حرم رضوی آماده میزبانی از ۲.۵ میلیون زائر

حجت الاسلام سید جلال حسینی در نشست خبری که ‌۲۱ مهرماه در محل نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه عاشورا واقعه عجیبی است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد اسلام نابی که حضرت امام(ره) از آن یاد کردند با عاشورا عجین شده و پیوند خورده است و اگر امروز نامی از اسلام ناب …

حجت الاسلام سید جلال حسینی در نشست خبری که ‌۲۱ مهرماه در محل نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه عاشورا واقعه عجیبی است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد اسلام نابی که حضرت امام(ره) از آن یاد کردند با عاشورا عجین شده و پیوند خورده است و اگر امروز نامی از اسلام ناب است، به برکت عاشوراست، ما می‌توانیم این را با قاطعیت بگوییم که اگر عاشورا نبود، امروز چیزی به نام اسلام نداشتیم.

‌وی اضافه کرد: محور اصلی و شعار اصلی برنامه‌های عاشورایی ما سبک زندگی رضوی با تکیه بر احیای شعار اسلامی و واجب فراموش‌شده «امر به معروف و نهی از منکر» است.

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی ادامه داد: معرفی اسلام ناب در مقابل اسلام انحرافی و جریان‌های تکفیری، تعمیق معارف و بینش دینی با تکیه بر احیای امر به معروف و نهی از منکر، معرفی شاخص‌های احیای شعار اسلامی و عزاداری مطلوب از منظر مکتب اهل بیت از اهداف ما در برگزاری برنامه‌های دهه محرم است.

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد:‌ روز چهارشنبه ساعت ۱۵:۳۰ در صحن انقلاب اسلامی میزبان هیات‌های مذهبی مشهد هستیم و در این مراسم یکی از پیرغلامان امام حسین(ع)، لباس مشکی دو ماه عزاداری را به صورت نمادین به تن خواهد کرد.

‌وی ادامه داد: ۱۲۰ جلسه تبیین معارف حسینی را در دهه محرم برگزار خواهیم کرد و به صورت ویژه خانم‌ها در رواق‌های دارالاجابه و دارالحکمه قبل از نماز ظهر و عصر و بعد از نماز ظهر و عصر جلسه تبیین معارف حسینی را برگزار خواهند کرد.

وی با بیان اینکه ۱۸۰ جلسه مرثیه‌سرایی و عزاداری برای دهه محرم در حرم مطهر رضوی با حضور مداحان برگزار می‌کنیم، افزود: در روز ۶ محرم دانش‌آموزان عزادار با تاسی به حضرت قاسم بن الحسن در صحن رضوی ساعت ۹:۳۰ با همکاری اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تجمع خواهند کرد‌.

‌حسینی بیان کرد: تلاش می‌کنیم باشکوه‌ترین مجلس شیرخوارگان را در حرم رضوی همزمان با اولین جمعه دهه محرم در تاریخ ۲۴ مهرماه ساعت ۹ صبح برگزار ‌کنیم، در این مراسم حجت‌الاسلام حلوائیان سخنرانی می‌کنند و آقای احمد واعظی در محفل شیرخوارگان به مرثیه‌سرایی می‌پردازد.

‌وی ادامه داد: مراسم ویژه روز تاسوعا بعد از نماز صبح شروع و تا بعد از نماز ظهر و عصر ادامه خواهد داشت و زیارت حضرت عباس(ع) بعد از نماز جمعه قرائت خواهد شد. به همین ترتیب روز عاشورا از صبح تا بعد از نماز ظهر و عصر برنامه خواهیم داشت.

‌وی افزود: مراسم خطبه خوانی با حضور تولیت آستان قدس و مسئولان کشوری، لشکری، حوزوی، دانشگاهی و جمع کثیری از خدام توسط آقای موحد قرائت خواهد شد و در روز عاشورا، زیارت عاشورا به صورت کامل بعد از نماز ظهر و عصر در رواق امام خمینی(ره) قرائت خواهد شد.

‌معاون تبلیغات آستان قدس رضوی گفت: شب عاشورا محفل انس با قرآن با تاسی به سنت حسینی در ساعت ۱۰:۳۰ شب عاشورا تا ساعت ۱۲ در رواق امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

‌وی با بیان اینکه در دهه محرم ۱۴۰ حلقه معرفت برگزار خواهد شد، گفت: در این دهه نشست‌های تخصصی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر در تاریخ‌های ۲۷ و ۲۸ مهر ساعت ۹ تا ۱۱ در مسجد صدیقی‌ها برگزار خواهد شد و جلسات پرسمان دینی به مدت هفت روز در مدرسه پریزاد قبل از نماز مغرب و عشا، به منظور پاسخ‌گویی به سوالات و شبهات زائرین جوان با محوریت عاشورا برگزار می‌شود.

‌حسینی خاطر نشان کرد: هیات‌های مذهبی و کاروان‌های زیارتی می‌توانند با مراجعه به اماکن متبرکه و دارالهدایه با گرفتن وقت از قبل، به صورت خصوصی و با مدیریت خودشان عزاداری کنند، لذا باید به دفتر هیات‌های مذهبی در درب شرقی صحن رضوی مراجعه کنند‌.

‌وی با اشاره به این‌که زائرین غیرایرانی به صورت ویژه برنامه خواهند داشت، یادآور شد: عرب‌زبانان در رواق دارالمرحمه بعد از نماز ظهر و هر شب بعد از نماز مغرب و عشا مراسم عزاداری خواهند داشت و خواهران عرب‌زبان در ۲۵ مهر ماه مجلس ویژه‌ای در رواق دارالمرحمه خواهند داشت. همچنین اردو زبانان هر شب در رواق کوثر عزاداری خواهند کرد و آذری‌زبانان در رواق غدیر برنامه خواهند داشت.

‌حسینی افزود: ‌در حقیقت عاشورا ‌خیلی از شاخصه‌های انسان کارآمد را در اوج خود به بشریت معرفی کرد. نشان داد شهامت، ایثار و فداکاری یعنی چه، تقابل عدالت در مقابل ظلم یعنی چگونه است، ظلم‌ستیزی همان چیزی است که عاشورا به ما آموخت. امروز هم آستان قدس رضوی به عنوان نشر فرهنگ اسلام ناب در تلاش است که با بهره‌مندی از ظرفیت عظیم جمعیتی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی، فرهنگ عاشورا و سبک زندگی امام حسین(ع) را در جامعه نهادینه کند.

وی با بیان اینکه دشمنان می‌روند به سمت این‌که ارزش‌ها را از اصل و ریشه درآوردند و یا اینکه منحرف کنند، گفت: امروز که نمی‌توانند عاشورا را از ریشه بزنند، قطعا در صدد انحراف در پیام عاشورا هستند.‌ تعبیرم این است که گروه‌های تکفیری، مهمترین راهبردشان این است که محتوای عاشورا را از مسیر اصلی‌اش منحرف کنند.

‌در ادامه این نشست سید خلیل منبتی، معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی با بیان اینکه‌ اینجا متعلق به همه مردم است، اظهار کرد: هدف ما در مجموعه آستان قدس این است که در مراسم‌ها و مناسبت‌های مختلف به بهترین نحو ممکن شرایط را طوری فراهم کنیم که مردم به راحتی در حرم مطهر رضوی حضور پیدا کنند.

‌معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی تاکید کرد: در نظر داریم یک همایش عظیم در عاشورا و تاسوعا داشته باشیم تا همه هیات‌ها در آن حضور پیدا کنند.

‌وی در تشریح برنامه‌های حرم مطهر رضوی در محرم عنوان کرد: از ابتدای ماه محرم بحث سیاه پوش کردن صحن و سرای حضرت ثامن‌الحجج را داریم و در شروع ماه محرم تعویض پرچم گنبد طلا را خواهیم داشت که طی دو ماه باقی سیاه‌پوش خواهد ماند.

منبتی ادامه داد: یک مراسم آیینی با عنوان «صلات» در ۳۰ ذی‌حجه برگزار می‌شود. همچنین مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورا ‌را خواهیم داشت که خدام در این مراسم شرکت می‌کنند، همچنین مراسم شام غریبان‌ در دهم محرم از چهارراه شهدا به سمت حرم برگزار می‌شود.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا