وقوع ماه لرزه زیر پای سفینه فضایی

گفتنی است،‌ کارشناسان ۴ نوع زلزله در کره ماه را شناسایی کرده‌اند که بعضی از آنها از عمق ۷۰۰ کیلومتری زیر سطح کره ماه رخ داده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند، تحلیل و شناسایی این زلزله‌ها توسط موسسه ماکس پلانک و تدوین یک الگوریتم و کدنویسی ریاضی آن صورت گرفته است. نرم‌افزار تولیدی از آن الگوریتم …

گفتنی است،‌ کارشناسان ۴ نوع زلزله در کره ماه را شناسایی کرده‌اند که بعضی از آنها از عمق ۷۰۰ کیلومتری زیر سطح کره ماه رخ داده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، تحلیل و شناسایی این زلزله‌ها توسط موسسه ماکس پلانک و تدوین یک الگوریتم و کدنویسی ریاضی آن صورت گرفته است. نرم‌افزار تولیدی از آن الگوریتم کشف ۲۱۰ نوع لرزش ناشناخته در سطح کره ماه را نشان داده و می‌تواند منجر به گشوده شدن ایده‌های جدید در خصوص زمین‌شناسی کره ماه شود.

دانشمندان ۴ نوع مجزا از Moongake را در سطح کره ماه شناسایی کرده‌اند که نوع اول عمیق و در عمق ۷۰۰ کیلومتری رخ می‌دهد و کارشناسان علت آن را مدار داخلی چرخش کره ماه به دور زمین می‌دانند . نوع دوم ماه لرزه در اثر برخورد شهابسنگ های شدید به سطح کره ماه رخ می‌دهد.

نوع سوم ماه لرزه در اثر تغییر درجه حرارت در سطح کره ماه رخ می‌دهد که پس از دو هفته شب ماه « که درجه حرارت آن کاهش محسوس می‌یابد» با طلوع خورشید و بالا رفتن دما ترک خوردگی و شکافت پوسته در سطح کره ماه رخ می‌دهد.و در نهایت نوع چهارم ماه لرزه، زلزله‌های کم عمق و خفیف است که در اعماق ۲۰ الی ۳۰ کیلومتری از سطح کره ماه رخ می‌دهد.

نخستین بار در تاریخ جهان فضاپیمای آپولو اا بر سطح کره ماه فرود آمد و تجهیزات اندازه‌گیری و تخصصی را بر سطح این سیاره قرار داد.

در آن زمان نخستین انسان نیل آرمسترانگ در سال ۱۹۶۹ بر سطح این کره مرموز فرود آمد.

کارشناسان داده‌های مربوط به زلزله‌ در سطح کره ماه را در عرض ۳ سال ماموریت انواع سفینه‌های فضایی آپولو بدست آورده‌اند.

نکته مهم در خصوص کره ماه عدم وجود تکتونیک صفحه‌ای فعال در آن به نسبت کره زمین است.

در زمین پوسته بیرونی از صفحات ضخیم تشکیل شده و گوشته زیرین کره زمین نرم است، این باعث بروز زلزله‌های شدید در کره زمین می‌شود.

از جمله خصوصیت های منحصربفرد در کره زمین توانایی حرکت به هر دو صورت افقی و عمودی پوسته‌ها و گسل‌های زمین است می‌تواند منجر به زمین لرزه‌های شدید شود.

اما در کره ماه این ویژگی‌ وجود ندارد و به این دلیل نوع ترک خوردگی در اثر ماه‌لرزه‌ها با کره زمین تفاوت پیدا می‌کند.

کارشناسان بروز ۳ نوع زمین لرزه اول را با توجه به خصوصیات زمین شناسی کره ماه توجیه پذیر می‌دانند اما بروز زمین لرزه نوع چهارم که در عمق کم از سطح کره ماه رخ می‌دهد هنوز معمایی حل ناشدنی برای دانشمندان است.

کارشناسان علت عدم شناسایی زلزله نوع ۴ را فرود آمدن سفینه‌های آپولو در بخش‌خاصی از کره ماه و عدم دسترسی به سطوح بیشتری از کره ماه جهت آنالیز و تحقیق می‌دانند.

سفینه آپولو ۱۱ و همینطور سایر سفاین آپولو بویژه آپولو ۱۶ دستگاه‌های ژئو فیزیک جهت نظارت بر محیط زیست کره ماه را بر سطح این سیاره نصب کردند که پس از نصب حداقل به مدت یک سال به فعالیت خود ادامه داده‌اند و با فرود سفینه جدید دستگاه جدید بر روی سطح کره ماه نصب شده است‌. انجام این تحقیقات به لحظ ساخت پناهگاه برای فضا نوردان مقیم کره ماه در سالهای بعد اهمیت بسیار بالایی دارد.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا