قهوه‌خانه های نزدیک مدارس آسیب زا هستند

نشست خبری مسؤولان آموزش و پرورش استان اصفهان صبح امروز در سالن اجتماعات آموزش و پرورش اصفهان با موضوع پیش گیری و مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.   محمدحسن قائدی ها مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در این نشست خبری با اعلام اینکه امسال شعار «بیایید با هم زندگی، جامعه و هویت …

نشست خبری مسؤولان آموزش و پرورش استان اصفهان صبح امروز در سالن اجتماعات آموزش و پرورش اصفهان با موضوع پیش گیری و مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.

 

محمدحسن قائدی ها مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در این نشست خبری با اعلام اینکه امسال شعار «بیایید با هم زندگی، جامعه و هویت مان را عاری از مواد مخدر سازیم» به عنوان شعار بین المللی مبارزه با مواد مخدر انتخاب شده اظهار کرد: در استان اصفهان نیز همه ی مسؤولان مربوطه به جد دنبال این موضوع هستند.

photo_2015-09-26_13-38-36

وی افزود: جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با زمان بندی حداقل ماهانه یک بار در استانداری اصفهان و با ریاست شخص استاندار تشکیل می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: اعضای این کمیته را اعضای شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش، رئیس اداره سلامت، اداره تربیت بدنی، اداره فرهنگی هنری، مشاوره امور تربیتی، قرآن و عترت، انجمن اولیا مربیان، روابط عمومی، مشارکت های مردمی، سازمان دانش آموزی، اداره حقوقی و هیئت رسیدگی به تخلفات تشکیل می دهند.

قائدی ها ادامه داد: همچنین کمیته هایی ذیل این شورا تشکیل شده که کمیته «مبارزه با مواد مخدر و آسیب های اجتماعی» در آموزش و پرورش با ریاست مدیر کل این سازمان تعریف شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه ی تربیت بدنی و تندرستی، اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی با مسؤولیت غلامرضا محمد شفیعی سه وظیفه را حیطه های دانش آموزی، کارکنان آموزش و پرورش و اولیا دانش آموزان دنبال می کند.

قائدی ها در ادامه به طور مختصر به تشریح وظایف این سه حیطه پرداخت.

فعالیت های حوزه ی دانش آموزی/ مقطع ابتدایی

وی گفت: در حوزه ی مقطع ابتدای فعالیت هایی تحت عناوین مهارت های مراقبت از خود، ارتقاء مهارت خودآگاهی، ارتقاء زمینه ها و مهارت خود ارزش مندی، مهارت های بین فردی، آموزش مهارت های شناخت از خود و معاشرت صحیح اجتماعی دنبال می شود و چون دانش آموزان این مقطع در سنین پایین هستند عمدتا از شیوه ی استقرایی بهره برده می شود.

قائدی ها افزود: عبور از چراغ قرمز، خشونت ها و خوراکی ها جز مصادیق این آموزش ها هستند.

متوسطه اول

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: در حوزه ی متوسطه اول (راهنمایی سابق) طرح آموزش مهارت های مقابله ای یا مقابله با اعتیاد و آسیب های اجتماعی را دنبال می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ارتقا مهارت تفکر انتقادی، زمینه های سازگاری، حل مسئله و تصمیم گیری، شناخت و کنترل هیجان، آشنایی با رفتارهای مخاطره آمیز و پر خطر، گرایش به دخانیات، آسیب های رفتار خشونت آمیز و بخشی از آسیب های نوپدید از جمله اهداف این حوزه هستند.

متوسطه دوم

قائدی ها افزود: در مقطع متوسطه دوم (دبیرستان و هنرستان سابق) هدف مدرسه ی عاری از خطر پیگیری می شود.

وی از جمله به فعالیت های آموزشی کاهش زمینه های خطر پذیری، استفاده از ظرفیت همسالان در آگاه سازی، معرفی نگرش و رفتارهای مخاطره آمیز، مهارت های تصمیم گیری و ترویج پیام های پیش گیری اشاره کرد.

قائدی ها اضافه کرد: با توجه به رشد سنی دانش آموزان در این مقطع، مباحث سوء استفاده از مواد مخدر، مصرف الکل خشونت و روابط جنسی ناسالم و در نهایت بزهکاری و آسیب های نوپدید پیگیری می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه طرح دیگری تحت عنوان «مدارس مراقب» در کلیه دوره های تحصیلی پیگیری می شود اهداف اختصاصی این طرح را بر شمرد.

آموزش شیوه های تشکیل گروه همیار در مدرسه، شیوه های ارزیابی وضعیت خطر پذیری در مدرسه و دانش آموزان، گسترش مشارکت و همیاری خانواده و محله با مدرسه که از ظرفیت معتمدان محله و نهادهای محلی از جمله پلیس، ادارات مرتبط و انجمن های محلی استفاده می کند از جمله این اهداف بود.

وی در ادامه به دو فعالیت دیگر این سازمان برای دانش آموزان در معرض اعتیاد و رفتارهای پرخطر و دیگری دانش آموزان در معرض خطر که به سمت طرح های مداخله ای پیش می رود اشاره کرد.

وی با این تعریف که دانش آموز در معرض خطر به دانش آموزی گفته می شود در خانواده ی بدسرپرست، بی سرپرست و یا تک سرپرست (فوت یکی از والدین یا به علت متارکه) زندگی می کند افزود: به خانواده ای بدسرپرست گفته می شود که یکی یا هر دوی والدین و یا اعضای ارشد خانواده از جمله خواهر و برادر بزرگ تر سابقه گرایش به اعتیاد یا بزهکاری باشند.

قائدی ها در تعریف دانش آموز پرخطر تصریح کرد: چنین دانش آموزی ممکن است شرایط دانش آموز در معرض خطر را داشته باشد و در عین حال شواهد نشان می دهد به مواد مخدر یا آسیب های اجتماعی گرایش دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: طرح های مداخله ای با کمک اداره بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و معرفی به کلینیک های تخصصی برای مداوا و همچنین در موارد خاص با ورود نیروهای انتظامی و دادگستری پیگیری می شود.

حوزه ی کارکنان اداره آموزش و پرورش و اولیاء دانش آموزان

محمدحسن حسن قائدی ها فعالیت این موضوع در حوزه ی کارکنان و والدین را در جهت آشنایی و برگزاری دوره های ضمن خدمت عنوان و تاکید کرد: برگزاری همایش و کارگاه های تخصصی، جشنواره هایی برای آشنایی و پیش گیری اولیه از اعتیاد و همچنین شیوه ی تعامل و رفتار با دانش آموزان در معرض خطر یا پرخطر از جمله این آموزش های ضمن خدمت کارکنان آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: در حوزه ی والدین این آموزش ها در قالب جلسات آموزش خانواده، دعوت خاص از تعدادی از اولیاء و یا دعوت موردی از ولی یک دانش آموز با هدف آموزش در ۳ بخش آموزش مهارت زندگی، آموزش سبک های فرزند پروری و در نهایت روش های اولیه پیشگیری از اعتیاد دنبال می شود.

قائدی ها تصریح کرد: با بررسی که در کمیته مبارزه با آسیب های اجتماعی و مواد مخدر انجام شد به این نتیجه رسیدیم که ریشه ی اولیه عمده ی آسیب ها را باید در تربیت و نقش تعامل خانوادگی جستجو کرد.

وی افزود: آخرین فعالیتی که در حوزه ی دانش آموزی صورت می گیرد که بیشتر خود دانش آموز دخیل می شود برگزاری جشنواره دانش آموزی نوجوانان سالم است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: این جشنواره در دوره ی متوسطه دوم در ۵ رشته ی روزنامه دیواری، عکاسی، نقاشی، فیلم کوتاه و مقاله نویسی اجرا می شود که در بخش مقاله نویسی اولیاء و همینطور همکاران فرهنگی نیز امکان شرکت دارند.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره امسال در سه سطح مدرسه، منطقه و استان برگزار شد که در مرحله ی استانی ۴۶ اثر روزنامه دیواری، ۳۰ اثر عکاسی،  ۱۶۸ اثر نقاشی، ۲۱ اثر فیلم کوتاه و در بخش مقاله نویسی نیز در همه ی سطوح دانش آموزی، اولیا و همکاران جمعا ۲۹۱ اثر به دبیرخانه وصول و جمعا ۵۵۶ نفر شرکت کردند.

قائدی ها اضافه کرد: در مرحله ی اختتامیه جشنواره ی امسال که ۶ اردیبهشت برگزار شد به محورهای اصلی پیش گیری از مصرف دخانیات، سوء مصرف مواد مخدر و شناخت و جلوگیری از رفتارهای خشونت آمیز پرداخته شد و به برگزیدگان هدایا و جوایزی تعلق گرفت.

مبارزه با آسیب های اجتماعی و پیش گیری با مواد مخدر عزم ملی می طلبد

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر اینکه مبارزه با آسیب های اجتماعی و پیش گیری با مواد مخدر یک عزم ملی و همگانی جدی در جامعه را می طلبد گفت: آموزش و پرورش می تواند کاری بزرگ و نقشی اساسی در این مورد ایفا کند.

محمدحسن قائدی ها با بیان اینکه ۲۵ و ۲۶ خرداد ماه امسال همایش ملی بهره وری در فضا و تجهیزات با مسؤولیت آموزش و پرورش استان اصفهان به صورت کشوری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد افزود: این همایش با محوریت آموزش و پرورش و همکاری دانشگاه های اصفهان، علوم پزشکی، هنر، آزاد نجف آباد و خوراسگان و پیام نور اصفهان انجام شد.

وی افزود: فراخوانی در ۱۰ محور به کلیه استان ها ابلاغ و ۲۱۴ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که هر کدام از این مقاله ها توسط ۴ داور بررسی شدند و در نهایت همایش مذکور با دعوت از صاحبان مقاله های برتر و با حضور ۱۲۰۰ نفر از صاحب نظران و پیش کسوتان برگزار گردید.

قائدی ها خاطرنشان کرد: در این همایش ۱۴ مقاله به صورت سخن رانی در ۳ کارگاه موازی ارائه گردید و در حاشیه همایش نیز ۳ کارگاه تخصصی آموزشی علمی و ۶ کنفرانس علمی برگزار شد.

نمی گویم مدارس ما ۱۰۰ درصد عاری از خطر هستند/ وجود برخی قهوه خانه های نزدیک مدارس آسیب زاست

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر اینکه وظیفه ی پیشگیری و پیگیری آموزش و پرورش در موارد قانونی داخل مدرسه اتفاق می افتد تصریح کرد: بیرون از محیط مدرسه تنها می توانیم اطلاع رسانی کنیم.

وی افزود: پیشگیری و مبارزه در این راه عزم ملی و همگانی را می طلبد؛ طبیعی است اگر با قهوه خانه های نزدیک مدارس برخورد نشود امکان آسیب وجود دارد!

قائدی ها بر موضوع سوء استفاده از نوجوانان و جوانان در جوامع تاکید و خاطرنشان کرد: در جلسه ای که با موضوع مواد مخدر برگزار شد، برخی زوایای پنهان این موضوع در خارج از مدرسه بررسی گردید.

دانش آموز معتاد نداریم اما دانش آموز پر خطر چرا!/ ۱۲ ناحیه پرخطر استان اصفهان/ نیاز حتمی به GIS نقشه ی نقاط خطرپذیر

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه معتاد فردی است که هر روز مواد مخدر مصرف کرده و قادر به نگهداری از خود نباشد تصریح کرد: با چنین تعریفی دانش آموز معتاد در اصفهان نداریم.

وی افزود: فعالیت های پیش گیری و پیگیری را مجموعا در ۱۲ ناحیه در ۶ ناحیه ی شهر اصفهان و همچنین ۶ ناحیه زرین شهر، فلاورجان، شاهین شهر، خمینی شهر، برخوار و کاشان پیگیری می کنیم که ۱۲ منطقه پر خطر هستند.

قائدی ها ادامه داد: متاسفانه هنوز GIS نقشه ی نقاط خطرپذیر استان را نداریم که این در شناسایی مدارس مورد نیاز به توجه بیشتر بسیار کمک می کند و از شهرداری، بسیج، دادگستری، بهزیستی و وزارت اطلاعات در این زمینه کمک می خواهیم.

کار تربیت و آموزش در عدد و ارقام نمی گنجد

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر اینکه نمی توان خروجی کار تربیتی در این موضوع را در قالب عدد و ارقام گنجاند اظهار کرد: بر اساس گزارش ها توفیقات خوبی در زمینه پیش گیری و پیگیری داشته ایم و در عین حال همکاری دیگر مسؤولان و به ویژه خانواده ها را نیاز داریم.

بحث فروش سوالات امتحانات هماهنگ را ۱۰۰ درصد تکذیب می کنم/ شیوه ی بسیار حرفه ای شایعه پراکنان فروش سوالات

محمدحسن قائدی ها در ادامه ی این نشست در پاسخ به یکی از خبرنگاران که از فروش سوالات امتحانات پرسید ضمن تکذیب ۱۰۰ درصدی این موضوع گفت: در استان اصفهان که بنده مسؤول هستم چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: گروهی سال گذشته در تهران با شگردی بسیار خاص اقدام به شایعه سازی در مورد فروش امتحانات هماهنگ کردند و با استفاده از همین روش تعدادی را سرکیسه کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: این گروه توسط نیروهای امنیتی و دادگستری شناسایی شدند و امسال که دیگر جای جولان در تهران نداشتند تلاش کردند در برخی استان های دیگر همان کار را انجام دهند.

قائدی ها در ادامه شیوه ی عجیب این گروه و استفاده از شبکه های مجازی را توضیح داد.

وی گفت: یک شب قبل از برگزاری امتحان نمونه سوالی خیالی آماده کرده و برای آن سربرگ امتحان روز بعد نیز آماده می کردند و آن را در شبکه های اجتماعی موبایلی پخش می کردند.

قائدی ها افزود: فردای این روز پس از اینکه با این شایعه از تعدادی پول دریافت می کردند زمانی که برگه سوال دست مردم است از آن عکس گرفته و در فضای مجازی قرار می دادند و با این عمل جو روانی زشتی را ایجاد و عده ای را سرکیسه کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: این گروه که امسال در تهران جای جولان نداشتند سراغ اجرای این روش در برخی دیگر از استان ها شدند.

وی با تصریح اینکه اگر آموزش و پرورش به این نتیجه برسد که اگر سوالی نه که لو رفته بلکه حتی دچار خدشه شده باشد آن امتحان را تجدید خواهد کرد گفت: با توجه اینکه شایعاتی در همین مورد در برخی مدارس اصفهان وجود داشت بلافاصله حوزه ی تصحیح اوراق این مدارس بازبینی شد و هیچ گونه اثری مبنی بر لو رفتن سوالات پیدا نشد چرا که سابقه ی نمره ی دانش آموز در طول ترم موجود و به راحتی قابل مقایسه است.

قائدی ها با اشاره به اینکه در دادگستری پرونده موضوع شایعه پراکن ها در حال پیگیری است روال تکثیر و توزیع امتحانات نهایی را که از امنیت فوق العاده بالایی برخوردار است تشریح کرد.

وی خاطرنشان کرد: این گونه بحث ها ممکن است در امتحانات داخلی غیر سراسری به صورت موردی و به ندرت اتفاق بیفتد اما امکان بروز چنین تخلفی در امتحانات هماهنگ در حد صفر است مگر اینکه بنده به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش با رئیس اداره آموزش و پرورش و رئیس حوزه تکثیر اوراق برای فروش سوالات تبانی کنیم!

ساماندهی نیروی انسانی و فضای مورد نیاز سال تحصیلی مهر ۹۴ را از آبان ۹۳ شروع کردیم

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان همچنین در مورد مسئله ی دو نوبته شدن برخی مدارس و کمبود فضای آموزشی گفت:

در حال اجرای سند تحول بنیادین هستیم و به هر حال املای ننوشته غلط ندارد!

وی افزود: اضافه شدن پایه ی ششم ابتدایی به معنای نیاز به حداقل یک ششم فضای اضافه و همچنین نیروی معلم بود ولی در طی سال های قبل متاسفانه آموزش و پرورش استخدام ورودی و جذب نیروی مقطع ابتدایی را نداشتیم.

قائدی ها تصریح کرد: برای حل این مشکل مجبور بودیم از نیروهای مازاد دوره های دیگر استفاده کرده و با آموزش های ضمن خدمت آن ها را به کار بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه ممکن است عده ای از معلم ها نیز از این قضیه خوشنود نباشند گفت: به هر حال مشکلی است که فعلا وجود دارد و این افراد نیز حقوق بگیران سازمان هستند اما در عین حال اولویت اول ما سامان دهی و بهسازی نیروی انسانی بود.

قائدی ها با اشاره به اینکه در دوره ی متوسطه دوم با مازاد نیور و فضا مواجه و در دوره ی متوسطه اول خلاف این موضوع را شاهد هستیم تصریح کرد: از آبان ماه ۹۳ بحث سامان دهی نیرو و فضای مهر ۹۴ را شروع و در دو حوزه ی آموزش و برنامه ریزی در حال فعالیت هستیم.

یک سوم فضاهای استان اصفهان نیاز به تخریب و بازسازی و یا مقاوم سازی دارند/ نبود فضای آموزشی در منازل مسکونی مهر بحران مضاعفی است

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه حدود یک سوم مدارس استان نیاز به تخریب و بازسازی و یا مقاوم سازی دارند اظهار کرد: در این مورد با کسری بودجه مواجه هستیم و دولت هم توان مدیریت ندارد لذا از همه ی خیران در این مورد استمداد می کنیم.

وی به عدم وجود فضای آموزشی مناسب در ساختمان های ایجاد شده ی طرح مسکن مهر اشاره کرد و گفت: طبق قانون دستگاه مجموعه ساز موظف به تخصیص فضای آموزشی است که متاسفانه این در مسکن مهر اتفاق نیفتاد و اکنون برخی آموزش و پرورش را مسؤول می دانند.

طبق قانون دریافت وجه موقع ثبت نام غیر قانونی است

محمدحسن قائدی ها ضمن تاکید بر غیرقانونی بودن دریافت وجه موقع ثبت نام دانش آموزان در مدارس عمومی گفت: برای کنترل این موضوع جلسه ای با ستاد ثبت نام ادارات شهر اصفهان تشکیل دادیم.

وی افزود: بر اساس صحبت هایی که شد مقرر گردید نظارت و بازرسی های لازم انجام شود و در ستاد مرکزی در اداره ارزیابی و عمل کرد نیز کمیته ای با عنوان بازرس ویژه این ستاد ثبت کردیم که بازرسان این ستاد در هر روز کاری مراجعه و نظارت می کنند.

قائدی ها با تاکید بر اینکه نظارت ها امسال به صورت گسترده تر انجام خواهد شد افزود: هر گونه مشاهده با تخلف منجر به برخورد قانونی خواهد شد ولی با این وجود هیچ گونه تخلفی صورت نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: پس از مراحل ثبت نام و بنا بر آنچه که قانون اجازه می دهد خانواده ها می توانند در راه خدمت رسانی به مدرسه کمک کنند.

اعتبارات آموزش و پرورش کفایت نمی کند/ ملاک ارزیابی توسعه مشارکت است/ به ویژه از خانواده ها کمک می خواهیم

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر اینکه اعتبارات آموزش و پرورش کفایت مدیریت مدارس را نمی کند گفت: در سال ۹۳ و ۹۴ و بعد از ۴ سال وقفه اقدام به پرداخت سرانه ی مدارس کردیم ولی این کافی نیست.

وی افزود: در حوزه ی آموزش متوسطه و هنرستان نیز در بحث تجهیزات سخت افزاری و فنی حرفه ای اقدامات خوبی صورت گرفت ولی هنوز کافی نبوده و نیاز را برطرف نمی کند.

قائدی ها با اشاره به جلسه ی یکم تیرماه ۹۴ با استاندار اصفهان تصریح کرد: با توجه به اضافه شدن درس کارگاه های فناوری در مقطع ابتدایی نیاز بود مدارس این دوره به سخت افزار کامپیوتری مناسب تجهیز شوند و خوشبختانه مصوباتی در این موضوع داشتیم اما تا رسیدن به نقطه ی استاندارد فاصله داریم.

وی ادامه داد: سرانه ی سال ۹۴ مدارس هنوز ابلاغ نشده است اما فرصت باقی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور محترم بر اهمیت آموزش و پرورش، بدون همکاری سایر دستگاه ها و به ویژه اولیا امکان ادامه ی فعالیت مطلوب را نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه ملاک ارزیابی ما توسعه ی مشارکت ها است افزود: به طور مثال در مدارس هیئت امنایی مخارج یک سال پیش بینی شده و بر تعداد دانش آموزان تقسیم می شود و پس از ارائه ی مبلغ به اداره ی آموزش و پرورش این پول از دانش آموز اخذ می شود که در قانون هم این موضوع دیده شده است.

قائدی ها در پایان خاطرنشان کرد: در مدارس نمونه مردمی، تیزهوشان، شاهد و غیرانتفاعی نیز برای این موضوع روندی دیده شده و تنها در مدارس عادی است که خلا قانونی وجود دارد که امیدواریم مورد بررسی واقع شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا