پرداخت وام ميلياردی بدون ضامن

«پرداخت X ميليارد تومان وام در عرض نيم‌ساعت آن هم بدون ضامن.» اين متن جذاب اين روزها در بخش تامين سرمايه آگهي‌ها به وفور قابل مشاهده است. در شرايطي كه بانك‌ها براي پرداخت تسهيلات اين دست و آن دست مي‌كنند و آنقدر شرايط ضمن عقد قيد مي‌كنند كه نرخ سودها سر به فلك مي‌كشد، در …

«پرداخت X ميليارد تومان وام در عرض نيم‌ساعت آن هم بدون ضامن.» اين متن جذاب اين روزها در بخش تامين سرمايه آگهي‌ها به وفور قابل مشاهده است.

در شرايطي كه بانك‌ها براي پرداخت تسهيلات اين دست و آن دست مي‌كنند و آنقدر شرايط ضمن عقد قيد مي‌كنند كه نرخ سودها سر به فلك مي‌كشد، در بازار آزاد، هر روز بر تعداد شركت‌هاي خصوصي كه با بانك‌ها موازي‌كاري مي‌كنند، اضافه مي‌شود.

پرداخت وام از سوي اين شركت‌ها اگرچه از سوي ولي‌الله سيف غيرقانوني اعلام مي‌شود اما همين شركت‌ها توانسته‌اند خلأ حضور بانك‌ها در پرداخت‌هاي خرد و كلان را پر كنند. اين وام‌ها با سودهاي ربا‌آلود بين ٣٦ تا ٦٠ درصد با سودهاي بانكي ظاهرا ٢١ تا ٢٤ درصد و در عمل ٣٠ درصد به بالا به رقابت برخاسته‌ است.

«كاهش خريد خودرو مربوط به تشكيل كمپين نيست؛ دليل آن را در قفل شدن پرداخت تسهيلات خودرو از ابتداي سال تاكنون بايد جست‌وجو كرد.»

اين گلايه نعمت‌زاده وزير صنعت، معدن و تجارت از سيستم بانكي است كه منابع خود را فقط براي بخش‌هايي كه براي‌شان جذابيت دارد خرج مي‌كنند و در فقدان حضور بانك‌ها اين شركت‌هاي خصوصي هستند كه از ٥٠ تا ٦٠ درصد ارزش خودرو را به متقاضي تسهيلات مي‌دهند البته با سودهاي فضايي.

روي هر كالا و دارايي ارزش‌داري مي‌توانيد وام بگيريد. از ملك و خودرو گرفته تا طلا و جواهر، خط رُند و حتي فيش حقوقي و دسته چك. رقم‌ها اگرچه مختلف است و از ٥٠٠ هزار تومان تا به قول يكي از آگهي‌هاي اين شركت‌ها «؟؟ ميليارد تومان» قابل پرداخت است اما نرخ سودها اغلب يكسان است.

٥/٢ تا سه درصد براي بازپرداخت اقساط ماهانه كه سود سالانه آن بين ٣٠ تا ٣٦ درصد محاسبه مي‌شود و سودهاي پنج درصد اغلب براي بازپرداخت مضاربه‌اي و براي ارقام بزرگ ميلياردي كه سود سالانه آن به ٦٠ درصد مي‌رسد.

پرداخت به بازنشستگان آزاد است

پرداخت وام قاعده انحصاري ندارد. بازنشستگان، كارمندان بخش خصوصي و دولتي و مشاغل آزاد مي‌توانند وام دريافت كنند. بازنشستگان بر اساس فيش حقوقي خود بر مبناي مطابقت ميزان اقساط ماهانه با حقوق دريافتي مبلغ وام تعيين مي‌شود.

به اين صورت كه يك بازنشسته با حقوق يك ميليون و ٢٠٠ هزار توماني، هفت تا ١٠ ميليون تومان وام مي‌تواند بگيرد. به شرط آنكه دسته چك داشته باشد و براي پرداخت هر قسط يك برگ چك به شركت ارايه دهد.

بازنشستگاني كه پيه گرفتن تسهيلات از شركت‌هاي غيرمجاز را بر تن مي‌مالند بايد بدانند كه مشمول سه درصد سود ماهانه يا ٣٦ درصد سود سالانه مي‌شوند و اين به جز ٩ درصد كارمزدي است كه شركت از آنها مي‌گيرد.

به جاي فروش، طلاي‌تان را امانت دهيد

طلاهاي خود را مي‌توانيد در اين كارزار به چرخه داد‌و ستد وارد كنيد. ٩٠ درصد ارزش طلا را تسهيلات پرداخت مي‌كنند و بعد از مدتي بين شش ماه تا يك سال طلاي خود را با تسويه كامل بازپس مي‌گيريد. البته در اين بين فقط حدود نصف ارزش طلاي خود را سود داده‌ايد.

براي پرداخت اقساط طلا هم مي‌توان به صورت پرداخت ماهانه يا پرداخت مضاربه‌اي عمل كرد. سود هر يك نيز متفاوت است. غالبا پرداخت‌هاي مضاربه‌اي يا سررسيد شده كه كل مبلغ در انتهاي زمان مورد توافق يعني پس از شش ماه يا يك سال پرداخت مي‌شود؛ سودهاي ٦٠ درصد در سال داشته و پرداخت‌هاي ماهانه ٣٠ تا ٣٦ درصد سود سالانه دارد.

بدون انتقال سند، بدون ضامن

در شرايطي كه بانك‌ها وثايق سنگين و ضامن‌هاي متعدد براي پرداخت وام مطالبه مي‌كنند، در شركت‌هاي خصوصي تامين سرمايه بدون آنكه سپرده‌گذاري داشته باشيد و بدون داشتن ضامن كارمند، فقط با سند ملكي امكان‌پذير است.

ديگر حتي نيازي به انتقال سند هم نيست. براي جذب بيشتر مشتريان شركت‌ها سند ملك يا خودرو را فقط در رهن درمي‌آورند بدون امكان انتقال سند. به اين مفهوم كه اگر تسهيلات‌گيرنده نسبت به بازپرداخت تسهيلات اقدام نكرد سند منتقل نمي‌شود و فقط امكان توقيف آن فراهم خواهد شد.

دارندگان خودرو ٥٠ تا ٧٠ درصد از ارزش خودرو را مي‌توانند وام بگيرند. اين درصد از شركت به شركتي ديگر متغير است. بر اساس ارزش سند ملكي ارقامي را مي‌توانيد دريافت كنيد كه حتي شمردن صفرهاي آن هم براي‌تان سخت است. اين وام‌ها از ١٠ ميليون تومان تا ١٠ ميليارد تومان مي‌تواند متغير باشد.

براي رقم‌هاي زير ٢٠ ميليون تومان نياز به سند ملك نيست. يا با سند خودرو وام‌تان را مي‌گيريد يا با ارايه فيش حقوقي و جواز كسب صاحب چند ميليون تومان خواهيد بود. اين در حالي است كه بانك‌ها براي پرداخت كمترين مبالغ نيز كارمند رسمي براي تضمين مي‌خواهند هرچه رقم درشت‌تر مي‌شود تعداد ضامن‌هاي مورد نياز هم بيشتر مي‌شود.

براي گرفتن ٢٠ ميليون تومان وام از بانك‌ها و موسسات مالي و اعتباري سه ضامن كارمند با دسته چك نياز است. تازه اگر خودتان هم چك نداشته باشيد، ضامن چهارمي كه به جاي شما چك بدهد بايد به بانك معرفي كنيد.

سود مضاربه‌ها به ٦٠ درصد مي‌رسد

١٠٠ميليون تومان تسهيلات را يك‌روزه مي‌گيريد و يك‌ساله باز‌مي‌گردانيد. با يك تقسيم ساده به ماهي هشت ميليون و ٣٠٠ هزار تومان قسط ماهانه مي‌رسيد. اما اين رقمي نيست كه بايد پرداخت كنيد. اين شركت‌ها هر ماه از شما پنج درصد سود مي‌گيرند كه با اين حساب ماهي ١٣ ميليون و ٣٠٠ هزار تومان بايد بازپرداخت داشته باشيد.

به اين ترتيب ١٥٩ ميليون و ٦٠٠ هزار تومان در پايان يك‌سال پرداخت كرده‌ايد كه اين عدد بهره‌ ٦٠ درصدي است كه در ازاي وام يك‌روزه خواهيد پرداخت. اين ارقام و اعداد بدون پرداخت كارمزدي است كه شركت‌ها بنا به سليقه خود انتخاب مي‌كنند. كارمزدها از پنج تا ٩ درصد متغير است و اين مبلغ همان ابتدا از شما گرفته مي‌شود.

برخي تسهيلات نيز به صورت مضاربه‌اي پرداخت مي‌شود. اين وام‌ها عموما مبالغ بالاي يك ميليارد را شامل مي‌شود كه اصل مبلغ در آخرين روز قرارداد قابل پرداخت است. سررسيد مضاربه‌ها نيز سه‌ماهه، شش‌ماهه و يك‌ساله است و طبق توافق طرفين نحوه پرداخت سود تعيين مي‌شود.

اما مبلغ سود همان پنج درصد در ماه است و در اين نوع وام‌ها نيز سند ملكي با ارزش ٥/١ برابر تسهيلات نقش اصلي را بازي مي‌كند. سند را يا به صورت وكالتي يا قطعي به نام شركت مزبور كرده و در ازاي آن مبايعه‌نامه قابل برگشت دريافت خواهيد كرد تا پس از اتمام بازپرداخت ملك خود را به نام خود بازگردانيد.

فعاليت شركت‌هايي كه با پول خود پول مي‌سازند در سال‌هاي اخير كه منابع بانكي روي مشتريان بيش از گذشته بسته شده، روز به روز گسترده‌تر شده است و بار تامين سرمايه بسياري از واحدهاي توليدي را به دوش مي‌كشد اما در ازاي سودي كه از اين واحدها طلب مي‌كنند غالبا توليدكنندگان با حجم زيادي از اقساط بي‌بازگشت و ورشكستگي مواجه مي‌شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا