موفقیت های فضایی ایران تا ۱۸ ماه آینده

طراحی و ساخت ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی(ره)، طراحی و ساخت ماهواره‌بر سیمرغ و طراحی و ساخت ماهواره سنجشی طلوع سه برنامه‌ای هستند که قرار است تا پایان سال ۹۵ موقعیت ایران در عرصه فضایی بسیار بهتر از گذشته کنند. نوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی و رئیس ستاد توسعه هوانوردی و صنایع هوایی معاونت …

طراحی و ساخت ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی(ره)، طراحی و ساخت ماهواره‌بر سیمرغ و طراحی و ساخت ماهواره سنجشی طلوع سه برنامه‌ای هستند که قرار است تا پایان سال ۹۵ موقعیت ایران در عرصه فضایی بسیار بهتر از گذشته کنند. نوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی و رئیس ستاد توسعه هوانوردی و صنایع هوایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ۳ قرارداد منعقدشده بین معاونت علمی و وزارت دفاع در زمینه دانش فضایی کشور از پرتاب ماهواره‌ طلوع یک در انتهای سال ۹۵ خبر داده است.به گفته وی اجرای این ۳ پروژه مدت ۱۸ ماه به طول می‌انجامد که نظارت بر صحت اجرای آن پیش‌بینی شده و بر اساس استانداردهای بین‌المللی به‌عهده مرکز ملی فضایی است.

یکی از این قراردادها طراحی و ساخت ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی است که از مدرن‌ترین ایستگاه‌های مدرن رایج جهان است و مأموریت آماده‌سازی و پرتاب ماهواره‌برهای سنگین را به‌عهده خواهد داشت. این ایستگاه از نظر فناوری مطابق با استانداردهای روز دنیاست و تمام مراحل طراحی و ساخت آن توسط دانشمندان و اساتید دانشگاه‌های ایران انجام می‌شود که از مشاوره کارشناسان خارجی نیز بهره‌مند هستند.

ماهواره‌بر سیمرغ نیز از پروژه‌های بسیار مهمی است که در این قرارداد توافق شده است که کمتر از ۱۰ کشور جهان توان طراحی و ساخت آن را دارند. به گفته منوچهر منطقی نسل اول این ماهواره‌بر قادر است ماهواره‌برهای مخابراتی و سنجشی را تا وزن یکصد کیلوگرم در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد، این ماهواره‌بر نیز در پایان سال ۹۵ نیز به بهره‌برداری رسیده و در زمان بهره‌برداری دو پرتاب آزمایشی را طی می‌کند.

پروژه سوم این قرارداد طراحی و تولید اولین ماهواره سنجشی جمهوری اسلامی ایران است که نسل اول آن “طلوع یک” نام دارد این ماهواره قابلیت تصویربرداری با دقت ۲۵ مترمربع از فاصله ۵۰۰ کیلومتری مدار زمین را خواهد داشت.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا