پایه های لرزان بافت فرسوده در انتظار وام ۵۰ میلیونی

بانک مرکزی نیز ۲۲ بانک عامل را انتخاب و با ابلاغ دستورالعمل نحوه اعطای وام ، شرایط را برای پرداخت فراهم نمود.علیرغم اینکه که بارها مسولان وزارت راه و شهرسازی در مصاحبه های خویش بر آغاز پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیونی تاکید کردند آن چبز که واضح است تا پایان سه ماهه نخست سال جاری هیچ …

بانک مرکزی نیز ۲۲ بانک عامل را انتخاب و با ابلاغ دستورالعمل نحوه اعطای وام ، شرایط را برای پرداخت فراهم نمود.علیرغم اینکه که بارها مسولان وزارت راه و شهرسازی در مصاحبه های خویش بر آغاز پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیونی تاکید کردند آن چبز که واضح است تا پایان سه ماهه نخست سال جاری هیچ گونه تسهیلاتی یه متقاضیان پرداخت نشده است و مسوولان امر در نهایت توپ عدم اعطای تسهیلات را به زمین بانکها انداختند و بازهم انتقاد از سیستم بانکی. چندی پیش معاون وزیر راه شهرسازی بانکها را عامل عدم موفقیت مصوبه دولت دانسته و معتقد است بانکها خلاف توافق اولیه در مورد نرخ سود تسهیلات عمل کرده اند و متقاضیان قرار دادهای ۲۴ درصدی می بندند به همین دلیل انبوه سازان تمایلی برای ورود به نوسازی بافت های فرسوده ندارند.در این که بانکها عامل اصلی شکست طرح فوق هستند شکی نداریم اما این موضوع نباید فراموش شود که تصمیم گیری از راه دور برای سپرده های مردم نزد بانکها نتیجه جز این در بر نخواهد داشت . زمانی که بانکهای خصوصی و دولتی در بحران تامین منابع مالی به سر می برند و همین منابع اندک را نیز می توانند با نرخ سود بالای ۲۸ درصد تسهیلات دهند به هیج وجه منطق و اقتصادی به نظر نمی رسد با نرخی درحدود ۲۲ درصد آنهم بخشی از آن را از دولت طلبکار بمانند تا شابد وقتی دیگر.

 

امید کریمیان نماینده و عضو کمیسیون اقتصادی در این خصوص به “موبنا” گفت: به دلیل اینکه بانکها بیشتر در پی سود و منفعت خود هستند ترجیح میدهند تسهیلاتی را در اختیار مردم بگذارند که خود هم در این میان از سودی برخوردار باشند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه در دولت گذشته وامهای بدون حساب وکتاب زیادی پرداخت شد پرداخت شد ، بسیاری از بانکها برای باز پس گیری این وامها در حال حاضر با مشکل روبه رو شده اند و به قولی دریافت و پرداختی آنها با هم جود در نمی آید از همین رو معوقات بسیار زیادی دارند، به همین جهت تمایلی به پرداخت وامهای بافت فرسوده و یا از این دست وامها نیستند در این میان بیشترین ضربه از این اتفاق متوجه افرادی میشود که واقعا به این وامها نیازمند هستند.

نوشته های مشابه

کریمیان در پاسخ به این پرسش که اینگونه رفتار بانکها تخطی از دستور بانک مرکزی نیست افزود: بانک مرکزی این تکلیف را به بانکها کرده و آنها موظف اند به پرداخت این تسهیلات هستند اما در این بین برخی از بانکها متاسفانه فقط اقدام به پرداخت تسهیلاتی میکنند که برای خود آنها هم توجیه اقتصادی داشته باشد و همراه با سود باشد و از باز پرداخت اقساط آن مطمئن باشند چون به ضرر بانکهاست پول را از مردم با سود ۲۰ درصدی دریافت و با سودی حدود ۲۲ درصد به این موارد اختصاص دهند .

بی تمایلی بخش خصوصی برای نوسازی بافت فرسوده

یک کارشناس مسکن در خصوص تمایل نداشتن بخش خصوصی به نوسازی بافت های فرسوده گفت: از آنجایی که سود تسهیلات در این کار بسیار بالاست بخش خصوصی تا به امروز تمایلی برای ورود به این عرصه نداشته است. وی با یادآوری اینکه سود این تسهیلات ۱۴ درصد است، تصریح کرد: این در حالیست که بانک‌ها قراردادهای این تسهیلات را به‌‌گونه‌‌ای تنظیم می‌کنند که سود بانکی آن ۲۴ درصد است. وی ادامه داد: بانک‌ها پرداخت تسهیلات با سود ۱۲درصدی را به پرداخت ۱۰ درصد سوبسید از سوی دولت موکول و اعلام می‌کنند که در این صورت تسهیلات نوسازی با سود۱۲ درصد محاسبه خواهد شد. این کارشناس بخش مسکن با بیان اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، یادآور شد: در نوسازی این بافت‌ها مسائل فرهنگی، اجتماعی و… باید مورد توجه قرار گیرد و ورود بخش خصوصی به این عرصه نیازمند مکانیسم‌های تشویقی است.

دکمه بازگشت به بالا