ارایه محصولات ۱۳۳ شرکت ایرانی در هشتمین جشنواره فناوری نانو

به گزارش موبنا از ایرنا، دکتر سعید سرکار روز شنبه در نشست خبری هشتمین جشنواره فناوری نانو با بیان اینکه این جشنواره از ۱۳ تا ۱۶ مهرماه در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود، افزود: در این جشنواره فعالیت های انجام شده ستاد توسعه فناوری در بخش ترویج …

به گزارش موبنا از ایرنا، دکتر سعید سرکار روز شنبه در نشست خبری هشتمین جشنواره فناوری نانو با بیان اینکه این جشنواره از ۱۳ تا ۱۶ مهرماه در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود، افزود: در این جشنواره فعالیت های انجام شده ستاد توسعه فناوری در بخش ترویج دانش آموزی، فعالیت های انجام شده در انجمن های علمی، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و کریدور تجاری سازی خدمات ارایه می شود.
وی اظهار کرد: همچنین در این جشنواره بخش پروپوتایپ (نمونه اولیه محصول) نیز درنظرگرفته شده که در آن ۳۱ نمونه اولیه محصولاتی که از فاز آزمایشگاهی فراتر رفته و کارآیی آنها ثابت شده است، عرضه می شود.
سرکار یادآور شد: عرضه نمونه اولیه این محصولات با هدف جذب سرمایه گذاری صورت گرفته و در این جشنواره از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای بازدید از نمونه های ارایه شده دعوت شده است.
وی افزود: سال گذشته از بخش نمونه اولیه محصولات این جشنواره، تعداد زیادی از محصول ارایه شده وارد بازار شده است.
سرکار گفت: در این دوره از برگزاری جشنواره شرکت ها در هفت حوزه در ۱۲۸ غرفه محصولات خود را ارایه می کنند و چهار غرفه نیز برای شرکت کنندگان خارجی درنظرگرفته شده است.
وی یادآور شد: در روز برگزاری این نمایشگاه از هفت مرکز رشد و محصولات برتر ارایه شده در این نمایشگاه تقدیر خواهد شد.
سرکار اظهار کرد: در دومین روز از برگزاری این جشنواره نشستی با حضور ۲۲ سفیر از کشورهای مختلف برگزار و توانمندی ایران در حوزه نانو به سفیران اعلام می شود و سفیران نیز پیام همکاری کشور ما در این حوزه را به کشور خود منتقل خواهند کرد.
وی افزود: در این برهه از زمان ایران آمادگی همکاری با کشورهای مختلف در زمینه ترویجی دانش آموزی، تربیت نیروی انسانی در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد و نیز همکاری پژوهشی را دارد.
سرکار با بیان اینکه انتقال تکنولوژی به کشورهای ضعیف و تبادل تکنولوژی با کشورهای پیشرفته را خواهیم داشت، ادامه داد: اکنون نمایندگانی از آمریکای لاتین، روسیه و مالزی در این جشنواره حضور خواهند یافت تا ظرفیت های ایران را برای تبادل فناوری و تکنولوژی ارزیابی کنند.
وی افزود: در عرصه تکنولوژی و انتقال آن در این برهه از زمان نیاز است که فعال تر در عرصه بین الملل ظاهر شویم و اگر نگاه ما این باشد که اقتصاد نانو افزایش یابد، باید در عرصه بین الملل به صورت فعال حضور داشته و نباید فقط نگاه داخلی داشته باشیم.
سرکار اظهار کرد: در این نشست سفیران با محصولات ایرانی عرضه شده در این جشنواره آشنا خواهند شد و این جشنواره زمینه ای برای توسعه فناوری نانوی ایران با دیگر کشورها باشد.

** تدوین سند ۱۰ ساله دوم نانو
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو خاطرنشان کرد: در سال گذشته سند راهبردی ۱۰ ساله دوم نانو بیشتر با هدف توسعه اقتصاد نانو تدوین شد و در آن بخش ترویجی و آموزش، تجهیز آزمایشگاه های نانویی مدارس خارج از کشور و جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی این حوزه در دانشگاه های کشور با رویکرد اقتصادی درنظرگرفته شده است.

** راه اندازی ۷۰ آزمایشگاه نانویی در کشور
سرکار یادآور شد: اکنون در کشور ۴۹ آزمایشگاه نانو در پژوهش سراهای استان های مختلف راه اندازی شده است که امیدواریم در سال های آتی ۷۰ آزمایشگاه دیگر تجهیز و راه اندازی شود.
وی با بیان اینکه اکنون در آزمایشگاه نانو ۱۶ محصول آزمایشگاهی ساخت داخل نصب می شود، افزود: با توجه به این مساله تجهیز آزمایشگاه مدارس خارج از ایران نیز در دستورکار این ستاد است که توانسته ایم در سال جاری یک دبیرستان در شهر ‘سوژو’ در چین با محصولات ایرانی راه اندازی کنیم.

** صدور فناوری نانو به کشورهای مختلف
سرکار با بیان اینکه همچنین توانسته ایم در زمینه صادرات فناوری نانو به دیگر کشورها فعال باشیم، اظهار کرد: در این راستا فناوری نانو در زمینه تولید دستگاه نانو الیاف را با سرمایه گذاری شرکت مالزیایی به این کشور صادر کرده ایم.
وی افزود: همچنین درخواست های دیگری از شرکت های کشور مالزی داشته ایم که در این جشنواره تیم هایی از کشور مالزی برای آشنایی و ارزیابی ظرفیت های ایران برای سرمایه گذاری در این حوزه حضور خواهند یافت.
سرکار یادآور شد: در این دوره از نمایشگاه شرکت هایی از کشور روسیه حضور خواهند یافت تا زمینه سرمایه گذاری برای این فناوری را در کشور خود با استفاده از محصولات ایرانی ارزیابی کنند.

دکمه بازگشت به بالا