وزير نفت: اجازه ندهيم با پررويي بيت‌المال را ببرند

در‌همین‌حال بیژن زنگنه، وزیر نفت، نیز در آستانه برگزاری دور جدید جلسات دادگاه زنجانی، به ادعای متهم و وکلایش مبنی‌بر آمادگی برای واریز پول‌های وزارت نفت پاسخ داد. آن‌گونه که تسنیم گزارش داده، وزیر نفت روز گذشته در حاشیه همایش سالانه سراسری مدیران و مسئولان ارشد سازمان حراست صنعت نفت در جمع خبرنگاران گفته است: …

در‌همین‌حال بیژن زنگنه، وزیر نفت، نیز در آستانه برگزاری دور جدید جلسات دادگاه زنجانی، به ادعای متهم و وکلایش مبنی‌بر آمادگی برای واریز پول‌های وزارت نفت پاسخ داد.

آن‌گونه که تسنیم گزارش داده، وزیر نفت روز گذشته در حاشیه همایش سالانه سراسری مدیران و مسئولان ارشد سازمان حراست صنعت نفت در جمع خبرنگاران گفته است: «متهم از این حرف‌ها زیاد می‌زند که پول‌ها را داده است اما پیگیری‌های ما هم دستاوردی ندارد و هیأت‌های ما به مالزی و تاجیکستان رفته‌اند اما آنجا هم پولی نبود». زنگنه همچنین افزوده است: «متهم اموالی دارد که قرار است دادگاه به تملک ما درآورد اما نیازی به آن نداریم و البته تاکنون هم چیزی فروخته نشده است». او درباره اینکه پول‌های این متهم نفتی کجاست نیز گفته: «این موضوع سؤال ما هم هست». اما وکیل زنجانی در گفت‌وگوی دیروز خود با تسنیم در پاسخ به اینکه پول‌های مورد ادعای زنجانی و وکلایش کجاست؟ گفته است: «زنجانی به‌عنوان یک بانکدار در قبال همه سپرده‌گذاران و سهام‌داران باید پاسخ‌گو باشد و یکی از اصول جدی بانکداری در ایران و خارج، حفظ اسرار مشتریان است. موکلم از حیث محدودیت‌های اشاره‌شده، نمی‌تواند مطالبی را عنوان کند که باعث افشای منابع مالی مرتبط با سهام‌داران و سپرده‌گذاران که ارتباطی هم به شرکت نفت ندارد، شود. هرگاه تحریم‌ها کاملا برداشته و آن صد‌میلیارددلاری که شرکت از بقیه افراد و بدهکاران دارد، تسویه شد و فقط دو ‌میلیارد بدهی زنجانی باقی ماند و تسویه نشد، نمی‌توان گفت او همکاری لازم را نمی‌کند».
جای بقیه پول‌ها امن است
همچنین درحالی‌که روز شنبه وکیل شرکت HK گفته بود: «زنجانی پول فروش محموله‌های نفتی را صرف خرید زمین واقع در خیابان ایران‌زمین و زمین خیابان فرشته کرده است»، دیروز وکیل بابک زنجانی به این سخنان واکنش نشان داد و به تسنیم گفت: «این حرف‌ها درست نیست زیرا براساس اطلاعات موجود در پرونده، تاریخ خرید و منبع تأمین مالی این زمین‌ها، هیچ ربطی به فروش محموله‌های نفتی ندارد». کوهپایه‌زاده همچنین در پاسخ به این سؤال که مسئولان شرکت نفت معتقدند بدهکار باید زمینه پرداخت طلب را فراهم کند و طلبکار در این راستا وظیفه‌ای ندارد افزود: «در خارج از کشور کسانی هستند که از زندانی‌شدن زنجانی و از اینکه وی در این حالت به‌سر می‌برد، خوشحالند و دوست ندارند موکلم از زندان آزاد شود تا اموال او را در خارج از کشور مورد تعرض قرار دهند. اینکه به شخصی که هیچ دسترسی‌ای به دنیای خارج و توانایی پیگیری شخصی ندارد و هنوز بانک‌هایش و شرکت HK نیز در تحریم است، بگوییم این مسئله مشکل شماست، حرف موجه و حقوقی‌ای نیست. آیا شرکت نفت که امروز بالغ بر صد‌میلیارددلار به کشورها و شرکت‌های دیگر نفت فروخته و طلبکار است، به آنها نیز این‌گونه می‌گوید؟» این بخش از سخنان وکیل زنجانی در جلسات قبل نیز از سوی خود او مورد اشاره قرار گرفته بود و بابک زنجانی ادعا کرده بود که وزارت نفت در دوران زنگنه بیش از پنج‌‌میلیارددلار نفت را برای فروش در اختیار فردی قرار داده که توان بازگشت‌دادن این پول را ندارد. اما بیژن زنگنه روز گذشته به این ادعا نیز پاسخ داده و گفته: «وزارت نفت در سال‌های قبل از روی‌کارآمدن دولت یازدهم، مقداری میعانات گازی را به شرکتی دولتی در امارات فروخته بود که این پول به دلیل تحریم، بلوکه شد، اما از بین نرفت. این روال تا ابتدای سال ٩٣ ادامه داشت و ازآن‌پس، با پیداکردن راهکاری تازه و با حصول توافق، به راهی رسیدیم که بر مبنای آن پول خود را قبل از تحویل محموله دریافت می‌کنیم و به همین دلیل از اردیبهشت سال گذشته، دیگر به این رقم بدهی اضافه نشده است». وزیر نفت با بیان اینکه این پول همانند پول‌های بلوکه‌شده در ژاپن یا هند است، تأکید کرد: «این پول، در جای امنی است و هیچ خطری تهدیدش نمی‌کند».
نگذاریم با پررویی، کارهای خود را رفع‌ورجوع کنند
وزیر نفت همچنین در بخش دیگری از سخنان دیروز خود درباره پرداخت بدهی بابک زنجانی گفته است: «وی اصلا قرار نیست پولی بدهد اما امیدواریم پرداخت کند. پیش‌تر هم از مقابله با فساد گفته‌ام و امیدوارم رسانه‌ها ما را یاری کنند و اجازه ندهند افرادی اموال بیت‌المال را ببرند و سپس با پررویی، کارهای خود را رفع‌ورجوع کنند و کارهای خلاف خود را بپوشانند». زنگنه در پاسخ به این سؤال که آیا وزارت نفت، شماره‌حساب اشتباه برای دریافت بدهی بدهکار بزرگ نفتی اعلام کرده است، گفت: «اینها حرف‌های بی‌مبنایی است که گفته می‌شود». وکیل بابک زنجانی هم پس از این سخنان زنگنه به تسنیم گفته است: «اگر موکلم قصد پرداخت نداشت، نمی‌آمد قریب به ٧٠٠‌ میلیون‌دلار از پول‌هایی که در اختیارش قرار گرفته بود را به دستور شرکت نفت در حق پیمانکاران نفتی پرداخت کند. زنجانی اگر قصد پرداخت نداشت، در همان روزهای اول بازداشت، بدون هیچ اجبار و الزام قانونی‌ای شخصا و داوطلبانه همه اموال را طی وکالت بلاعزل به شرکت نفت واگذار نمی‌کرد». اشاره وکیل زنجانی به وکالت‌نامه‌ای است که زنگنه هم دیروز درباره آن توضیح داده و گفته است: «با توجه به اموالی که وی خریداری کرده یا از قبل داشته است، وکالتی برای تملک به نفت داده‌اند که البته تاکنون چیزی از اموال وی فروخته نشده است».

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا