باج سعودی‌ ها برای سکوت در برابر فاجعه منا

منابع مذکور گفتند: پادشاهی عربستان با اعطای این مبلغ، به‌ طور غیر مستقیم از مقام‌های این دو کشور خواسته است تا در مقابل فاجعه رخ‌داده در منا که منجر به کشته شدن بیش از چهار هزار نفر شده است، سکوت کنند. دولت ترکیه در نخستین روزهای وقوع فاجعه اقدام به محکوم کردن آن و انتقاد …

منابع مذکور گفتند: پادشاهی عربستان با اعطای این مبلغ، به‌ طور غیر مستقیم از مقام‌های این دو کشور خواسته است تا در مقابل فاجعه رخ‌داده در منا که منجر به کشته شدن بیش از چهار هزار نفر شده است، سکوت کنند.

دولت ترکیه در نخستین روزهای وقوع فاجعه اقدام به محکوم کردن آن و انتقاد از دولت سعودی کرد ولی پس از درخواست سفیر عربستان از دولت ترکیه و پرداخت مبلغ ۱۰ میلیون ریال سعودی بابت کشته شدن هز زائر ترک، این کشور شکایت خود از پادشاهی عربستان را متوقف و دیگر آن را پیگیری نکرد.

از سوی دیگر، سفیر عربستان در پاکستان مشابه چنین اقدامی را در اسلام‌آباد انجام داد و خواستار حمایت مادی پادشاهی عربستان از دولت پاکستان با هدف کاهش انتقادات این دولت از فاجعه منا شد.

برخی منابع مدعی شدند که پادشاهی عربستان پس از مواجه شدن با حجم گسترده فاجعه رخ داده در منا، اعلام کرد که حاضر است بابت کشته شدن هر حاجی یک میلیون ریال سعودی پرداخت کند.

پیشتر و به‌دنبال وقوع حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، دیوان پادشاهی عربستان، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان دستور پرداخت یک میلیون ریال (حدود ۲۶۰ هزار دلار) به خانواده‌ همه قربانیان و کسانی که آسیب جبران‌ناپذیر دیدند و همچنین پرداخت ۵۰۰ هزار ریال به همه مجروحان را صادر کرد.

بیانیه سعودی‌ها می‌افزاید: «سلمان» دستور داد تا برای حج سال ۱۴۳۷ هجری قمری دو نفر از بستگان قربانیان به‌عنوان مهمان‌ به حج مشرف شوند. مجروحانی نیز که به‌خاطر وضعیت جسمی نمی‌توانند امسال به حج مشرف شوند، در سال ۱۴۳۷ هجری قمری بار دیگر به حج خواهند آمد. همچنین بستگان مجروحان که باید در بیمارستان بستری بمانند، روادید ویژه برای سفر به عربستان برای عیادت از بیمار خود در مدت زمان باقی‌مانده از موسم حج دریافت می‌کنند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا