک میز بنشینند. ما معتقدیم دولت معارضه و مردم سه ضلع هر راه‌حلی برای سوریه هستند. معاون ظریف درباره مقاومت بشار اسد درپی سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: حدود ٧٠ تا ٨٠ کشور سرنگونی اسد را دنبال کرده‌اند و در این میان ایران، روسیه و حزب‌الله با نگاه خاص خود و نیز برخی دیگر در سطوح مختلف از اسد حمایت کردند. اما مهم‌ترین اقدام بر سر سقوط نکردن سوریه رهبری بشار اسد با کمک ارتش سوریه و مردم این کشور صورت گرفته است. در منطقه برخی کشورها نگران بودند که آیا اسد با شروع بحران می‌تواند در مقابل حملات مقاومت کند و همواره این نگرانی وجود داشت. دو‌سال پیش در دیداری که با بشار اسد داشتیم، به او پیشنهاد شد که خانواده‌اش را به ایران بفرستد اما پاسخ او این بود که من تا آخرین لحظه درکشور هستم و همسرم مسئول رسیدگی به خانواده شهداست و از کشور خارج نمی‌شویم. ارتش سوریه ٥‌سال است به مقاومت ادامه می‌دهد آن هم در یک جنگ تروریستی و چریکی. همچنین نیروهای داوطلب سوری اعم از زن و مرد در این مدت درحال نبرد هستند.
او با اشاره به نخستین دوره مذاکرات بین‌المللی سوریه در وین که ٨ آبان برگزار شد، خاطرنشان کرد: یکی از پرتنش ‌ترین بحث‌ها در این مذاکرات میان آقای ظریف و طرف‌های مقابل صورت گرفت. آنها حاضر نبودند حق تعیین سرنوشت مردم سوریه را در بیانیه پایانی لحاظ کنند اما با اصرار ایران این موضوع به این بیانیه اضافه  شد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا