قرارداد تحویل اس ۳۰۰ اجرایی می‌شود

ایسایکین به شبکه خبری «روسیه ۲۴» گفت: هیچ مانعی برای نهایی شدن این قرار داد وجود ندارد و مراحل پایانی مذاکرات با موفقیت در حال انجام است. روسیه پیش تر اعلام کرده بود در حال روزآمد کردن سیستم های دفاعی اس ۳۰۰ برای تحویل به ایران است. قرارداد تحویل آتش بارهای اس-۳۰۰ به ارزش حدود …

ایسایکین به شبکه خبری «روسیه ۲۴» گفت: هیچ مانعی برای نهایی شدن این قرار داد وجود ندارد و مراحل پایانی مذاکرات با موفقیت در حال انجام است.
روسیه پیش تر اعلام کرده بود در حال روزآمد کردن سیستم های دفاعی اس ۳۰۰ برای تحویل به ایران است.

قرارداد تحویل آتش بارهای اس-۳۰۰ به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار که اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی بین مسکو و تهران امضا شد، با فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی و درحالی که روسیه بخشی از ارزش قرارداد را دریافت کرده بود توسط «دیمیتری مدودیف» رئیس جمهوری وقت این کشور در سپتامبر ۲۰۱۰ در پوشش فرمان تدابیر اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل مصوب ۹ ژوئن همان سال، ممنوع و لغو شد.

این اقدام رییس جمهوری سابق روسیه در حالی بود که قطعنامه سازمان ملل فقط شامل ممنوعیت صدور تسلیحات تهاجمی بود و این سامانه پدافند هوایی و دفاعی را شامل نمی شد.

ایران برای این اقدام روسیه از روس آبارون اکسپورت به محاکم قضایی بین المللی ژنو شکایت و تقاضای چهار میلیارد دلارغرامت کرد.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه پس از تاخیر ۸ ساله در اجرای تعهدات این کشور آوریل امسال با صدور حکمی ممنوعیت تحویل سامانه های موشکی پدافند هوایی اس-۳۰۰ را به ایران لغو کرد.

اس-۳۰۰ با کاربرد دفاع متمرکز و قوی از مناطق حساس از مهم ترین سامانه های پدافند هوایی جهان به شمار می رود که می تواند همزمان چندین پرنده دشمن را از جمله موشک های بالستیک ردیابی و از فاصله ۱۵۰ کیلومتری در ارتفاع ۲۷ کیلومتری هدف قرار دهد و حتی علیه اهداف زمینی بکار گرفته شود.

۱۷۶/

دکمه بازگشت به بالا