سرمایه ها در بانک رسوب کرده است

جوان، بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته با روند کم رمقی به کار خود پایان داد و به استقبال هفته آینده رفت. در همین راستا شاخص کل در بازار سرمایه با رشد اندکی دراین هفته همراه بود، اتفاقی که در طی این روزها زیاد مشاهده می شود. این گزارش می افزاید ارزش کم معاملات …

جوان، بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته با روند کم رمقی به کار خود پایان داد و به استقبال هفته آینده رفت.

در همین راستا شاخص کل در بازار سرمایه با رشد اندکی دراین هفته همراه بود، اتفاقی که در طی این روزها زیاد مشاهده می شود.

این گزارش می افزاید ارزش کم معاملات در باز بورس و فرابورس در کنار کاهش قیمت نماد های فعال بورس از جمله، فولاد،خودروسازی ها و سیمان، روند اصلی بازار سهام در هفته گذشته بود.

به نظر می رسد در شرایط فعلی، بازار سرمایه نسبت به اجرای برنامه‌های خروج از رکود ازجمله ، اعطای تسهیلات ۲۵۰ میلیون ریالی و ۱۰۰ میلیون ریالی که تنها به بخش کوچکی از اقتصاد توجه دارد واکنش خاصی نشان نمی‌دهد.

گفتنی است بر اساس نظر کارشناسان در خصوص ارتباط اعطای تسهیلات خودرو و تاثیر آن بر روند بازار سرمایه، در حال حاضر ارزیابی های اولیه استقبال مثبتی را نشان می دهد. چرا که این امر می تواند موجب بهبود گزارش های فروش خودرو سازان در بازار سرمایه می‌شود.

لازم به ذکر است در هفته ای که گذشت بازار سرمایه متاثر از چند عامل بود، ازجمله کاهش قیمت فلزات در بازار های جهانی که بی ارتباط با بازار داخلی نبود.

براساس این گزارش شرکت های صادراتی داخل به خصوص شرکت‌های فلزی برخلاف جریان بازار های جهانی و همچنین با توجه به روند ثابت نرخ دلار در هفته گذشته شرایط بهتری را نسبت به بازارهای جهانی فلزات پشت سر گذاشتند.

عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیرات اقتصاد جهانی بر بازار سرمایه کشور گفت: عدم عضویت بازار سرمایه داخلی در سازمان های جهانی بورس و فدراسیون جهانی بورس موجب می شود که خیلی از تغییرات مثبت را در بازار سرمایه داخل شاهد نباشیم.

وی در همین راستا افزود: بازار سرمایه کشور بیشتر از تغییر شرایط صنایعی مانند فلزات و پتروشیمی و مشتقات نفتی اثرپذیر است.

براساس این گزارش در هفته گذشته تفاهم نامه مشترکی میان بورس ایران و افریقای جنوبی به امضا رسید که این امر از نگاه صاحبنظران به بین‌المللی شدن شرکت های داخلی و تنوع در شرکت های بورسی کمک خواهد کرد.

لازم به ذکر است در خصوص کاهش سود سپرده بانکی که در روزهای اخیر با خبرهای ضد و نقیضی همراه بود، اجماع جمعی در میان فعالان وجود دارد.

به عبارت دیگر مدیران بانک ها در حال حاضر به تحقق و عملیاتی شدن کاهش نرخ سود سپرده بانکی اذعان دارند.

ازطرفی فعالان مجموعه اقتصاد کشور نیز با توجه به کاهش نرخ تورم ، کاهش نرخ سود سپرده بانکی را امری الزامی می دانند، که به نظر می رسد دیر یا زود کاهش نرخ سود سپرده بانکی و نرخ تسهیلات محقق خواهد شد.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در همین راستا می افزاید: اگر نرخ سود سپرده کاهش یابد، سرمایه های مردم به جای رسوب در بانک ها به سمت فعالیت های اقتصادی و بازار سهام تزریق می شود و افزایش ریسک پذیری فضایی را ایجاد می کند که افراد ترغیب به انجام سرمایه گذاری های جدید شوند.

گفتنی است در حال حاضر به دلیل بالا بودن نرخ سپرده های بانکی، کمتر کسی حاضر به پذیرش ریسک سرمایه گذاری در بورس می شود.

این گزارش می افزاید افزایش نرخ بهره بانکی موجب تضعیف تولید کشور می شود که این مشکل نیازمند تزریق سرمایه است که بخش عمده ای از این سرمایه ها در در بانک ها راکد مانده است.

همچنین وجود نرخ بالای بهره ، اقتصاد کشور را در حالت محافظه کاری قرار می دهد و عدم سرمایه گزاری مردم در بازارهای سرمایه موجب کاهش تولید در تمام بازارها می شود که به تبع آن از جذابیت های بازار سرمایه می کاهد.

این گزارش در پایان می افزاید: امید است برنامه های دولت بتواند بستر بهتری را فراهم کند تا در اواخر پاییز که همزمان با انتشار گزارش های ۹ ماهه شرکت های بورسی است، شرایط بهتری را در این بازار شاهد باشیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا