ردپای مسئولان در شکار پرندگان!

روزنامه شهروند در گزارشی به قلم مریم میرزایی نوشت: کشتار ادامه دارد. هر روز بیش از هزاران پرنده مهاجر، در تورهای هوایی و ……. صیادان غیرمجاز گرفتار می‌شوند تا به گرمی بازار پرندگان فریدونکنار کمک کرده و سودهای کلانی را راهی جیب صیادان غیرمجاز کنند. چند سالی می‌شود که قرار است، فکری برای این کشتار …

روزنامه شهروند در گزارشی به قلم مریم میرزایی نوشت: کشتار ادامه دارد. هر روز بیش از هزاران پرنده مهاجر، در تورهای هوایی و ……. صیادان غیرمجاز گرفتار می‌شوند تا به گرمی بازار پرندگان فریدونکنار کمک کرده و سودهای کلانی را راهی جیب صیادان غیرمجاز کنند. چند سالی می‌شود که قرار است، فکری برای این کشتار گسترده شود تا دیگر توری به هوا نرود و پرنده‌ای در تورهای هوایی شکارچیان گیر نیفتد اما تاکنون تلاش مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست برای جلوگیری از اتفاقی که در فریدونکنار می‌افتد، بی‌نتیجه بوده است. ‌سال گذشته، در هفته‌های نخست مهاجرت پرندگان بود که معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، درباره کشتار گسترده پرندگان در فریدونکنار به «شهروند» گفته بود که «تد‌ابیری را د‌نبال می‌کنیم تا این مشکل حل شود‌. مسئولیت خود‌ را د‌نبال می‌کنیم و از کانال‌های مختلف وارد‌ عمل شد‌ه‌ایم تا این‌بار تقابل کمتری د‌اشته باشیم و بتوانیم این مشکل را حل کنیم» اما حالا مشکل حل نشده که هیچ، شکارچیان زیر سایه امنیتی که در منطقه احساس می‌کنند، ورود محیط‌بانان و عکاسان با دوربین را ممنوع کرده‌اند. این اقدام شکارچیان در نظر دوستداران محیط‌زیست، به معنی بی‌توجهی به تلاش‌های مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست و اعتراض‌های دوستداران حیات‌وحش به فعالیت آنهاست.

تقریبا یک‌سال بعد از روزهایی که معصومه ابتکار گفته بود که از کانال‌های مختلف وارد عمل شده‌ایم تا این مشکل حل شود، در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات و حضور در غرفه «شهروند»، درباره اتفاقی که در فریدونکنار می‌افتد، گفت:  «تمام تلاش‌مان را می‌کنیم، برنامه‌ریزی هم کرده‌ایم تا اجازه شکار و صید پرندگان را ندهیم. ابتدا باید تاکید کنم، تحت هیچ شرایطی خارج از ضوابط و مقررات و مجوز‌های محدودی که برای شکار پرنده سازمان حفاظت محیط‌زیست صادر کرده، هر گونه صید یا شکار خارج از این چارچوب‌ها خلاف قانون است.»

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به این پرسش که چرا تلاش‌هایی که ‌سال گذشته هم گفته بودید که درحال انجام است تا جلوی شکار در این منطقه گرفته شود، به نتیجه نرسیده و امسال هم تورهای هوایی صید پرندگان به هوا رفته‌اند، هم یادآوری کرد:  «کمی پیچیده است، چند کار را شروع کردیم. یکی کاهش تقاضاست. بازارهای محلی و صنوف باید بدانند که عرضه و خرید و فروش این پرندگان خلاف مقررات است و با فعالیت آنها برخورد می‌شود. آموزش مردم محلی را در دستور کار داریم و شروع کرده‌ایم. آموزش دانش‌آموزان را آغاز کرده‌ایم در مدارس بسیار کار کرده‌ایم. با تشکل‌ها خیلی خوب کار کرده‌ایم. می‌خواهیم در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم. عده‌ای نباید احساس کنند که از قانون مصون هستند. فریدونکنار هم همچون سایر شهرهای شمال باید تابع قانون باشد، قلدری یا تهدید هم جوابگو نیست.»

ادامه فعالیت شکارچیان غیرمجاز و صید بی‌رویه پرنده‌های مهاجر، با وجود تاکیدی که مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست و مسئولان حفاظت محیط‌زیست استان مازندران برای جلوگیری از فعالیت گسترده شکارچیان در این منطقه دارند، باعث شده بسیاری معتقد باشند که محیط‌زیست در این راه تنهاست و قوه قضائیه و مسئولان اجرایی استان برای جلوگیری از کشتار پرندگان با این سازمان و دوستداران محیط‌زیست همراه نیستند. ابتکار، در این‌باره هم با اشاره به این‌که متاسفانه نفوذ این قضیه به دلیل این‌که سال‌ها رها شده بود، خیلی زیاد است، ادامه داد:  «متاسفانه بسیاری از مسئولان محلی و مقامات محلی به نوعی در این زمینه دخیل شده‌اند. بالاخره اقوام و آشنایان آنها در این کار دخیل هستند که این موضوع باعث شده، مسأله پیچیدگی‌هایی پیدا کند. در این خصوص هم با قوه قضائیه و نیروی انتظامی کار می‌کنیم تا جلوی ادامه فعالیت آنها را بگیریم.»

توجه به معیشت مردم محلی که زندگی‌شان از صید و شکار می‌چرخد، باعث شده تا سازمان حفاظت محیط‌زیست هر‌سال مجوزهای محدودی را برای صید و شکار محلی‌ها صادر کند که این امر به گفته برخی دوستداران حیات وحش منجر به کشتار گسترده پرندگان مهاجر در منطقه شده و همین موضوع، اعتراض دوستداران حیات‌وحش را با خود همراه کرده است، رئیس سازمان

حفاظت محیط‌زیست در این‌باره هم گفت: «هیچ نقطه‌ای در کشور به نظر ما استثنا نیست. در تمام کشور، ما برای جوامع محلی به‌دلیل این‌که صید، معیشت آنها را در بر می‌گیرد، مجوزهای محدودی صادر می‌کنیم و روی این مجوزها تاکید داریم. در فریدونکنار هم برای صیادانی که به‌طور قانونی صید انجام می‌دهند، مجوز صادر خواهد شد و آنها در چارچوب این مجوزها اجازه صید خواهند داشت، خارج از آن هرچه هست، غیرقانونی است.» او در باره این‌که دوستداران حیات‌وحش معتقدند وقتی مجوز شکار صادر می‌شود و توری بالا می‌رود، تعداد بیشتری پرنده در این تورها گرفتار می‌شوند و شکار گسترده می‌شود، گفت:  «می‌دانیم، جلوی ادامه این کار را می‌گیریم، ان‌شاءالله.» تاکنون که تلاش‌ها نتیجه‌ای نداشته و جلوی کارها را می‌گیریم به دلیل عدم همراهی سایر دستگاه‌ها راه به جایی پیدا نکرده، به همین دلیل، هر روز در بازار فروش پرندگان مهاجر شهر فریدونکنار صدها پرنده از انواع حلال گوشت و حرام گوشت، حتی آنهایی که حمایت می‌شوند تا نسل‌شان منقرض نشود، به همراه برخى از پرندگان شکارى و پستانداران وحشى به حراج گذاشته می‌شوند.

طرح آماک به‌زودی در خوزستان اجرایی می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه این بازدید، در باره منشأ آلودگی هوای خوزستان که گفته می‌شود، ناشی از چاه‌های نفتی است، به ایرنا گفت: «منشأ آلودگی‌ها تنها چاه‌های نفتی نیست و آلودگی‌های متعددی است. کارهای زیادی در این خصوص انجام شده و کارهای بسیار دیگری هم انجام می‌شود. در همین راستا، «طرح آماک(جمع‌آوری گازهای همراه نفت میادین نفتی آب تیمور، منصوری، مارون، اهواز و کوپال) به‌زودی در خوزستان اجرایی می‌شود.»

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا