چرا بهترين زمان پخش در اختيار مخالفان برجام بود؟

محمد سادات هندي:  در اين راستا مصطفي ايزدي تحليلگر سياسي اصلاح‌طلب با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخت كه در ادامه مي‌خوانيد: آقاي سرافراز در مجلس از رفتار صدا و سيما در بررسي برجام دفاع كرد و گفت به موافقان و مخالفان فرصت يكسان داده شد. اول بايد در نظر داشت كه يكسان بودن فرصت در صدا …

محمد سادات هندي:  در اين راستا مصطفي ايزدي تحليلگر سياسي اصلاح‌طلب با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخت كه در ادامه مي‌خوانيد:
آقاي سرافراز در مجلس از رفتار صدا و سيما در بررسي برجام دفاع كرد و گفت به موافقان و مخالفان فرصت يكسان داده شد.
اول بايد در نظر داشت كه يكسان بودن فرصت در صدا و سيما كمّي نيست. به اين معنا كه نمي‌توانند ادعا كنند به موافقان و مخالفان برجام فرضا ۵۰ساعت وقت براي اظهارنظر داده‌اند. مدير روابط عمومي صدا و سيما هم گفته‌اند كه وقت مساوي به هردو گروه در راديو و تلويزيون اختصاص داده‌اند. اما نكته مهم اهميت تلويزيون است و اينكه بهترين زمان‌هاي خبري را در اختيار مخالفان قرار مي‌دادند و فرضا در راديو گفت‌وگو، زماني را در اختيار موافقان قرار مي‌دادند. بايد پرسيد كه ميزان فراگيري و قدرت نفوذ تلويزيون كجا و راديو كجا؟! ۱۰دقيقه برنامه در تلويزيون برابري مي‌كند با ۵۰ساعت برنامه در راديو! اينكه گفت‌وگوي ويژه خبري بعد از اخبار ۱۰:۳۰را هم در زمان بررسي برجام در كميسيون و هم بعد از نامه مقام رهبري به آقاي روحاني در اختيار آقاي زاكاني قرار مي‌دهند، چه معنايي دارد؟! اينجا ديگر زمان برابر هم معنايي ندارد. چرا كه شما بهترين و پربيننده‌ترين ساعت و برنامه را در اختيار يكي از سرسخت‌ترين مخالفان برجام قرار داده‌ايد. آن وقت اگر شما دو ساعت هم فرضا در شبكه۴ در اختيار يكي از موافقان برجام قرار دهيد كه اين دو باهم برابري نمي‌كند! اجازه دهيد چيزي را كه بعينه ديدم به عنوان مثال بگويم. بعد از روز بررسي برجام در مجلس كه آقاي حسينيان پس از توهين به دكتر صالحي در بيمارستان بستري شدند، آقاي صالحي براي عيادت از ايشان به بيمارستان رفتند. در كمال تعجب وقتي در اخبار تلويزيون خبر اين عيادت انعكاس داده شد، تصويري كه نشان داده شد عكسي بود كه در آن به جاي آقاي صالحي، آقاي رسايي دوست همفكر آقاي حسينيان بالاي سر آقاي حسينيان حضور داشت! كه براي من خيلي مايه تعجب بود كه چرا رسايي را نشان دادند؟! اينها چه چيزي را نشان مي‌دهد؟!
آقاي پيرموذن در انتقاد از آقاي سرافراز در مجلس گفته‌اند، عدم پخش اظهارات آقايان ظريف و نهاونديان در كميسيون ويژه برجام.
بله. نكته اين است كه اظهارات گفت‌وگو‌كننده‌هاي سابق هسته‌اي در تيم آقاي جليلي و صحبت‌هاي خود آقاي جليلي و نماينده‌هاي منتسب به جبهه پايداري كامل و دقيق پخش مي‌شد ولي درباره صحبت‌هاي نماينده‌هاي دولت اينگونه نبود. به نظرم كاملا روشن است كه عملكرد برخی آقايان در سازمان جهت‌دار است. اينكه آقاي فلاني را براي صحبت درباره توافق هسته‌اي و برجام به تلويزيون دعوت مي‌كنند نشان‌دهنده همين امر است. بايد از آقاي سرافراز پرسيد آقاي شريعتمداري كارشناس مسائل هسته‌اي است يا از نظر سياسي آدم بي‌طرفي است؟! جنس انتخاب آدم‌ها خود گوياي امر است. منتقدباید مستدل و كارشناسي صحبت كند.
ظاهرا انتقاد از عملکرد صدا و سيما ديگر محدود به اصلاح‌طلبان نيست و موجبات اعتراض ديگران را هم فراهم كرده است.چرا؟!
همين نكته مهمي است. اينكه نمايندگان اصولگراي مجلس هم صدايشان در آمده و به صف معترضان صدا و سيما پيوسته‌اند نشان مي‌دهد كه اين رسانه ملي خوب دراین زمینه عمل نکرده است. ديگر فقط بحث درباره كساني كه انتقاد به صدا و سيما دارند، نيست. اصولگرايان هم فهميده‌اند.
شما صدا و سيماي فعلی را در قياس با زمان مديريت سابق چگونه مي‌بينيد؟
فرقي نمي‌كند. ما انتظار داشتيم كه آقاي سرافراز صدا و سيما را متعادل‌تر كند اما مي‌بينم كه همان مسير آقاي ضرغامي را دارند دنبال مي‌كنند و اصلاح جدی دراین بخش صورت نگرفته است.
ظاهرا علت آمدن رئیس صداوسیما به مجلس را چه مي‌دانيد؟
براي افكار عمومي كاملا آشكار است كه عملكرد صدا و سيما بي‌طرفی مدنظرمردم را ندارد.
آقاي سرافراز در جلسه مجلس به كمبود بودجه صدا و سيما، با وجود افزايش هزار ميلياردي بودجه آن توسط دولت هم اشاره كرده است. آيا ارتباطي بين بودجه سازمان و عملكرد سياسي‌ برخی مدیران این رسانه هست؟
خير. كم و زيادي بودجه ربطي به عملكرد صدا و سيما ندارد. يعني نبايد فكر كنيم اگر دولت پول بيشتري بدهد از دولت حمايت مي‌كنند يا برعكس. آنها ديدگاه سياسي خود را دارند و با استفاده از بودجه عمومي كار خود را مي‌كنند. به جاي سرافراز فرد ديگري هم باشد فرقي نمي‌كند.
درباره اصطلاح «ميلي» بودن عملکرد برخی مدیران كه چند سال پيش اصلاح‌طلبان آن را بيان كردند، امروز مي‌بينيم كه آقاي روحاني و نمايندگان مجلس هم از آن استفاده مي‌كنند. چرا؟
اين نشان‌دهنده جا افتادن اين اصطلاح در ادبيات سياسي ايران دارد و نشان مي‌دهد كه اين اصطلاح ميلي، پشتوانه حسي داشته است كه اينگونه فراگير شده است. رفتار ميلي به اين معناست كه به ميل خود هر كاري كه مي‌خواهند انجام مي‌دهند و توجهي به نظرقاطبه مردم ندارند؛ چراكه نگاهشان به مردم ارشادي است. وقتي مردم بايد ارشاد شوند نظرشان ديگر اهميت ندارد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا