ادامه فعالیت کمیسیون ویژه برجام خلاف قانون است

علیرضا زاکانی، اخیرا در اظهارنظری اعلام کرد که کار کمیسیون ویژه زمانی پایان می‌یابد که دوره مجلس تمام شده یا موضوعی که کمیسیون براساس آن فعالیت می‌کند، خاتمه یافته باشد. بنابراین کمیسیون برجام باید پابرجا باشد و روند نظارت بر اجرای برجام نیز در این کمیسیون انجام شود. در همین رابطه، عباسعلی منصوری‌آرانی، نماینده مردم …

علیرضا زاکانی، اخیرا در اظهارنظری اعلام کرد که کار کمیسیون ویژه زمانی پایان می‌یابد که دوره مجلس تمام شده یا موضوعی که کمیسیون براساس آن فعالیت می‌کند، خاتمه یافته باشد. بنابراین کمیسیون برجام باید پابرجا باشد و روند نظارت بر اجرای برجام نیز در این کمیسیون انجام شود. در همین رابطه، عباسعلی منصوری‌آرانی، نماینده مردم کاشان در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که در کمیسیون ویژه بررسی برجام نیز عضویت داشته، معتقد است که کار کمیسیون برجام پس از قرائت گزارش برجام در صحن علنی پایان یافته است.
نظر شما درباره اظهارات اخیر آقای زاکانی که گفته است کار کمیسیون برجام تمام نشده و من رئیس آن هستم و باید این کمیسیون فعالیت خود را از سر بگیرد، چیست؟
کمیسیون ویژه براساس ماده ٤٤ آیین‌نامه داخلی مجلس شکل گرفته و وظیفه‌ای که برای این نوع کمیسیون‌ها در آیین‌نامه دیده شده، کاملا روشن است و می‌گوید که تشکیل این کمیسیون تا زمانی است که موضوع بررسی شده و گزارش آن به صحن ارایه شود، تقریبا مشابه روندی که در تحقیق و تفحص‌ها انجام می‌شود و به محض اینکه هیأت تحقیق و تفحص گزارش خود را به صحن داد، کار آن گروه تمام خواهد شد؛کمیسیون ویژه نیز همین حالت را دارد و برای بررسی موضوعات مهم ملی و راهبردی تشکیل می‌شود.
اگر افرادی تمایل داشته باشند که تا زمان برگزاری انتخابات یا پایان دوره مجلس فعالیت این کمیسیون ادامه پیدا کند، باید گزارش صحن را به تأخیر می‌انداختند و مادامی که این گزارش به صحن داده نمی‌شد، این کمیسیون پابرجا بود اما به محض اینکه گزارش به صحن داده شد، دیگر کار کمیسیون تمام است.
همچنین صحن مجلس با رأی اکثریت نمایندگان با رأی به طرح یک‌فوریتی، بحث برجام را به کمیسیون امنیت ملی واگذار کرد و علی‌القاعده همه نمایندگان به این نکته اشراف داشتند که کمیسیون ویژه گزارش خود را به مجلس داده است؛ ضمن اینکه طرح برگرفته از گزارش کمیسیون برجام بود و در آنجا برای بررسی بیشتر با نظر نمایندگان موضوع به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شد.
بنابراین هیأت‌رئیسه نیز موظف کرده است که تمام سوابق و پرونده‌ها به کمیسیون امنیت ارجاع داده شود که باید هرچه سریع‌تر این اتفاق رخ دهد و سایر اعضای کمیسیون نیز در جریان ریز موضوعاتی که در کمیسیون سابق برجام مطرح شده، قرار بگیرند.
با اتمام روند بررسی برجام و تأیید کلیت آن از سوی مقامات و نهادهای کشور، مطرح کردن این اظهارات چه آثاری را به دنبال دارد؟
متاسفانه انحرافی در آن زمان در کمیسیون برجام شکل گرفت و این کمیسیون را جناحی و جریانی کرد و یکی از دلایلی که الان جریان خاصی تمایل دارد، کمیسیون برجام بماند، بهره‌برداری‌هایی است که می‌تواند از این کمیسیون در مسیر جناح خود داشته باشد که این خیلی خطرناک است. درحالی‌که از کمیسیون امنیت ملی در طول ٩ دوره گذشته چنین برداشتی نمی‌توان کرد و الان هم گزارشاتی که از این کمیسیون بیرون می‌آید، فراجناحی و راهبردی و در راستای تأمین منافع ملی است.
اینکه ما شاهدیم بعضی از جناح‌ها و افرادی که دارای گرایش خاصی هستند، همچنان با وجود اینکه هم آیین‌نامه داخلی مجلس، هم هیأت‌رئیسه و هم صحن مجلس با ارجاع آن به کمیسیون امنیت ملی موافق هستند که ادامه روند در این کمیسیون باشد اما می‌بینیم که همچنان عده‌ای دوست دارند فعالیت این کمیسیون ادامه پیدا کند. چون ادامه فعالیت کمیسیون ویژه برخلاف آیین‌نامه و قانون است بعید به نظر می‌رسد که حتی ٥ نفر در جلسه حاضر شوند، چون اعضا همه می‌دانند که اقدام خلاف قانون نباید انجام دهند، به‌خصوص که ما همه قانونگذار هستیم و باید در چارچوب قانون حرکت کنیم.
الان مبدأ و منشأ رصد و نظارت بر اجرای برجام را کمیسیون امنیت ملی می‌دانیم که پیش از این نیز رصد مذاکرات هسته‌ای جزو وظیفه ذاتی‌اش بود و امیدواریم که این موضوع در هفته آینده در جلسه کمیسیون چارچوب مشخصی را پیدا کند اگرچه در جلسه هفته گذشته نیز با حضور آقای عراقچی این موضوع تحلیل شد.
آیا کسانی که می‌گویند کمیسیون ویژه باید به فعالیت خود ادامه دهد، در چنین جایگاهی هستند یا باید هیأت‌رئیسه تصمیم بگیرد؟
درواقع آیین‌نامه داخلی مجلس این حکم را داده است که پس از گزارش خاتمه یافته شده. اگر دوستان دوست دارند ادامه دهند، باید مجدد آیین‌نامه داخلی را اصلاح کنند و ماده ٤٤ را به رأی مجلس بگذارند تا در آنجا بگویند کمیسیون‌های ویژه می‌توانند در مدت یک دوره فعالیت کنند؛ درحالی‌که در وضع فعلی این‌گونه نیست. مادامی که این قانون تغییر نکند، قانون فعلی باید اجرا شود.

۱۷۹/

دکمه بازگشت به بالا