مهر تایید مراجع بر کارنامه ظریف

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز گذشته ضمن حضور در شهر مقدس قم با مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.  محور گفت‌وگوهای ظریف با علمای قم بحث برجام و توافق هسته‌ای بود و در عین حال می‌توان گفت نقطه مشترک مراجع نیز تشکر و قدردانی از وزیر امور خارجه.  ظریف که در هفته‌ها و …

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز گذشته ضمن حضور در شهر مقدس قم با مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.  محور گفت‌وگوهای ظریف با علمای قم بحث برجام و توافق هسته‌ای بود و در عین حال می‌توان گفت نقطه مشترک مراجع نیز تشکر و قدردانی از وزیر امور خارجه.  ظریف که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته هدف شدیدترین انتقادات از سوی منتقدان برجام بوده است با سفر به قم توانست نفس راحتی بکشد و مطمئن شود که اگر بخشی از اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری و فراکسیون اصولگرایان مجلس در مقابل او قرار گرفته‌اند و از او به دلیل اقداماتش خرده می‌گیرند در عوض اکثریت علمای اَعلام نه‌تنها دیدگاهی مثبت نسبت به بحث برجام و عملکرد وی داشته‌اند بلکه با عبارات و جملاتی کم سابقه او را مورد حمایت و تفقد خویش قرار داده‌اند.

در همین زمینه آیت‌الله جوادی آملی یکی از مراجع تقلید شیعیان در دیدار با وزیر امور خارجه گفته است: به عقیده من این‌که برخی می‌گویند ما در این مذاکرات امتیازاتی را از دست داده‌ایم و در عوض امتیازاتی گرفته‌ایم درواقع درست نیست.  من معتقدم ما در این مذاکرات هیچ چیز از دست ندادیم؛ طرف مقابل می‌خواست قدرت ساخت سلاح هسته‌ای را از ما بگیرد اما ما با آن‌که قدرت ساخت سلاح هسته‌ای را داشتیم، هرگز به دنبال ساخت اینگونه سلاح‌ها نبودیم.
این مرجع تقلید با بیان این‌که ما هرگز امکانات نظامی قدرت هسته‌ای را طبق دین و عقل و فتوای مراجع نمی‌خواهیم، گفت:  ما به‌دنبال فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در زمینه‌های کشاورزی و پزشکی و امثال آن بودیم که امروز همه آنها برای کشور محفوظ مانده است، لذا ما تمام نیازمندی‌های خود را حفظ کردیم و در عمل چیزی از دست ندادیم.
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به آیات قرآن مجید در توصیه به تحصیل فناوری‌های دفاعی گفت:  خداوند دو نمونه از بکارگیری قدرت در زمینه‌های صلح‌آمیز و دفاعی را به ما معرفی کرده است؛ در جریان حضرت داوود(ع)  معجزه الهی آهن در دستان داوود مانند موم نرم بود اما داوود علیه‌السلام هرگز از این معجزه در راه ساخت نیزه و شمشیر و سلاح تهاجمی استفاده نکرد بلکه به دستور خداوند از این قدرت خود در بافت زره که وسیله‌ای دفاعی است، استفاده می‌کرد.  این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود:  در مورد حضرت سلیمان(ع) نیز مس مانند چشمه روان در اختیار آن حضرت بود، اما آن حضرت به جای بکارگیری این قدرت در ساخت ابزارهای نظامی با آن ابزارهای سودمندی مانند ظرف و ظروف زندگی را می‌ساختند. وی همچنین با اشاره به روایتی از حضرت امیر(ع) بیان داشت: وقتی عده‌ای به حضرت امیر علیه‌السلام عرض می‌کردند که اسب شما مناسب میدان جنگ نیست، ایشان در پاسخ می‌فرمودند، من که هرگز از مقابل دشمن فرار نمی‌کنم و اگر دشمن هم از مقابل من فرار کند، اهل تعقیب کردن او نیستم، لذا باید توجه داشته باشیم ما با چنین دین و مکتبی سر و کار داریم.
آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر لزوم هوشیاری همیشگی در مقابل دشمن ابراز داشت: خداوند در قرآن پیامبر(ص) را به هوشیاری همیشگی در مقابل دشمنان خود توصیه کرده و می‌فرماید بدان که دشمنان شما هر روز درحال نقشه کشیدن و توطئه کردن علیه شما هستند. وی در فراز دیگری از سخنان خود مسئولان کشور را به همدلی و همزبانی مورد تاکید رهبری توصیه فرمود و اظهار داشت: جامعه را جز محبت، دوستی و حسن همجواری اداره نمی‌کند؛ همه باید توجه داشته باشند که بدون آن ملات نرم، سنگ‌های یک ساختمان هرگز روی هم بند نمی‌شوند، اگر در میان افراد جامعه عاطفه و همدلی وجود نداشته باشد، مانند‌‌ همان سنگ‌های بی‌ملات فرو می‌ریزند.
این مرجع تقلید گفت: همه مسئولان باید توجه داشته باشند با سوءظن، کاری از پیش نمی‌رود، کشور ما در میدان مین است و خطر همیشه کشور را تهدید می‌کند لذا کشور را باید با محبت، همدلی و همزبانی و وحدت اداره کنیم تا اجازه طمع را از دشمنان بگیریم.  وی ملت ایران را ملت بزرگی دانست که مسئولان باید همواره قدردان فداکاری‌های آنان باشند و در این زمینه خاطرنشان کرد:  ملت ایران ملت بزرگی است و در طول تاریخ همواره بزرگی خود را به اثبات رسانده است؛ مانند هشت‌سال دفاع مقدس و همچنین پایبندی به قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت؛ مسئولان باید قدردان این ملت بزرگ باشند.
آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که باید همواره با رعایت و حفظ ادب مسائل کشور را حل‌وفصل کنیم و در برخورد با دیگر کشور‌ها هم همین‌گونه رفتار کنیم، گفت:  دست دادن نشانه ادب است اما پس از دست دادن انگشتان خود را می‌شماریم، این نیز نشانه هوشیاری ما است.  وی گفت:  ما همواره از خداوند می‌خواهیم که قدرت انتقام و خونخواهی سیدالشهداء(ع) را به ما عطا کند؛ ما همواره مرد جنگیم، اما جنگ دفاعی و نه تهاجمی؛ کسی که خونخواه است به دنبال احقاق حق خود است و نه به دنبال جنگ و تهاجم.  این مرجع تقلید گفت:  دستور مکتب ما این است که همیشه اسلحه در دست آماده باشید تا کسی جرأت حمله به شما را نداشته باشد، اما این اجازه به ما داده نشده است که بخواهیم به دیگری تهاجم داشته باشیم؛ چنانکه در دوران دفاع مقدس به کشورهای کوچک منطقه که از صدام حمایت می‌کردند هیچ‌گونه تهاجمی نداشتیم.
آنهایی که اهل فهم هستند ارزش کار شما را درک می‌کنند
تفقد خاص علمای اَعلام نسبت به وزیر امور خارجه اما به آیت‌الله جوادی آملی محدود نماند.  آیت‌الله وحید خراسانی نیز در دیدار با وزیر امور خارجه ضمن تقدیر از زحمات محمد جواد ظریف اظهار کرد:  شما هم اهل خدمت هستید و هم اهل فکر.  هنر شما قابل تقدیر است مردم هم باید از شما تشکر کنند. من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق.  وی افزود:  بالاخره آنهایی که اهل فهم هستند ارزش کار شما را درک می‌کنند. امیدوارم در این خدمتتان موفق شوید.  وحید خراسانی ادامه داد:  باید کمر بست برای خدمت به مردم چون این مردم مورد عنایت ولیعصر(عج) هستند.  خدمت به اینها باعث کسب آبرو نزد پیامبر (ص) و اهل بیت( علیهم السلام) است.
نفی برجام، با هیچ عقل و حکمتی سازگار نیست
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی نیز در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت:  اگر زحمات و جدیت شما نبود، برجام به فرجام نمی‌رسید.  زحمات شما در تاریخ ثبت خواهد شد.  هرچند بعضی‌ها شاید حق‌شناس نباشند. شما کار غیرممکن را ممکن ساختید.
وی در این دیدار گفت: همان‌طور که قبلا گفته‌ام باید اصل برجام را پایان یافته تلقی کرد.  مناقشه کردن و نفی برجام، با هیچ عقل و حکمتی سازگار نیست.  این مرجع تقلید در ادامه افزود: «الان فقط باید برای نحوه اجرای آن بحث شود.  ضمنا شما در برابر مخالفت‌ها، حساسیت نشان ندهید.»
وی درخصوص مبارزه با گروه‌های تکفیری گفت:  این افراد را تنها با برخورد نظامی و امنیتی نمی‌توان از بین برد، بلکه باید به موازات کار سیاسی و نظامی، کار فکری کرد و ریشه‌های این جریان را خشکاند والا این روند ادامه پیدا می‌کند.  آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به سفر موفقیت‌آمیز هیات‌های خارجی به قم تصریح کرد: « وزارت امورخارجه کاری کند که این سفرها به قم بیشتر انجام گیرد و زمینه دیدار علما و نخبگان جهان با علمای حوزه بیشتر فراهم شود، چون ما تاثیر این گفت‌وگوها را در مقامات خارجی دیده‌ایم».
مردم قدر زحمات شما را می‌دانند
آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز در دیدار محمد جواد ظریف با اشاره به انجام مذاکرات طاقت‌فرسای هسته‌ای گفت: توفیقاتی که حاصل شده را باید قدر دانست.  من از شخص جناب عالی و همکارانتان تشکر می‌کنم.  مردم هم قدر زحمات شما را می‌دانند. وی تاکید کرد:  در سایر موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز همین مسیر را ادامه دهید.  آیت‌الله صافی گلپایگانی در ادامه افزود: «ما به دنبال گفت‌وگو و زندگی مسالمت‌آمیز با دنیا هستیم. نباید بگذاریم هویت ما را جوری معرفی کنند که بدخواه دیگران جلوه کنیم».  وی تاکید کرد: درباره بهبود وضع معیشت مردم هر کاری که می‌توانید، انجام دهید.  چون این تلاش اسباب خوشحالی امام زمان(عج) می‌شود.
همه چیز در فضای آرام به نتیجه می‌رسد
آیت‌الله موسوی اردبیلی از دیگر مراجع تقلید در دیدار وزیر امور خارجه با اشاره به موضوع برجام از تلاش و جدیت دستگاه دیپلماسی تشکر کرد و برای استمرار موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک دولت دعا کرد. وی افزود: «در فضای آرام و بدون التهاب همه چیز به نتیجه می‌رسد، اما فضای ملتهب نتیجه معکوس می‌دهد». به گزارش ایرنا، همچنین محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه در این ملاقات‌ها با تشکر از دعاهای خیر و حمایت‌های مستمر و راهنمایی‌های موثر مراجع معظم تقلید نسبت به سیاست خارجی کشور و تیم مذاکره کننده، گزارشی از روند اجرای برجام و آخرین تحولات عراق، سوریه، یمن و عربستان را به استحضار آیات عظام رساند.  وی با اشاره به شرایط پسابرجام اظهار داشت: ما در این زمان برای استفاده از فرصت‌های بوجود آمده، بیش از هرچیز نیازمند همدلی ملی هستیم.
وزیر امورخارجه کشورمان خاطرنشان کرد:  اگر ما از این فرصت استفاده نکنیم طرف مقابل استفاده خواهد کرد.  ظریف با توجه به تحولات منطقه تصریح کرد:  بحران‌های موجود راه‌حل نظامی ندارد. ما باید بتوانیم به توقف جنگ و درگیری بین مسلمانان کمک کنیم.  وی گفت: ارتباط هرچه بیشتر علمای جهان اسلام می‌تواند در کاهش فضای تنش‌آمیز موجود موثر باشد.  ظریف در این سفر یک روزه با رئیس و معاونان جامعه المصطفی(ص) و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. در این سفر یک‌روزه غلام‌علی خوشرو، سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، وزیر امور خارجه را همراهی کرد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا