دفاع تمام قد مشاور عالی رئیس جمهور از انجام معاملات پتروشيمي در بورس كالا

اکبر ترکان روزسه شنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی که از دیروز در مرکز همایش های بین المللی جزیره کیش آغاز به کار کرد، گفت: از زمانی که پتروشیمی ها وارد بورس کالای ایران شدند، عمده مشکلات دلالی و واسطه گری نیز برطرف شد که این …

اکبر ترکان روزسه شنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی که از دیروز در مرکز همایش های بین المللی جزیره کیش آغاز به کار کرد، گفت: از زمانی که پتروشیمی ها وارد بورس کالای ایران شدند، عمده مشکلات دلالی و واسطه گری نیز برطرف شد که این موضوع گام بسیار مهم و بزرگی در راستای بهبود روند اقتصادی کشور بوده است.
وی، به بهبود روند بازار محصولات پتروشیمی کشور از زمان ورود این محصولات به بورس کالا نیز اشاره کرد و گفت: پیش از آنکه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران عرضه شود، این مواد به صورت نامنظم در بازار غیررسمی به فروش می رسید.
وی تصریح کرد که این مساله موجب ایجاد رانت و افزایش واسطه گرها شده بود.
مشاور عالی رئیس جمهوری افزود: اگر دولت در این زمینه همکاری های لازم را با شرکت های ذی ربط همچون بورس کالا داشته باشد در این زمان می توان اطمینان داشت که توزیع منصفانه مواد اولیه میان شرکت هایی که نیاز واقعی به این محصولات دارند، انجام خواهد شد.
ترکان افزود: در این صورت، هم از زمینه ایجاد رانت جلوگیری می شود و هم اینکه تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان به موقع و مناسب صورت می گیرد.
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: برای مثال در گذشته بیشتر ظرفیت تولید پلاستیک کشور توسط واسطه گرها با قیمت های بالاتری در بازار عرضه می شد و در حقیقت تولیدکننده اصلی باید به قیمت غیرواقعی محصول مورد نظر را خریداری می کرد.
وی ادامه داد: در این بین یک سری واسطه گر که از دادوستد بی نظم و غیرشفاف مواد پتروشیمی بیشترین استفاده را می کردند، با دریافت مواد مختلف به هر طریقی، کالا را با قیمت های عجیبی به مشتری ها می فروختند اما اکنون با معالات پتروشیمی ها در بورس کالا این مشکل برطرف شده است.
ترکان، مطرح شدن بحث خروج معاملات مواد پتروشیمی از بورس کالا را غیرمنطقی عنوان کرد و گفت: تنها بهانه ای که باعث شده این موضوع مطرح شود، نداشتن اطمینان خاطر از سوی صنعتگران برای نرسیدن مواد اولیه در زمان معین است.
وی خاطرنشان کرد: در صورت درست بودن این موضوع، می توان با همفکری مسئولان ذیربط، تدبیری را برای عرضه و تحویل مواد پتروشیمی از طریق بورس کالا آن هم به میزان نیاز و در زمان مناسب اندیشید تا دیگر جای بهانه ای برای خروج این محصولات و غیر شفاف شدن معاملات باقی نماند.
منبع : ايرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا