پیام شدیداللحن نتانیاهو به پادشاه اردن

به نظر می‌رسد کابینه کنونی اسرائیل به نخست‌وزیری «بنیامین نتانیاهو»، همانگونه که تحلیلگران امور سیاسی در رسانه‌های عبری‌زبان می‌گویند، رژیم عبر‌ی‌زبان را در مسیر انزوای بین‌المللی قرار داده است. منابع سیاسی بلندپایه در تل‌آویو فاش کردند که نتانیاهو چند روز پیش به «عبدالله دوم» پادشاه اردن پیام شدیداللحنی درباره ادامه اظهارات ضد اسرائیلی به‌ویژه درموضوع …

به نظر می‌رسد کابینه کنونی اسرائیل به نخست‌وزیری «بنیامین نتانیاهو»، همانگونه که تحلیلگران امور سیاسی در رسانه‌های عبری‌زبان می‌گویند، رژیم عبر‌ی‌زبان را در مسیر انزوای بین‌المللی قرار داده است.

منابع سیاسی بلندپایه در تل‌آویو فاش کردند که نتانیاهو چند روز پیش به «عبدالله دوم» پادشاه اردن پیام شدیداللحنی درباره ادامه اظهارات ضد اسرائیلی به‌ویژه درموضوع مسجدالاقصی، ارسال کرده است.

خبرگار امور سیاسی کانال دوم تلویزیون اسرائیل به نقل از منابع بسیار آگاه در کابینه این رژیم، گزارش داد پیام نتانیاهو به عبدالله دوم «تند مانند تیغ» بوده است.

به گزارش این منبع، نتانیاهو خطاب به پادشاه اردن اعلام کرده است «کسانی که به مسلمانان اجازه دادند در مسجد الاقصی بخوابند و سلاح سرد و سنگ وارد آن کنند، محافظان مسجد الاقصی بودند که زیر نظر دولت اردن هستند. پادشاه اردن باید به مسئولیت‌های خود در این‌باره عمل کند و تبلیغات علیه دولت اسرائیل را پایان دهد.»

پادشاه اردن چند روز پیش تاکید کرده بود که مسجد الاقصی مکانی مقدس فقط  مختص مسلمانان است و کشورش با تقسیم زمانی یا مکانی آن مخالف است. این اظهارات خشم محافل سیاسی در تل‌آویو را برانگیخته است.

عبدالله دوم همچنین در دیدار با شماری از نمایندگان عرب کنست (پارلمان) اسرائیل در «مسقط» پایتخت عمان گفته است: «بنیامین نتانیاهو به دنبال چه چیزی است؟ آیا خواهان انفجار اوضاع است؟»

پادشاه اردن در این دیدار همچنین اعلام کرده است که کشورش از نزدیک اوضاع قدس اشغالی و مسجدالاقصی را رصد می‌کند و درباره این موضوع نگران‌کننده، هفته آینده با روسای‌جمهور کشورها در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت‌وگو خواهد کرد.

تحلیلگر کانال دوم تلویزیون اسرائیل پیش‌بینی کرد این پیام شدیداللحن نتانیاهو می‌تواند روابط امان و تل‌آویو را تنشی و حتی بحران دیپلماتیک بین دو طرف ایجاد کند.

همزمان با مصادف شدن عید قربان مسلمانان با عید غفران یهودیان، رژیم صهیونیستی تدابیر امنیتی را در شهر اشغالی قدس و سرکوب فلسطینیان را تشدید کرده است.

تل‌آویو همچنین کرانه باختری رودن اردن را از دوشنبه گذشته به مدت یک هفته منطقه بسته نظامی اعلام کرده و هشدار داده است که از ورود نمازگزارن فلسطینی زیر ۴۵ سال به مسجدالاقصی جلوگیری خواهد کرد.

از یکشنبه هفته گذشته درگیری‌های شدیدی بین نظامیان اسرائیلی و فلسطینیان در اطراف صحن مسجدالاقصی در بخش قدیمی قدس اشغالی به‌وقوع پیوست که در جریان این درگیری‌ها بیش از ۱۰۰ فلسطینی زخمی و ۶۶ نفر دیگر بازداشت شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا