تلفن همراه و شورای عالی فضای مجازی

ارتقای فناوری در حوزه تلفن همراه و عرضه خدمات مبتنی بر نسل های سوم و بالاتر در شبکه تلفن همراه موجب شده تا این روزها شرایط و نحوه دسترسی به فضای مجازی از رایانه های خانگی ، لب تاپ ها و شبکه های ماهواره ای، به “گوشی های هوشمند موبایل” تغییر کند. بنظر می رسد …

ارتقای فناوری در حوزه تلفن همراه و عرضه خدمات مبتنی بر نسل های سوم و بالاتر در شبکه تلفن همراه موجب شده تا این روزها شرایط و نحوه دسترسی به فضای مجازی از رایانه های خانگی ، لب تاپ ها و شبکه های ماهواره ای، به “گوشی های هوشمند موبایل” تغییر کند.
بنظر می رسد مسوولان محترم عضو این شورا ، روی موبایل ، مسایل جانبی و حاشیه های این وسیله ارتباطی باید بیشترین تمرکز را داشته باشند.
متاسفانه در این حوزه سه یا چهار اپراتور موبایل ، یک رگولاتور و یک وزیر هم داریم، اما به جرات می توان ادعا کرد که هیچ متولی مسوولی، برای نظارت هدفمند بر عملکردها در این حوزه وجود ندارد.
اپراتورها که تکلیفشان معلوم است و ذاتا موظف به تلاش برای دستیابی و یا حفظ مشتریانشان هستند، ولی جای پرسش است که چرا وزیر و یا رگولاتورش، تاکنون این حوزه را جدی نگرفته اند.
بحث ما واردات و عرضه غیرقانونی و قاچاق بیش از ۹۰ درصد گوشی های عرضه شده در بازار نیست، چرا که معتقدیم که این تنها به دارایی های مادی ایرانیان ضرر می  زند، ولی آنچه بی صدا و بسیار خطرناکتر به جان ایرانیان ضرر زده و همچنان هم می زند، همین ارتباطات مرتبط با حوزه فناوری و فضای مجازی است.
وزیر و رگولاتورش که بدون توجه به فراهم نبودن زیرساختهای فرهنگی و حتی فنی، پنج سال جلوتر از کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی ( که دارای دانش فنی در حوزه های نرم افزاری و سخت افزاری در سطح بین المللی هستند )، در تلاش برای ارائه خدمات نسل پنجم موبایل هستند، آنهم در شرایطی که هنوز آنچه را که با عجله و به نام نسل سوم و چهارم به مردم ارائه کردند، مشکلات فرهنگی و حتی فنی اش هم حل نشده است.
در این حوزه یک اپراتور متخلف و قانون گریز چند ملیتی تحت حمایت‌های خاص برخی مسوولان دولتی فعال است که هر ساله به ویژه در ایام فراغت جوانان و نوجوانان اقدام به عرضه فله‌ای سیمکارت بوسیله دستفروش‌ها و یا حتی دکه‌های روزنامه فروشی می‌کند.
اگر همین امروز گشتی در شهر بزنید ، با حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان می‌توانید هر تعداد از سیمکارت‌های فعال این اپراتور را اگر مایل باشید، به راحتی تهیه کنید. (تاکید می‌کنم همین امروز)
نکته قابل تامل تر اظهارات ” جان کری ” وزیر خارجه آمریکا در شورای روابط خارجی این کشور در ماه گذشته است که وی پس از طرح پرسش‌های پیاپی اعضای شرکت کننده در این جلسه که اصرار داشتند بدانند چرا ۱۰ ساله با ایرانی ها توافق شده و پس از ۱۰ سال آمریکا چگونه می‌خواهد ایرانی‌ها را که زیرساختهای هسته ای شان را طی این مدت حفظ کرده اند، مهار کند،  مجبور شد گوشه‌ای از اهداف و برنامه‌های آمریکایی ها برای سال‌های آینده را افشا کند.
جان کری در این نشست که بصورت مستقیم و زنده بوسیله رسانه های بین المللی پخش می شد، گفت: ملت ایران جوان هستند و با توجه به نفوذ و گسترش “گوشی‌های هوشمند”، چندان نگران پس از این دوره ۱۰ ساله نیستیم. (عین سخنان وزیر خارجه آمریکا)
اگر قدری به عقب برگردیم در سال‌هایی که چیزی به نام سیمکارت اعتباری در کشور نداشتیم، مزاحمت‌های تلفنی و نا امنی‌های گوناگون هم داشت فراموش می شد.
نباید فراموش کرده باشید که در اغتشاشات ۸۸ دهها هزار سیمکارت، در سطح شهرها به وسیله دستفروشان و دکه‌های روزنامه فروشی، بوسیله یک اپراتور میان جوانان و نوجوانان ایرانی توزیع شد، تا ضمن تامین خوراک شبکه های ماهواره ای که “بطور اتفاقی” ، همگی آنها تنها چند ماه پس از عرضه نخستین سری از سیمکارتهای اعتباری یک اپراتور چند ملیتی در ایران ، قارچ گونه علاقه مندیشان را برای ارائه خدمات تلویزیونی هدفمند به زبان فارسی را نمایان ، و بر جریان اعتراضات هم تاثیر گذاشتند.
درباره اقدامات ضدامنیتی این اپراتور بارها و بارها گفته و نوشته ایم، ولی گوش شنوایی نیافته ایم ، اما شما مسوولان که از سوی رهبر فرزانه انقلاب و بصورت فراجناحی برگزیده شده‌اید، جا دارد همانگونه که تا کنون داشتن دغدغه این انقلاب و مرزوبوم را ثابت کرده اید، نسبت به شبیخون فرهنگی و جنگ نرم دشمنان این مرز و بوم، حساسیت هر چه بیشتری نشان داده و بیش از این اجازه تداوم روند نفوذ نرم دشمنان انقلاب را که خیلی هدفمند کانون خانواده های ایرانی را هدف گرفته اند، نداده و خلا نظارتی موجود در حوزه تلفن همراه را جدی گرفته و به این بی سامانی ، پایان دهید.
انشاٍالله

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا