تراز تجارت دارویی ایران درافق ۱۴۰۴ مثبت می شود

دکتر رسول دیناروند روز دوشنبه در مراسم گشایش اولین کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت گفت: در حال حاضر ارزش واردات دارو یک میلیارد دلار و ارزش صادرات دارود ۲۰۰ میلیون دلار است که این میزان باید در افق ۱۴۰۴ مثبت شود. وی افزود: افزایش سهم تولیدات داخلی دارو در بازار نیز از ۶۷ درصد فعلی …

دکتر رسول دیناروند روز دوشنبه در مراسم گشایش اولین کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت گفت: در حال حاضر ارزش واردات دارو یک میلیارد دلار و ارزش صادرات دارود ۲۰۰ میلیون دلار است که این میزان باید در افق ۱۴۰۴ مثبت شود.
وی افزود: افزایش سهم تولیدات داخلی دارو در بازار نیز از ۶۷ درصد فعلی به ۷۵ درصد افزایش می یابد تا به این ترتیب سهم اقتصاد داخلی دارو به سه چهارم و سهم واردات به یک چهارم برسد.
دیناروند تصریح کرد: دسترسی عادلانه به داروهای اعلام شده در حوزه نظام سلامت از دیگر برنامه های مهم سازمان غذا و دارو است که از طریق منطقی کردن قیمت ها و یا کاهش مصارف غیرضروری میسر می شود.
وی ادامه داد: در اولین کنگره کشوری اقتصاد سلامت به مدت دو روز با تشکیل پانل ها و کارگاه های تخصصی ، نقاط نقاط مثبت و منفی نظام سلامت و همچنین اقتصاد سلامت  مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
دیناروند بازار دارو در دنیا نسبتا قابل توجه ذکر کرد و افزود: تجارت دارو در جهان در سال گذشته ۱۰۰۰ میلیارد دلار بود و ایران با داشتن یک درصد جمعیت جهان ۰.۴ درصد ( چهار میلیارد دلار) را به خود اختصاص داد.
وی گفت: سهم هزینه های دارویی در کل هزینه های سلامت در ایران ۱۵ درصد است که در مقایسه با شاخص نرخ میانگین جهانی آن ( ۱۰ درصد) ، جایگاه مطلوبی است. این در حالی است که در برخی کشورهای افریقایی این رقم تا ۷۰ درصد هم می رسد.

دکمه بازگشت به بالا