پرورش تمساح چقدر درآمد دارد؟

پرورش تمساح، به عنوان یکی از راه‌های کسب درآمد این روزها، توجه عده‌ای از کارآفرینان ایرانی به خود جلب کرده است. در حدود ۱۰ سال پیش چیزی به عنوان پرورش تمساح در ایران انجام نمی‌شد. ولی از سال ۸۶ این کار توسط کارآفرین زن ایرانی و همسرش کلید خورد و با کسب مجوزهای لازم زمینه …

پرورش تمساح، به عنوان یکی از راه‌های کسب درآمد این روزها، توجه عده‌ای از کارآفرینان ایرانی به خود جلب کرده است. در حدود ۱۰ سال پیش چیزی به عنوان پرورش تمساح در ایران انجام نمی‌شد.

ولی از سال ۸۶ این کار توسط کارآفرین زن ایرانی و همسرش کلید خورد و با کسب مجوزهای لازم زمینه را برای واردات و پرورش این جانوار فراهم کرد. البته کارآفرینان این حوزه معتقدند که به دلیل نوپا بودن فعالیت پرورش تمساح در کشور، بازدهی در این حوزه دیر هنگام صورت می‌گیرد.

ویژگی‌های زیستی تمساح

تمساح یا کروکودیل جانوری خزنده و دوزیست است که غذای آن، اغلب مهره‌داران دیگری مانند انواع ماهی‌ها، خزنده‌ها و پستانداران و گاهی هم بی‌مهرگانی مانند صدف‌ها و سخت‌پوستان هستند. بنابراین کسانی که در نظر دارند برای سرمایه‌گذاری در زمینه پرورش تمساح اقدام کنند باید برای تغذیه این حیوان به فکر فراهم کردن این مواد غذایی باشند.

نوشته های مشابه

به زعم برخی فعالان این حوزه، از غذاهایی که در ایران می‌توان در اختیار کوروکودیل قرار داد، ضایعات طیور و گوشت قرمز و ماهیان غیرحلال است که از دریا صید می شوند و دفع آنها برای محیط زیست نیز آلودگی ایجاد می کند. زمان غذادهی به کروکودیل ها نیز هفته ای شش مرتبه است.

باید در نظر داشت که تمساح جانوری است که می‌تواند مدت طولانی بدون غذا زنده بماند و بندرت به فعال شدن برای شکار نیاز دارد. ولی علی‌رغم ظاهر آرام، از فعال‌ترین جانوران نیمه‌آبزی در محیط است. اکنون تمساح‌های وحشی در بسیاری از مناطق مورد محافظت قرار می‌گیرند ولی در تمام دنیا این جانور برای تجارت در مزرعه هم نگهداری می‌شوند.

تمساح برای انسان چه مصارفی دارد؟

مهم‌ترین چیزی که در تمساح مورد استفاده قرار می‌گیرد، پوست تمساح است که دباغی شده و برای درست کردن بسیاری از وسایل چرمی مانند کفش و کیف دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین تمساح خاصیت دارویی هم دارد، همچنانکه عامل قوی و نیرومندی، در خون تمساح‌ بنام کروکودیلین یافته‌ شده است که می‌تواند مانند آنتی بیوتیک‌های استاندارد به سیستم ایمنی درمقابله با عفونت کمک کند.

همچنین پودر استخوان کروکودیل برای معالجه سرطان‌ها و تقویت قوای جنسی و از بین بردن دردهای مفصلی استفاده می‌شود. در نتیجه در صورت بهره‌گیری از دانش پزشکی در این زمینه، پرورش دهندگان کروکودیل می‌توانند به فکر همکاری با تولیدکنندگان دارو نیز باشند.

علاوه بر این گوشت تمساح نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه مصرف گوشت تمساح در ایران حرام است ولی در بعضی از کشورها مانند آمریکا، استرالیا، چین، ژاپن، تایلند و آفریقای جنوبی و همچنین کوبا از گوشت تمساح به عنوان غذا استفاده می‌شود. در نتیجه برای صادرات گوشت این جانور نیز می‌توان اقدام کرد.

پرورش تمساح در ایران

برای اولین بار، در سال ۸۶ یک زن کارآفرین ایرانی اقدام به وارد کردن کروکودیل به ایران کرد و تا سال ۸۹ همچنان موفق شد که مزرعه‌ای برای پرورش آن در جذیره قشم به راه بیندازد و مجوزهای لازم را برای وارد کردن کروکودیل به کشور دریافت کند که تا پیش از آن انجام نشده بود. او تا سال ۹۰، در مجموع ۳۵ عدد کروکودیل به ایران وارد کرد.

او درباره هزینه‌های انجام شده برای باز کردن اولین مزرعه کروکودیل توضیح داده است: ما با هزینه‌های شخصی خود قریب به ۴۵۰ میلیون تومان برای وارد کردن کروکودیل و باز کردن مزرعه برای نگه‌داری و پرورش کروکودیل تا سال ۹۰ هزینه کردیم و گفتنی است که پرورش کروکودیل از مرحله خروج از تخم تا کشتار سه سال طول می‌کشد.

این پرورش دهنده کروکودیل همچنین درباره ویژگی‌های کروکودیل، توضیح داده است: پوست تمساح به علت نسوز بودن ، ارزش اقتصادی و تجاری زیادی دارد و به لحاظ مرغوبیت جزو با کیفیت ترین پوست‌های صنعتی جهان است که در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

تمساح و جذب گردشگر!

پرورش کروکودیل در علاوه بر اشتغالزایی به منظور فروش پوست و گوشت و… برای جذب گردشگر نیز موردتوجه قرار می‌گیرد. اکنون پارک کروکودیلی در جزیره قشم راه‌اندازی شده است که افراد با پرداخت ورودی برای رفتن به این پارک می‌توانند از این جانوران بازدیدکنند.

یکی از فعالان پرورش تمساح، دراین زمینه معتقد است: ضروری است برای تقویت و گسترش جنبه گردشگری برای این جانور، تمهیداتی در این جزیره اندیشیده شود تا شاهد افزایش جذب گردشگر باشیم باید آگاهی سازی در مورداین حیوان نیز انجام شود چون کروکودیل گرچه جانور خطرناکی محسوب می‌شود ولی خشونت در وجود این حیوان مشاهده نمی‌شود و بازدیدکنندگان از مزرعه و نمایشگاه این جانور با رعایت احتیاط می‌توانند از نزدیک ویژگی‌های جالب این جانور را مشاهده کنند. همچنین در صورت آموزش به کارکنان می‌وان از بروز هرگونه خطر احتمالی برای کسانی که در این حوزه کار می‌کنند جلوگیری کرد.

تمساح چقدر می ارزد؟

همه بخش‌های تمساح را بسته به قیمت جهانی آن، می توان صادر کرد. البته باید در نظر داشت که پوست و گوشت این حیوان در دنیا جزو گران ترین گوشت و پوست حیوانات به شمار می آید.

دکمه بازگشت به بالا