واکنش سید حسن نصرالله به حادثه منا

«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان در مصاحبه با شبکه المنار، در ابتدای سخنان خود، با تبریک ایام عید به همه مسلمانان و مردم لبنان گفت: با تأسف شدید، اتفاقات و حوادث سال‌های گذشته در منطقه اجازه شادی در عید را نداده‌اند و در حادثه منا و صدمه دیدن حجاج خانه خدا غم بسیاری …

«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان در مصاحبه با شبکه المنار، در ابتدای سخنان خود، با تبریک ایام عید به همه مسلمانان و مردم لبنان گفت: با تأسف شدید، اتفاقات و حوادث سال‌های گذشته در منطقه اجازه شادی در عید را نداده‌اند و در حادثه منا و صدمه دیدن حجاج خانه خدا غم بسیاری را موجب و باعث شده تا تبریک عید همراه با تسلیت کشته شدگان باشد؛ به همه ، مخصوصا به خانواده شهدا و مجروحان و به همه مجاهدین و مدافعان از لبنان عید را تبریک می‌گویم.

سید حسن نصرالله ادامه داد: این حادثه برای هر انسانی، غم‌انگیز بود و برای مسلمانان غم انگیزتر و این حادثه واقعا دردناک بود. اما این‌که این حادثه را سیاسی کنند، برای کشته شدگان و خانواده‌های آنان دردناک‌است.

دبیر کل حزب الله لبنان تأکید کرد: جدا از درگیری‌های سیاسی در منطقه، مسئولیت این حادثه بر گردن عربستان است، چرا که این عربستان است که امور حج را در دست دارد و اینکه حاجیان را مسئول حادثه می‌دانند، فرافکنی است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: خواستار تحقیق در مورد حادثه منا با مشارکت نمایندگانی از کشورهایی هستیم که از اتباع آن‌ها در بین کشته شدگان حضور دارند؛ هستیم و اصرار حکومت عربستان بر منع کشورهای اسلامی در اداره حج دیگر هیچ منطقی ندارد.

وی تصریح کرد: باید تحقیقاتی ویژه حادثه منا تشکیل شود و دعوت می‌کنیم کشورهایی که بیشترین قربانیان در این حادثه را داشته‌اند، نمایندگان بیشتری در کمیته تحقیق داشته باشند. فکر می‌کنم که بحث (در این مورد) در سطح سازمان همکاری‌های اسلامی آغاز شود و دو موضوع مطرح شود: اداره مراسم حج و تشکیل کمیته نظارت متشکل از کشورهایی که تعداد حاجیان آنها بیشتر است.

سید حسن نصرالله در مورد بحران سوریه نیز گفت: ۵ سال از جنگ علیه سوریه می‌گذرد که هدف از آن سرنگونی نظام سوریه است، ایستادگی سوریه و متحدان آن علیرغم تمام فشارها ، عامل اصلی در آنچه امروز به آن رسیده‌ایم، است.

وی افزود: ما حزبی لبنانی هستیم که در حوادث منطقه‌ای تاثیرگذار است و هر کسی بخواهند بیش از این درباره ما صحبتی داشته باشد به خودش مربوط است ، ما روابط و متحدانی داریم که منجر به نوعی تاثیرگذاری منطقه‌ای ما شده است.

دبیرکل حزب الله با اشاره به اینکه اروپا با تبعات جدیدی از بحران سوریه مواجه شده است، گفت: راهبرد آمریکا در سوریه و ائتلاف ضد داعش شکست خورده است.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه آمریکا امیدوار است تا با استفاده از بحران  اوکراین، روسیه را از سوریه دور کند، تصریح کرد که آمریکا و برخی کشورهای عربی می‌کوشند تا مسکو را از دمشق دور کنند ولی این مسئله نتیجه‌ای نداشته است.

وی با بیان اینکه برخی از طرف‌ها گمان می‌کنند که روس‌ها در مسئله سوریه جدی نیستند، اظهار داشت که روسیه از ابتدای بحران در کنار سوریه قرار گرفت و از طریق رسانه‌ای و نظامی از دمشق حمایت کردند و این حمایت تغییر پیدا نکرد.

سید حسن نصرالله در ادامه با اشاره به اینکه روسیه به سوریه به عنوان تنها متحد خود در خاورمیانه می‌نگرد تصریح کرد که منافع سیاسی و راهبردی روسیه برای تاثیر در تحولات منطقه وابسته به اوضاع سوریه است و یکی از دلایل شکست سیاست‌های آمریکا در سوریه همین ورود روسیه بوده است؛ به طوری که آمریکا و ترکیه بارها بر این مسأله تاکید کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها که دیگران را به رعایت حقوق بشر دعوت می‌کنند با مشکل آوارگان مواجه شده‌اند، گفت: راه حل بحران آوارگان برای اروپایی‌ها حل مشکل اصلی یعنی توقف جنگ در سوریه است.

نصرالله در ادامه گفت: بعد از توافق (هسته‌ای) با ایران، روس‌ها از آمریکایی‌ها خواستند سپر موشکی را از بین ببرند خصوصا اینکه ایران بهانه‌ای برای این سامانه بود اما آنها (آمریکایی‌ها) این کار را نکردند و این امر برای روس‌ها مهم است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: بسیاری از اعضای داعش از چچن و مناطق اطراف آن هستند و آنها به کشورهای اتحاد شوروی (سابق) باز خواهند گشت که امنیت ملی این کشورها را تهدید می‌کند. چند ماهی است که درباره ورود روسیه (به مسأله سوریه) بحث‌هایی در جریان است و روسیه به ایجاد ائتلافی بین‌المللی متشکل از ایران،‌ عراق و ترکیه در کنار کشورهای ائتلاف ضد داعش به فرماندهی آمریکا فراخوانده است. نشست‌هایی میان مقامات عالی‌رتبه این کشورها صورت گرفته و بحث‌های جدید برای تشکیل ائتلافی حقیقی برای مبارزه با داعش در جریان است؛ به همین دلیل برای ورود روسیه این دلایل مستقیم وجود دارد و این عملی شدن آنچه است که سال‌ها قبل گفتیم،‌ هنگامی که می‌گفتند سوریه سقوط خواهد کرد و ما گفتیم متحدانش از حمایت آن (سوریه) دست برنخواهند داشت.

دکمه بازگشت به بالا