راه اندازی کتابخانه در قطارهای رجا

سیدحسن موسوی‌نژاد، مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با مجید غلامی جلیسه، دبیر بیست و سومین دوره هفته کتاب دیدار کرد. در این دیدار دبیر بیست و سومین دوره هفته کتاب با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده میان شرکت رجا و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: بر اساس یکی از …

سیدحسن موسوی‌نژاد، مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با مجید غلامی جلیسه، دبیر بیست و سومین دوره هفته کتاب دیدار کرد.

در این دیدار دبیر بیست و سومین دوره هفته کتاب با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده میان شرکت رجا و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: بر اساس یکی از دو بند اصلی این تفاهم‌نامه ما موظف هستیم کتاب‌های مورد نیاز برای کتابخانه‌های قطارهای رجا را تامین کنیم که در این موضوع هیچ محدودیتی را درنظر نمی‌گیریم.

وی با بیان اینکه کتاب‌ها تا قبل از هفته کتاب به قطارها خواهد رسید، توجه به نوع کتاب‌های مناسب برای مطالعه در سفر را مورد تاکید قرار داد.

غلامی جلیسه همچنین از آمادگی برای راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال در قطارها هم خبرداد و گفت: راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال در قطار باعث می‌شود تا ضمن نیاز کمتر به فضای فیزیکی تنوع کتاب‌ها هم بیشتر مورد توجه باشد و همچنین ماندگاری کتاب‌ها هم بیشتر خواهد شد.

همچنین در این جلسه مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به آمادگی برای اجرای طرح راه‌اندازی کتابخانه‌ها در قطارهای این شرکت گفت: این موضوع در جلسه شورای معاونین هم پیگیری خواهد شد و به طور حتم در هفته کتاب آن را اجرایی خواهیم کرد.

سیدحسن موسوی‌نژاد با اشاره به اینکه کتابخانه قطارها را در یکی از واگن‌های وسط درنظر می‌گیریم که به همه واگن‌ها نزدیک باشد افزود: البته باید کتاب‌هایی که در کتابخانه ارائه می‌شود از نظر تنوع و جذابیت پاسخگوی مسافران باشد.

وی با بیان اینکه در هر سفر قطاری حدود ۴۰۰ مسافر جابه‌جا می‌شوند تعداد کتاب‌ها را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: باید تعداد کتاب‌ها به نوعی باشد که همزمان حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مسافران امکان استفاده از کتابخانه را داشته باشند.

مدیرعامل رجا همچنین گفت: باید راه و روش امانت‌سپاری کتاب در قطار را هم مورد بررسی قرار داد. البته ما اطلاعات واقعی و حقیقی مسافران قطار را در اختیار داریم و شاید بشود با استفاده از کد ملی مسافر کتاب‌ها را به امانت سپرد و بر این اساس امانت گیرنده بتواند کتاب را به کتابخانه قطار دیگری بازگرداند.

موسوی‌نژاد با بیان اینکه بسیاری از مسافران قطارها دانشجویان هستند، ابراز امیدواری کرد این ظرفیت بتواند به توسعه کتابخوانی در کشور کمک کند.

طرح تجهیز قطارهای رجا به کتابخانه در بیست و سومین دوره هفته کتاب با راه‌اندازی کتابخانه دو قطار در خط تهران – تبریز و چهار قطار در خط تهران – مشهد آغاز می‌شود. بر اساس توافق صورت گرفته برای هر کتابخانه تعداد ۵۰۰ جلد کتاب اختصاص خواهد یافت.

بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ آبان تا اول آذرماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا