زاکانی: عبور از خط قرمز در توافق واضح است

علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون برجام در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: توفیق داشتیم کمسییون برجام را بیش از ۴۰ روز با همکاری ۱۴ همکار عزیز پیش ببریم. وی افزود: گزارش کمیسیون برجام در چارچوب قانون، آئین‌نامه داخلی مجلس و جایگاهی که رهبری معظم برای بررسی برجام در مجلس قائل شده بود، تدوین شد. …

علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون برجام در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: توفیق داشتیم کمسییون برجام را بیش از ۴۰ روز با همکاری ۱۴ همکار عزیز پیش ببریم.

وی افزود: گزارش کمیسیون برجام در چارچوب قانون، آئین‌نامه داخلی مجلس و جایگاهی که رهبری معظم برای بررسی برجام در مجلس قائل شده بود، تدوین شد.

زاکانی ادامه داد: تلاش کردیم تا گزارشی مستند، صادقانه و بی‌طرفانه با عمق کارشناسی زیاد تهیه کنیم.

تلاش کردیم کمیسیون ویژه مکمل تیم مذاکره‌کننده باشد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تقارن ایام بررسی برجام در کمیسیون ویژه با تعطیلات تابستانی مجلس تصریح کرد: علی رغم این موضوع همکاران با حضور در کمیسیون برجام تلاش کردند تا گزارش برجام در موعد مقرر آماده شود.

رئیس کمیسیون برجام اضافه کرد: تلاش کردیم مکمل تیم مذاکره‌کننده باشیم و پایمان را فراتر از چارچوب های قانونی نگذاریم و متن برجام و قطعنامه را بر اساس چارچوب های قانونی و فرمایشات مقام معظم رهبری بررسی کنیم و هر جا دچار ابهام بودیم نظرات تیم مذاکره‌کننده را مبنا قرار دهیم و به نظرات بیگانگان توجه نکنیم.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان با اشاره به دعوت از مدیرکل آزانس بین المللی انرژی اتمی به کمیسیون ویژه بیان کرد: آمانو را دعوت کردیم تا مطالبات ملت ایران را به وی انتقال داده و گذشته تاریک آژانس را یادآور شویم.

وی تاکید کرد: ما به تیم خودمان اعتماد داشتیم و در مسیر بررسی گزارش نیز زحمات زیادی برای تیم مذاکره‌کننده ایجاد کردیم که تشکر می کنیم.

زاکانی افزود: بیشترین فرصت کمیسیون به گفتگو با تیم مذاکره‌کننده ثبت شد و از بالاترین مقامات امنیتی اطلاعاتی و دفاعی در جلسه دعوت شد.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: مسئولان سازمان انرژی اتمی، وزارت خارجه، وزارت رفاه، وزارت اطلاعات، تیم سابق مذاکره‌کننده، مرکز پژوهش‌ها و اساتید دانشگاه ها نیز از میهمانان مهم جلسات کمیسیون برجام بودند.

رئیس کمیسیون برجام با بیان اینکه ۲۱ شهریور ماه آقای لاریجانی در جلسه ای با بنده اعلام کرند که باید بنا به اضطرار گزارش کمیسیون برجام سریع‌تر آماده شود، عنوان کرد: در راستای تدوین سریع‌تر گزارش برجام که اعضای کمیسیون ویژه از رآکتور اراک بازدید کردند، بنده به این بازدید نرفتم و راهکارهای تدوین گزارش نهایی را جهت بررسی در صحن کمیسیون تدوین کردم.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان ادامه داد: با رأی نمایندگان قرار شد گزارش کمیته ها به صحن کمیسیون بیاید و بعد از گزارش، نظر اعضا بررسی شود.

وی با تاکید بر اینکه همه امور در کمیسیون بر اساس خرد جمعی انجام شد، نه سلیقه شخصی، خاطرنشان کرد: در برابر ایرادات دوستان در روز شنبه هفته گذشته، به مصوبات آئین‌نامه‌ای کمیسیون استناد کردیم.

زاکانی تصریح کرد: در جریان بررسی برجام ما فقط به اظهارات میهمانان توجه نکردیم، بلکه اظهارات میهمانان را به سوال تبدیل کردیم که ۶۵ سوال توسط دبیرخانه تنظیم شد، ۴۰ سوال به وزارت خارجه فرستاده شد که بی‌جواب ماند، ۲۵ سوال هم به سازمان انرژی اتمی فرستاده شد که در وقت معین جواب دادند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۴۲ نامه‌نگاری با مراکز مختلف برای بررسی سند برجام داشتیم.

رئیس کمیسیون برجام توضیح داد: به آقای لاریجانی عرض کردم که تمام سعی خود را می کنیم که زودتر گزارش را به صحن علنی مجلس ارائه دهیم، اما به دلیل اینکه جواب سوالات ما از وزارت خارجه به کمیسیون ارسال نشد، نتوانستیم گزارش را زودتر به صحن ارائه کنیم و طبق زمانبندی اولیه، گزارش ۸ مهر ماه آماده شد.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان در خصوص ایراد برخی نمایندگان مبنی بر علت تدوین گزارش برجام در دبیرخانه اذعان کرد: طبق آئین‌نامه کمیسیون که به تصویب نمایندگان رسیده بود، ساختار دبیرخانه کمیسیون برجام تشکیل شد و زیرمجموعه بنده این دبیرخانه شکل گرفت که شامل ۲ نفر از کارکنان مجلس، ۲ نفر دانشجوی دکترای مجلس، یک نفر معتمد بنده و ۲ نفر مأمور به مجلس می شد.

کمیسیون امنیت یک صفحه سند از بررسی مذاکرات هسته‌ای نداشت

وی افزود: از یکی از کمیسیون هایی که طی ۲ سال گذشته مذاکرات را بررسی کرده بودند، خواستیم اسنادشان را در اختیار ما قرار دهند، اما اعلام کردند یک صفحه سند پیاده شده در مجلس ندارند و به نظر می رسد این مدت فقط به جر و بحث در داخل کمیسیون پرداخته بودند.

زاکانی اضافه کرد: داشته‌هایمان را تبدیل به سوالات کردیم و از دستگاه های مختلف خواستیم که نظرات خود را ارائه دهند، این سوالات به رسانه ها نیز ارائه شد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: برخی سوالات به صورت خاص برای دانشگاه ها فرستاده شد. مثلا در خصوص موادی که کاربرد دوگانه دارند، سوالات خود را به یکی از دانشگاه های ممتاز کشور فرستادیم که ۳۰ نفر از اساتید ارشد آن دانشگاه گزارشی از خطرات برجام در خصوص منع استفاده از موادی که کاربرد دوگانه دارد، در برجام را نوشتند.

نظر لاریجانی در مورد روش بررسی برجام در مجلس/ کلیات را بررسی کنیم

رئیس کمیسیون برجام با اشاره به وجود ۲ نگاه در کمیسیون برجام در خصوص بررسی توافق توضیح داد: نگاه اول این بود که کلیات برجام بدون کاوش و دقت نظر بررسی شود که در این نگاه که مورد تایید آقای لاریجانی نیز بود، تعدادی از نمایندگان معتقد بودند در صورت دقت مضاعف ما، نکاتی از برجام استخراج می شود که مورد استفاده دشمنان قرار خواهد گرفت.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان تصریح کرد: ما معتقد بودیم که باید گزارشی از ضعف ها و حسن های برجام نوشته شود، در همین راستا ۵ کمیته موظف به بررسی ابعاد مختلف برجام شدند.

وی با اشاره به نظر برخی از اعضای کمیسیون مبنی بر اینکه بندهای گزارش به صورت اجماعی و یا با موافقت دو سوم اعضای حاضر در کمیسیون تصویب شود، گفت: این نوع بررسی گزارشات در کمیسیون ها روال نبوده است و مخالف آئین‌نامه بود.

زاکانی تصریح کرد: بر این اساس، گزارش از ابتدا قرائت شد، دوستان نظراتشان را ارائه کردند، نظرات به رأی گذاشته شد و بعد کلیات را رأی‌گیری کردیم که رأی آورد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اکثریت اعضا، به پیش‌نویس گزارش رأی دادند. بخش های تخصصی گزارش نیز بند به بند بررسی و رأی‌گیری شد و در پایان هر بخش کل بخش به رأی نمایندگان گذاشته شد و در نهایت نیز برای کل گزارش رأی‌گیری شد.

رئیس کمیسیون برجام با تاکید بر اینکه تا آخرین لحظه بررسی گزارش، کمیسیون رسمیت داشت، خاطرنشان کرد: حتی برای ویراستاری گزارش هم رأی‌گیری کردیم و هیات رئیسه با حضور آقای حقیقت‌پور گزارش را ویراستاری کرد.

بازی سیاسی برخی نمایندگان با منافع ملی و حیثیت مجلس

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان با انتقاد از اقدام برخی از اعضای کمیسیون ویژه در انتشار بیانیه عنوان کرد: چرا باید با منافع ملی و حیثیت مجلس بازی سیاسی کنیم؟

وی ادامه داد: چرا اگر اساتید نظر می دهند، یک عده بدشان می آید؟ چرا نظر نمایندگان برای یک عده ناگوار است؟ ما بر اساس قانون عمل کردیم.

تدوین طرح برجام توسط لاریجانی/ ماجرای مخالفت اصولگرایان

زاکانی با اشاره به اینکه لاریجانی خواستار ارائه طرحی در خصوص برجام شده بود، اظهار کرد: تهیه طرح توسط کمیسیون ویژه مخالف آئین‌نامه بود، بنابراین آقای لاریجانی زحمت کشیدند و طرحی را تهیه کردند که ۲ بار به رهبری ارائه شده بود، اما ایشان نظر نداده بودند، لذا بنا شد کمیته ۶ نفره شامل ۳ نفر از اعضای فراکسیون اصولگرایان و ۳ نفر از اعضای فراکسیون رهروان طرح را بررسی کند.

وی ادامه داد: دوستان به متن مشترکی رسیده اند اما در جلسه با آقای لاریجانی اعلام کردند که نظراتشان در طرح لحاظ نشده است و به همین دلیل طرح را امضاء نکردند.

وی با اشاره به سکوت فراکسیون اصولگرایان در جلسه بررسی دو فوریت طرح برجام گفت: بسیاری از دوستان ما به دوفوریت طرح رای دادند به این امید که در مسیر بررسی نهایی، ایرادات رفع شود. اما هیئت رئیسه برخلاف آئین نامه، بررسی یک فوریت آن را به کمیسیون برجام ارائه نداد.

وی با بیان اینکه هیئت رئیسه نمی خواست طرح برجام به صورت تخصصی بررسی شود، گفت: تعجب من این بود که طرح برجام حتی به عنوان کمیسیون فرعی نیز به کمیسیون ویژه ارجاع نشد.

هیئت رئیسه مجلس نمی خواهد طرح برجام به صورت تخصصی بررسی شود

وی ادامه داد: هیئت رئیسه اعلام کرد که غفلتی انجام شده که ارائه نشده است اما سوال اینجاست که چطور غفلت نکردند که به کمیسیون حمایت از تولید ملی ارجاع دهند اما غفلت کردند که به کمیسیون ویژه ارجاع دهند.

تخلف آئین نامه ای کمیسیون امنیت ملی در بررسی طرح برجام

زاکانی ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی نیز اعلام کرد که طرح برجام را روز سه شنبه بررسی خواهد کرد. اما برخلاف اعلامیه، روز دوشنبه کمیسیون برگزار شد و در یک جلسه طرح با اعمال تغییرات سطحی تصویب شد.

رئیس کمیسیون برجام با انتقاد از عملکرد کمیسیون امنیت ملی گفت: چرا با حیثیت و جایگاه مجلس اینگونه برخورد می کنید؟

نماینده تهران تصریح کرد: ما خواستار تجدید نظر در گزارش کمیسیون امنیت ملی در خصوص طرح برجام هستیم.

گزارش برجام نشان داد اگر مجلس بخواهد می تواند در راس امور باشد

عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان تصریح کرد: گزارش برجام در نهایت تلاش نمایندگان تصویب شد و نشان داد اگر مجلس بخواهد می تواند در راس امور باشد اما مجلس باید بخواهد که در راس امور باشد.

جلسات کمیسیون ویژه برجام برای نظارت بر اجرای توافق ادامه می یابد

زاکانی در خصوص زمان پایان کار کمیسیون ویژه برجام گفت: ماده ۴۴ آئین نامه داخلی مجلس هیچ محدودیت زمانی برای کمیسیون ویژه در نظر نگرفته است.

رئیس کمیسیون برجام ادامه داد: کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی نیز، مجلس گذشته به ریاست آقای فولادگر تشکیل شد و هنوز هم فعال است و حتی مکانی برای آن در نظر گرفته شده است.

نماینده تهران تصریح کرد: عمر کمیسیون برجام نیز یک ماه یا دو ماه نیست. ما وظیفه ارسال گزارش برجام را داشتیم که گزارش ارجاع شد و نظر آقای تاج گردون و بقیه اعضاء این بود که کمیسیون باید باقی بماند و بر اجرای برجام نظارت کند.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نظر برخی مراجع مبنی بر بررسی سریع تر برجام گفت: ما از فرمایشات علماء و مراجع استفاده می کنیم و نهایت تلاش ما بود که کار زودتر به انجام برسد اما عدم دقت در تدوین گزارش، آسیب های زیادی برای کشور داشت.

زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص مدیریت جلسات برجام گفت: با نظر هیئت رئیسه کمیسیون مقرر شد سایر نمایندگان نیز با حق اظهارنظر و بدون حق رای در کمیسیون برجام حضور یابند. علاوه بر این مقرر شد اولویت اظهارنظر با اعضاء کمیسیون باشد و کسی نظم جلسه را برهم نزند.

جلسه کمیسیون برجام با آمانو فوق العاده برگزار شد

زاکانی با اشاره به جلسه کمیسیون برجام با آمانو گفت: تعداد زیادی از بزرگان به من پیغام دادند که آقای آمانو با اهداف سیاسی حضور می یابد و احتمال بیان اظهارنظرهایی از سوی وی وجود دارد اما جلسه ما با مدیر کل سازمان بین المللی انرژی اتمی به گونه ای برگزار شد که معاون پارلمانی وزیر خارجه و معاون سازمان انرژی اتمی اعلام کردند این جلسه فوق العاده بود. علاوه بر این یکی از دبیران مجلس که جلسه های بین المللی زیادی را برگزار کرده بود، گفت: این جلسه در تاریخ نشست های مجلس بی نظیر بود.

نماینده تهران درخصوص حاشیه سازی های برخی نمایندگان پس از قرائت گزارش برجام گفت: دوستان ما به خاطر اتقان گزارش کمیسیون برجام نمی توانند حتی یک جمله از گزارش ایراد بگیرند بنابراین به حواشی می پردازند.

طرحی در تراز گزارش برجام ارائه خواهیم داد

رئیس کمیسیون برجام ادامه داد: طرحی که باید مشکلات کشور را در اجرای برجام حل کند، باید در تراز گزارش کمیسیون برجام باشد و با نگاه ملی تنظیم شده باشد نه با نگاه بخشی.

زاکانی گفت: بر این اساس دو فراکسیون مجلس بدون حق وتو دست به دست هم بدهند تا طرح برجام را تدوین کنند و طرحی ارائه دهند که با رای بالا در مجلس به تصویب برسد.

وی تصریح کرد: ما هیچ پیش بینی از اتفاقات جلسه علنی فردا نداریم اما به صورت جدی حضور خواهیم یافت و نظرات خود را بیان می کنیم.

وی ادامه داد: برای طرح برجام ما پیشنهادی داریم که پیشنهاد ما کاملاً منطقی و به دور از شعارزدگی است.

وی طرح یک فوریتی برجام را بیانیه و شعار خواند و گفت: طرحی که پیشنهاد ما بر اساس چارچوب منظم و متقن پیگیری شده است.

در تدوین طرح برجام منافع ملی را فدای منافع زودگذر انتخاباتی نکنیم

عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان تصریح کرد: باید طرح قوی تری ارائه شود که نگاه سلیقه ای بر آن اعمال نشده باشد و منافع ملی را فدای منافع زودگذر انتخاباتی نکنیم.

زاکانی در خصوص اظهارات بروجردی و بیانیه اش نیز گفت: ایشان تا آخرین لحظات در کمیسیون حضور داشتند و بسیاری از حذف و اصلاح ها با نظرات آقای حقیقت پور و بروجردی انجام شد.

رئیس کمیسیون برجام ادامه داد: این اقدام آقای بروجردی و دوستانشان درس بدی برای آیندگان بر جای گذاشت.

نماینده تهران اظهار داشت: ایشان تا آخرین لحظات کمیسیون برای بررسی بندهای گزارش برجام حضور داشته اند به همین دلیل تعجب کردم که ایشان نیز این بیانیه را امضاء کردند.

انتقاد از نگاه جزیره ای برخی اعضای کمیسیون برجام

عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان با انتقاد از نگاه جزیره ای برخی از اعضای کمیسیون برجام گفت: این افراد تیمی تشکیل داده اند تا از برجام دفاع کنند و در دفتر آقای بروجردی تقسیم کار کردند تا با چه روشی از برجام دفاع کنند و به همین دلیل جلسات کمیسیون اقتصادی تشکیل نشد.

زاکانی با بیان اینکه بنده در ابتدای حضور در کمیسیون ویژه بنای رد یا تایید برجام را نداشتم گفت: متاسفانه برخی با بنای تائید برجام وارد کمیسیون شدند. آنها معتقد بودند که متن برجام را با دقت بررسی نکنند و تفسیری خوش بینانه از متن برجام بنویسند.

رئیس کمیسیون برجام تصریح کرد: این تفسیر برای جامعه بین الملل قابل پذیرش نبوده و سند تلقی نمی شد.

نماینده مردم تهران گفت: ما معتقد بودیم باید جزء به جزء برجام بررسی شود و نقاط ضعف و قوت آن در گزارش نهایی ذکر گردد اما انتشار یا عدم انتشار آن برعهده مجلس بود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص اظهارات اخیرش گفت:  متاسفانه به جای پرداختن به اظهارات بنده بداخلاقی های سیاسی انجام شد. من اعلام کردم که اگر اجازه ندهند گزارش برجام به صورت دقیق نقاط ضعف و قوت برجام را بررسی کند پیراهن ریاست را در می آورم و به کف جامعه می روم و می گویم که شما می خواهید دیکتاتوری در این مملکت راه بیاندازید.

نماینده تهران تصریح کرد: اگر برجام به همین طریق بخواهد اجرا شود بنده به عنوان یک شاهد بی طرف می گویم اجرای برجام فاجعه آفرین خواهد بود.

زاکانی در خصوص راهکارهای بررسی برجام در مجلس گفت: اولین راهکار این بود که برجام را به صورت کلی تایید کنیم. دومین راهکار این بود که برجام را تایید کنیم اما بیانیه ای تفسیری در خصوص آن بدهیم.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان ادامه داد: سومین راهکار این بود که به صورت مشروط برجام را قبول کنیم که این راهکار پذیرفته شد.

رئیس کمیسیون برجام خاطرنشان کرد: چهارمین راهکار این بود که اگر قبول مشروط کفایت نکند و نیاز به اصلاح باشد مطابق ماده ۱۷۷ آئین نامه، برجام را به دولت ارجاع دهیم تا اصلاح شود.

وی گفت: پنجمین راهکار این بود که سکوت کنیم که در صورت سکوت مجلس، اجرای برجام غیر قانونی است زیرا دو قانون در مجلس مانع اجرای برجام است که دولت هیچ توجهی به آن نکرده است. یکی از این قوانین، قانون منع قبول داوطلبانه اجرای پروتکل الحاقی است.

نماینده تهران اظهار داشت: ششمین راهکار هم این بود که مجلس به صورت کلی برجام را رد کند.

زاکانی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص علت عدم رد برجام در مجلس علیرغم ایرادات وارده گفت: اینجا، جای دلاوری نیست جای عقلانیت است.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان تاکید کرد: امروز کسی دنبال رد برجام نیست چرا اینگونه القاء می کنید.

بدنبال رد برجام نیستیم

رئیس کمیسیون برجام در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری در خصوص اظهارات بروجردی و حقیقت پور گفت: گله بنده به آقای بروجردی و حقیقت پور این بود که شما که تا آخر جلسه نشستید چطور به خودتان اجازه دادید که گزارش کمیسیون برجام را تنها به این دلیل که مد نظر شما نبود، نفی کنید.

گله زاکانی از حقیقت پور و بروجردی

وی تصریح کرد: اظهارات این افراد نشان دهنده سستی گزارش کمیسیون برجام نیست. گزارش ما به کشور آسیب نزد بلکه ابعاد سند برجام را بررسی کرد.

نماینده تهران در خصوص تشکیل دبیرخانه و استفاده از نظرات اساتید دانشگاهها گفت: مجلس به خودی خود نمی تواند چارچوب لازم برای ریل گذاری را تدوین کند بلکه باید از نظرات کارشناسان و متخصصان استفاده کند.

زاکانی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: گزارش کمیسیون برجام روز چهارشنبه آماده شد. من روز سه شنبه به آقای دکتر لاریجانی قول دادم که روز چهارشنبه پیش نویس گزارش را آماده می کنم و بیشترین کار را خودم برای تدوین پیش نویس گزارش انجام دادم.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان گفت: روز چهارشنبه تنها ۹ نفر از اعضای کمیسیون برای بررسی گزارش حضور یافتند و بنده پیش نویس گزارش را به آنها ارائه دادم تا در فرصت باقیمانده تا روز شنبه این پیش نویس را بررسی کنند. پیش نویس گزارش به غایبان جلسه نیز تحویل شد.

رئیس کمیسیون برجام در خصوص عدم ارجاع طرح یک فوریتی به کمیسیون برجام گفت: هیئت رئیسه صراحتا خلاف آئین نامه مجلس عمل کرد و حتی طرح یک فوریتی را به کمیسیون برجام به عنوان کمیسیون فرعی ارائه نداد. این خطای بزرگ در تاریخ ثبت خواهد شد.

وی اظهار داشت: هیئت رئیسه برخلاف نص صریح آئین نامه و دقتی که رهبری خواسته بودند گزارش را به کمیسیون امنیت ملی و کمیسیونهای فرعی ارائه داد.

نماینده تهران گفت: هیئت رئیسه برای حفظ شأن و آبروی مجلس باید از این مسیر خلاف قانون دست بردارد و مسیر قانونی را طی کند. هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی نیز باید در مصوبه خود تجدید نظر کند.

عبور از خطوط قرمز رهبری در برجام واضح است

زاکانی تاکید کرد: عبور از خطوط قرمز رهبری در برجام واضح است. رهبری فرمودند باید تحریم ها لغو شود اما لغو تحریم ها در کار نیست مگر در بخش های اندکی.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان در پایان گفت: ۵ سند در خصوص توافق ایران و غرب وجود دارد. سند برجام، سند قطعنامه، سند برنامه درازمدت ایران، سند نقشه راه ایران و آژانس و سندی که به امضای سازمان انرژی اتمی و آقای مونیز رسیده است.

وی ادامه داد: از وزارت خارجه نیز سه سند خواسته بودیم که به ما ارائه ندادند. صورت مذاکرات، گزارشی از مذاکرات آلماتی، گزارشی از مذاکرات دو سال گذشته و همچنین سئوالات کمیسیون برجام که جواب داده نشد.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا