واکنش وزارت‌بهداشت به «کمپین نخریدن مرغ»

دکتر رسول دیناروند با بیان اینکه دستگاه نظارتی برای گوشت و مرغ سازمان دامپزشکی است، افزود: قبلا هم ما خودمان برای احراز سلامت مرغ های تولیدی کشورمان علاوه بر اقدامات نظارتی سازمان دامپزشکی، کار نظارت را انجام می دادیم. وی گفت: سال گذشته هم برای شورای شهر تهران شبهه ای پیش آمده بود و در …

دکتر رسول دیناروند با بیان اینکه دستگاه نظارتی برای گوشت و مرغ سازمان دامپزشکی است، افزود: قبلا هم ما خودمان برای احراز سلامت مرغ های تولیدی کشورمان علاوه بر اقدامات نظارتی سازمان دامپزشکی، کار نظارت را انجام می دادیم.

وی گفت: سال گذشته هم برای شورای شهر تهران شبهه ای پیش آمده بود و در رسانه ها این موضوع مطرح شده بود، به همین خاطر اقدامات و نمونه برداری هایی از جاهای مختلف در زمان های مختلف صورت گرفت و در نهایت ایرادی که نیاز باشد اعلام کنیم که اینها غیرقابل مصرف است واقعا ندیدیم.

دیناروند افزود: الان هم نظرمان این است که این کمپین خیلی به نفع سلامتی مردم نیست چرا که بر خلاف گوشت قرمز که توصیه ما اعتدال در مصرف آن است، مردم باید گوشت سفید مصرف کنند و این مورد تایید وزارت بهداشت است.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین تاکید کرد: از نظر ما استفاده از گوشت قرمز نیز مشکلی ندارد.

اقدام  استاندارد شبهه دار است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اختلاف نظر ما و سازمان استاندارد تاثیری در ممنوعیت تولید و توزیع آب معدنی دماوند (که در اصل آب آشامیدنی است) ندارد.

دیناروند درباره استاندارد اعلام کردن آب معدنی دماوند توسط سازمان ملی استاندارد افزود: طبق قانون وظیفه نظارت بر همه فرآورده هایی که مصرف انسانی دارند به عهده سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و ما طبق این وظایف عمل می کنیم.

وی گفت: این واحد (آب معدنی دماوند) هم متاسفانه اقدامی را که باید انجام می داد و به نفعش بود که انجام دهد تا پرونده اش خیلی زود حل شود، انجام نداده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه این واحد صنفی هم می توانست مانند بقیه واحد های تولیدی که کارشان را انجام دادند و موارد بهداشتی را رعایت کردند، عمل کند افزود: باید یک کار ساده ای انجام می داد، بعد نمونه برداری مجدد صورت می گرفت و پس از تایید نمونه برداری ها ، مجوز می گرفت و اگر تایید نمی شد بررسی بیشتر صورت می گرفت ولی متاسفانه بدون رعایت دستور قبلی به تولید و توزیع خود ادامه داد.

دیناروند گفت: البته این واحد (آب معدنی دماوند) ادعا می کند تولید نکرده و فقط توزیع کرده ولی بازرسان ما مدارکی دارند که نشان می دهد فعالیت تولیدی به رغم پلمب شدن؛ حتی در واحد وجود داشته است.

وی افزود: به جهت این تخلف که تکرار تخلف قبلی بود به مردم اطلاع رسانی شد و این واحد تولیدی پلمب شد.

دیناروند گفت: الان هم از نظر ما اتفاقی نیافتاده است یعنی تاییدیه استاندارد برای استاندارد و برای ما محترم است ولی ما به نتایج کار خودمان اطمینان داریم و می دانیم مردم در مورد بحث سلامت به وزارت بهداشت نگاه می کنند و وزارت بهداشت هم به وظایف قانونی خود عمل می کند.

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه ما به هیچ وجه در خصوص سلامتی مردم مماشات نمی کنیم افزود: به همین خاطر تاییدیه گرفتن از هر جای دیگری تاثیری ندارد یعنی باید آزمایشگاه مرجع ما تایید کند؛ باید بازرسان ما اصلاحاتی را که لازم بود در خط تولید، تایید کنند.

دیناروند گفت: باید برچسب این فرآورده اصلاح شود چرا که گمراه کننده است و این آب آشامیدنی است نه آب معدنی.

وی افزود: اینها را باید اصلاح کنند و بعد مطمئنا به محض اینکه به تایید رسید باز اطلاع رسانی می شود و اجازه داده می شود که تولید و توزیع از سر گرفته شود و پس از آن مردم هم با توجه به نظر وزارت بهداشت در تهیه و مصرف آن عمل می کنند.

دیناروند گفت: در حال حاضر تولید، توزیع و عرضه ندارد و باید منتظر باشند تا سازمان غذا و دارو نظر خود را اعلام کند.

وی افزود: از دستگاه های نظارتی انتظار داریم که به نظر دستگاه هایی که متولی امر هستند احترام بگذارند ؛ هیچ ضرورتی نداشت که استاندارد اعلام نظر کند که این ها استاندارد است؛ استاندارد بودن بخشی از رعایت سلامت است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هر جایی که تایید وزارت بهداشت نیاز دارد ؛ کما اینکه در مورد اینها ؛ بدون مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هیچ کالایی در حوزه آشامیدنی و خوراکی نه می تواند وارد کشور و نه می تواند تولید شود و طبعا نمی تواند به بازار عرضه شود.

دیناروند افزود: دستگاه های نظارتی باید احترام همدیگر را نگه دارند و ما تاسف میخوریم که مدیر کل استاندارد تهران اینگونه اظهار نظر کرده است که این کار یک مقدار شبهه دار است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا