ظریف فاجعه منا را با چه کسانی مطرح کرد؟

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و وزرای خارجه نروژ و لهستان به صورت جداگانه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل ملاقات نمودند. در این ملاقاتها طرفین در خصوص ارتقاء سطح روابط دوجانبه و آخرین وضعیت روابط دو کشور رایزنی و تبادل نظر نمودند. در هر دو ملاقات آقای دکتر ظریف طرف های مقابل را در …

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و وزرای خارجه نروژ و لهستان به صورت جداگانه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل ملاقات نمودند. در این ملاقاتها طرفین در خصوص ارتقاء سطح روابط دوجانبه و آخرین وضعیت روابط دو کشور رایزنی و تبادل نظر نمودند. در هر دو ملاقات آقای دکتر ظریف طرف های مقابل را در جریان حادثه مکه و عمق آلام و تلفات انسانی بویژه هموطنان ایرانی قرار دادند. همچنین در این ملاقاتها در خصوص موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی و بویژه سوریه بحث و تبادل نظر شد و تحولات اخیر در این خصوص مورد توجه قرار گرفت.

ظریف طرفهای مقابل را در جریان برنامه های ایران برای مقابله با تروریسم و حل و فصل بحرانهای منطقه ای قرار دادند.

در ادامه این دیدارها وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و انگلیس  در سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر ملاقات کردند. در این ملاقات طرفین در خصوص گسترش روابط دوجانبه و آخرین وضعیت روابط دو کشور رایزنی و تبادل نظر نمودند. آقای هاموند در مورد اهمیت ملاقات ریاست محترم جمهوری و نخست وزیر انگلیس در جریان مجمع عمومی سال جاری و ضرورت ادامه رایزنیهای طرفین در خصوص موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی سخن گفت.

در این ملاقات دکتر ظریف طرف انگلیسی را در جریان حادثه مکه و عمق آلام و تلفات انسانی بویژه هموطنان ایرانی قرار دادند. در ادامه همچنین در مورد بحرانهای منطقه ای بویژه سوریه و جنبه های بشردوستانه این بحرانها بحث و تبادل نظر شد و تحولات اخیر در این خصوص مورد توجه قرار گرفت. همچنین وزیر خارجه انگلیس از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به لندن دعوت بعمل آورد.

آقای ظریف در ادامه دیدارهای فشرده خود با همتایان اروپاییِ با وزیر خارجه  اسلوونی  در سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر ملاقات کردند. آقای کارل ویکتور اریاوک Karl Viktor Erjavec   وزیر امورخارجه اسلوونی با اشاره به حادثه  اخیر مکه که طی آن هزاران نفر جان باختند، کشته شدن آقای آقائی‌پور، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لوبلیانا و سایر قربانیان آن حادثه را به همتای ایرانی خود تسلیت گفت. همچنین وزیر امورخارجه اسلوونی حصول توافق میان جمهوری اسلامی ایران و ۵+۱ را تبریک گفت.

در ادامه گفتگوها،‌آقای اریاوک اظهار کرد که دولت متبوعش در نظر دارد سفارت اسلوونی در تهران را بازگشائی کند و نیز با توجه به اشتیاق صاحبان تجارت برای ورود به بازار ایران و سرمایه‌گذاری در این کشور اتاق بازرگانی اسلوونی در تهران را نیز فعال نماید که مورد استقبال دکتر ظریف، وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

ضمنا سفر رئیس جمهور اسلوونی به تهران در این ملاقات مطرح شد و گفته شد که این سفر انجام خواهد شد. استفاده از روابط پارلمانی و تبادل هیاتهای سیاسی، پارلمانی و بازرگانی به عنوان ابزارهای گسترش روابط سنتی فیمابین ایران و اسلوونی نیز در این ملاقات  مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

دیدار آقای ظریف با همتای مقدونیه ای خود بخش دیگری از دیدارهای فشرده ایشان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. دکتر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و نیکلا پاپوسکی Nikola Poposki  وزیران امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و مقدونیه طی ملاقاتی  در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک در خصوص موضوع آوارگان سوری، بحران سوریه و همکاری با یکدیگر برای کمک به صلح و خاتمه درگیریها در آن کشور و همچنین طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه با استفاده از اهرمهای سیاسی و غیرنظامی تبادل نظر به عمل آوردند. علاوه بر این،  طرفین در خصوص گسترش روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری،‌آموزشی و فرهنگی، بازگشائی سفارت مقدونیه در تهران و حمایت طرفین از یکدیگر در محافل  و مجامع بین‌المللی گفتگو کردند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا