آمده‌ایم مشکلات را حل کنیم از کوره درنمی‌رویم

درحالی‌ که دستیابی به توافق هسته‌ای و لغو قریب‌الوقوع تحریم‌ها به‌عنوان یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم آثار بسیار مثبتی در فضای داخلی و خارجی به همراه داشته است، همچنان برخی از انتقادهای سیاسی دراین زمینه مطرح می‌شود. این درشرایطی است که علاوه بر مقام معظم رهبری و مسئولان ارشد نظام بیش از ٨٥‌درصد مردم …

درحالی‌ که دستیابی به توافق هسته‌ای و لغو قریب‌الوقوع تحریم‌ها به‌عنوان یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم آثار بسیار مثبتی در فضای داخلی و خارجی به همراه داشته است، همچنان برخی از انتقادهای سیاسی دراین زمینه مطرح می‌شود.

این درشرایطی است که علاوه بر مقام معظم رهبری و مسئولان ارشد نظام بیش از ٨٥‌درصد مردم نیز حامی این اقدام دولت هستند. درهمین زمینه روزگذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در پنجمین کنفرانس بین‌المللی صنعت احداث و انرژی ضمن تشریح برخی از موانع و سختی‌های پیش‌روی دولت، شرایط حال حاضر و دورنمای اقتصاد ایران را نیز ترسیم کرد.

معاون اول رئیس‌جمهوری حل مسأله تعامل با جهان را افتخار دولت یازدهم دانست و گفت: برخی می‌گویند کجای این کار افتخار است؟ اگر این نتایج افتخار نیست، حتما فشارهای روی ملت افتخار است! اسحاق جهانگیری اولویت اصلی دولت را تعامل با جهان برشمرد و افزود: درهمه نظرسنجی‌هایی که درباره توافق هسته‌ای صورت گرفته است، بیش از ٨٥‌درصد مردم از این موضوع حمایت کرده‌اند. رهبرمعظم انقلاب، مراجع و مجلس شورای اسلامی نیز این توافق را تأیید کرده‌اند. معاون اول رئیس‌جمهوری حل مسائل ایران با قدرت‌های دنیا باعث شده بود، به بهانه‌های واهی هر لحظه ایران و ایرانی را مورد اذیت قرار دهند، ادامه داد: ایرانی‌هایی که درخارج از کشور زندگی می‌کردند و می‌کنند را به بهانه تحریم و به جرم این‌که پاسپورت ایرانی داشت، از داشتن شماره‌حساب بانکی محروم می‌کردند.

این درحالی است که مشاهده می‌کنیم که تمام مراجع تقلید از حضور وزیر امورخارجه درقم تجلیل و تقدیر کردند,٩٥٠‌میلیارد دلار درآمد نفتی در ٨‌سال گذشته چه شد؟
معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین آینده اقتصادی کشور را بسیار خوب، روشن و امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: مردم در انتخابات ‌سال ٩٢ با حرکتی که انجام دادند، مدیریت کشور را به ریل صحیح خود بازگرداندند.جهانگیری با بیان این‌که درگذشته فقط اتلاف درآمدهای حاصل از نفت صورت نگرفت بلکه در نظام مدیریتی و تصمیم‌گیری کشور نیز شاهد اتلاف بودیم، ادامه داد: آثار یک ریالی که مدیران کشور خرج می‌کنند، باید در زندگی مردم دیده شود.

مردم ایران باید بدانند که درطول ٨‌سال گذشته، ٩٥٠‌میلیارد دلار درآمد حاصل از نفت چه شده است؟ معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که حل مسائل اقتصادی کشور نیز در اولویت برنامه‌های دولت یازدهم قرار داشت، اظهار کرد: در دوره گذشته اقتصاد کشور با آسیبی جدی مواجه شد که دولت یازدهم با توجه خاص به سیاست‌های کلی اصل٤٤ درصدد رفع این مشکلات برآمد.وی با اشاره به فعالیت شرکت‌های بزرگ خصوصی درکشور که توانایی فعالیت در داخل و خارج از کشور را دارند و سرمایه‌های ارزشمندی محسوب می‌شوند، افزود: گاهی‌اوقات در داخل قدر این مجموعه‌ها دانسته نمی‌شود و این باعث واردشدن آسیب‌هایی به این شرکت‌های بزرگ شده و در نتیجه این آسیب‌ها باعث می‌شود کشور ناخواسته دراختیار منابع و امکانات خارجی قرار گیرد. معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که اصلی‌ترین نکته و پیام سیاست‌های اصل٤٤ این است که سقفی برای پرواز بخش خصوصی درکشور وجود ندارد، افزود: درکشور همگان به این واقعیت رسیده‌اند که راهی جز ورود بخش خصوصی به اقتصاد وجود ندارد.
آمده‌ایم تا مشکلات را حل کنیم
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به برخی انتقادات و توهین‌هایی که به رئیس‌جمهوری می‌شود، اظهار کرد: ما برای حل مشکلات مردم و کشور باید این مسائل را تحمل کنیم و نباید از کوره در برویم و ناراحت شویم؛ چراکه آمده‌ایم مشکلات را حل کنیم.
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به برخی مشکلات ایجادشده در گذشته و ایجاد رکود در اقتصاد به دلیل سوء‌مدیریت‌ها که در دوره‌های قبل انجام گرفته است، گفت: رئیس‌جمهوری به خاطر دفاع از مصالح کشور شنونده توهین‌های بسیاری است. جهانگیری افزود: در تاریخ کشور این رویه سابقه ندارد چراکه همین افرادی که در ٨سال گذشته، رئیس‌جمهوری به هرصورت که می‌خواست حرف می‌زد و هرکاری که می‌خواست با منابع کشور انجام می‌داد، یک‌بار لب به اعتراض علیه آن رئیس‌جمهوری نگشودند، امروز با این تعابیر راجع به رئیس‌جمهوری حرف می‌زنند و به او اهانت می‌کنند.
ثبات اقتصادی با وجود کاهش درآمد   ارزی
معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مختلف ازسوی دولت یازدهم جهت کنترل و ثبات اقتصاد کشور گفت: پیش از تحریم‌ها، بیش از ٢‌میلیون و٣٠٠‌هزار بشکه نفت در روز صادر می‌شد که پس از تحریم‌ها این میزان به کمتر از یک‌میلیون بشکه در روز امکان‌پذیر نبود. این درحالی است که قیمت نفت نیز از ١٠٧دلار در هر بشکه به مبلغی حدود ٤٠دلار کاهش یافت. وی با بیان این‌که در سال١٣٩٠، درآمدهای ارزی دولت از محل نفت و گاز ١١٨‌میلیارد دلار بود، اما امسال در بهترین حالت، به ٢٥‌میلیارد دلار می‌رسد، اضافه کرد: این بخش از کاهش درآمد در یک‌سال می‌توانست ثبات اقتصاد را به هم بزند، اما این اتفاق نیفتاد.
معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار کرد: دلیل این امر این بود که مردم به آینده امیدوار بودند و به تیم مدیریتی خود اعتماد داشتند و این تیم نیز تدابیر خوبی اتخاذ کرد تا ثبات اقتصاد به هم نخورد.
جهانگیری به برخی از اقداماتی که دولت باید درشرایط فعلی انجام دهد، نیز اشاره کرد و گفت: دولت باید تا جایی که امکان دارد خود را از کارهای تصدی‌گری خارج کند و طرح‌های عمرانی که دراختیار دارد را با سهل‌ترین شرایط به بخش خصوصی واگذار کند.
دولت مصمم به اصلاح نظام بانکی است
معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین حجم مطالبات معوقه و فعالیت موسسات غیرمجاز را از مشکلات نظام بانکی کشور دانست و گفت: دولت مصمم است تا این نظام را اصلاح کند. جهانگیری به مطالبات بخش حصوصی از دولت نیز اشاره کرد و افزود: سعی کرده‌ایم که در‌ سال ‌جاری و با لحاظ همه محدودیت‌های بودجه‌ای با اتخاذ راهکارهایی حدود ١٥‌هزار‌میلیارد تومان به بخش عمرانی تخصیص دهیم و بازاری برای بدهی‌های دولت به‌ویژه در ارتباط با پیمانکاران ایجاد خواهیم کرد. وی ادامه داد: جهت پرداخت بدهی‌ها در بودجه ‌سال به دولت اجازه داده شده است تا ١٦‌هزار‌میلیارد تومان اوراق منتشر و به بدهکاران خود پرداخت کند و در‌ سال آینده نیز تلاش خواهیم کرد در بودجه کشور براین موضوع تمرکز داشته باشیم. معاون اول رئیس‌جمهوری به منابع باقی‌مانده در صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: از روزی که صندوق توسعه ملی تشکیل شده است، حدود ٧٠‌میلیارد دلار ورودی این صندوق بوده که در این مدت تقریبا ٣٠‌میلیارد دلار هزینه شده و درحال حاضر نیز موجودی این صندوق ٤٠‌میلیارد دلار است. جهانگیری افزود: دولت از این صندوق درخواست کرده که بخش عمده‌ای از موجودی خود را به پشتیبانی صادرات فنی و مهندسی اختصاص دهد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا