تهران ناتوان در برابر بارش ها

محمد حقانی عضو شورای اسلامی شهر تهران به سیلاب های اخیری که در کلانشهر تهران و سایر شهرها رخ داد و بعضاً منجر به کشته شدن برخی از هم‌وطناتنمان شده است، اشاره کرد و گفت: مسیرهای اصلی رودخانه‌ها در معرض نابودی است. وی با بیان اینکه مسیر رودخانه ها یا از بین رفته است یا …

محمد حقانی عضو شورای اسلامی شهر تهران به سیلاب های اخیری که در کلانشهر تهران و سایر شهرها رخ داد و بعضاً منجر به کشته شدن برخی از هم‌وطناتنمان شده است، اشاره کرد و گفت: مسیرهای اصلی رودخانه‌ها در معرض نابودی است.

وی با بیان اینکه مسیر رودخانه ها یا از بین رفته است یا خروجی‌ها ورودی‌های آن را محدود کرده‌اند، گفت: ۷ روددره اصلی در تهران داریم که شریان های حیاتی هستند، اما در حال حاضر خیلی از آنها استفاده نمی‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین به جوی‌ها و انهار شهر تهران اشاره کرد و گفت: قرار بود که این جوی‌ها در مواقع بارانی کمک‌حال شهر باشند و نقش اساسی داشته باشند، اما امروز از عرض آنها کم و به عرض خیابان که محل عبور و مرور خوردوهاست اضافه شده است.

به اعتقاد حقانی، روددره‌ها و جوی‌ها کارکرد اصلی خود را از دست داده‌اند و متأسفانه ساخت و سازهای بی‌رویه ساختار روددره‌ها را از بین برده است.

حقانی همچنین به نقش قنوات اشاره کرد و گفت: براساس خاکبرداری‌های بی‌رویه، قنوات نیز کارکرد اصلی خود را از دست داده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران به موضوع جمع‌آوری آبهای سطحی اشاره کرد و گفت: از ۲۰ سال پیش این موضوع مطرح بوده است و قرار بود که کانال‌هایی برای جمع‌آوری آبهای سطحی ایجاد شود، اما این امر صورت نگرفت و کار نیمه تمام رها شده است. و فکر نمی‌کنم تا ۲۰ سال آینده این موضوع درست شود.

وی در بخش دیگر سخنانش به پوشش‌های گیاهی اشاره کرد و گفت: متأسفانه پوشش‌های گیاهی را در مزارع و باغات از دست داده‌ایم، حریم شهر یک حلقه حفاظتی ندارد و همه این موارد باعث می‌شود با اندکی بارش، تهران ناتوان شود و به یک شهر بی‌دفاع تبدیل شود.

حقانی اضافه کرد: اگر زیرساخت نداشته باشیم، در مواقع بحران کاری از دست ما برنمی‌آید.

وی همچنین به زلزله در تهران اشاره کرد و گفت: متأسفانه تمام گسل‌ها بارگذاری شده و ساخت و ساز در این مسیر انجام شده است و اگر زلزله‌ای رخ دهد، تهران ویران می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین به استفاده از تکنولوژی برای اداره‌های هواشناسی اشاره کرد و گفت: باید از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده شود تا در مواقع بحران دچار بحران نشویم، چرا که سازمان هواشناسی می‌تواند هشدارهای لازم را قبل از وقوع حادثه اعلام کند.

حقانی همچنین به برگزاری جلساتی با مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: جلساتی در این زمینه برگزار شده تا بتوانیم در مواقع بحران به بهترین شکل رفتار کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا