میهمانان تازه بازار خودروی ایران

آن‌طور که این شرکت اعلام کرده است شرکت رنو در جولای ۲۰۱۵ (تیر و مرداد ۹۴) بیش از چهارهزار و ۸۰۰ دستگاه و در آگوست ۲۰۱۴ (مرداد و شهریور) نیز سه‌هزار و ۱۰۰ دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخته بود. بر این اساس مجموع فروش رنوی فرانسه به ایران در هشت ماهه نخست …

آن‌طور که این شرکت اعلام کرده است شرکت رنو در جولای ۲۰۱۵ (تیر و مرداد ۹۴) بیش از چهارهزار و ۸۰۰ دستگاه و در آگوست ۲۰۱۴ (مرداد و شهریور) نیز سه‌هزار و ۱۰۰ دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخته بود. بر این اساس مجموع فروش رنوی فرانسه به ایران در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی ۱۸ هزار و ۲۳۰ دستگاه بوده است. این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال افت ۲۰ درصدی داشته است. رنو در هشت ماهه نخست سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده بود.

این آمار و ارقام در شرایطی از سوی این شرکت اعلام شده است که به نظر می‌رسد رنو به دنبال افزایش سهم خود در بازار خودروی ایران است، آن هم در موقعیتی که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در آستانه برداشته شدن است و دیگری سدی به نام تحریم که تا به امروز مانعی پیش‌روی مبادلات تجاری کشورهای اروپایی با ایران شده بود، وجود ندارد. شواهد این موضوع هم از ورود خودروهای این شرکت فرانسوی به بازارهای ایران پیداست.

به تازگی صحبت از ورود خودروی «کوئید» به ایران شده و مدیرعامل «رنو پارس» هم گفته است: «این خودرو برای اینکه بتواند جایگزین پراید شود باید بالای ۸۰ درصد در ایران ساخته شود. این خودرو هم‌اکنون در هند ۹۵ درصد ساخت داخل شده است.» آن‌طور که پیمان کارگر بیان کرده است: «کوئید با تکنولوژی روز و ایمنی بالا می‌تواند بهترین محصول برای جایگزین شدن با پراید باشد. قیمت این خودرو با توجه به امکاناتش بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان خواهد بود.» رنو کوئید در کشورهای اروپایی در رده ارزان‌ترین خودروها قرار دارد و به گفته مدیران شرکت سازنده رنو، این خودرو برای بازارهایی مانند ایران مناسب است. رنو کوئید هم‌اکنون در کشور هند ساخته و به بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

به نظر می‌رسد این شرکت بزرگ خودروسازی به دنبال بازگشتن به روزهای طلایی سال ۲۰۱۱ در ایران است، آنجا که با معرفی لوگان یا همان تندر۹۰ توانست بازار خوبی در ایران برای محصولاتش ایجاد کند. اما رنو تنها شرکت خودروسازی اروپایی نیست که قرار است پس از حل مناقشه هسته‌ای ایران و غرب محصولاتش را روانه بازار ایران کند. پیشتر گفته شده بود خودروهایی مانند سیتروئن الیزه و پژو ۳۰۸ قرار است میهمانان جدید بازار خودروی ایران باشند. آنطور که در خبرها آمده است ابعاد و قیمت پژو ۳۰۸ مانند پژو ۲۰۶، اما یک کلاس بالاتر از آن است. اوایل پاییز پارسال بود که مسئولان ایران خودرو از آغاز مذاکرات جدید این شرکت با شرکت خودروسازی پژو خبر دادند. خودروهای پژو ۳۰۸ و سیتروئن الیزه نیز در رخداد نادری قرار است از سوی دو شرکت خودروسازی ایران یعنی ایران‌خودرو و ساپیا وارد بازار ایران شوند. پژو ۳۰۸ را ایران خودرو و الیزه را ساپیا تولید می‌کند.

گفته می‌شود این دو خودرو در واقع یک خودرو هستند و روی یک پلتفرم ساخته می‌شوند. برای این خودروها قیمتی نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است؛ اما هنوز مسئولان این دو شرکت در این زمینه اظهارنظر رسمی نکرده‌اند. اما ورود این خودروها تا چه اندازه می‌تواند به خروج بازار خودرو از رکود کمک کند؟

سعید مدنی، مدیرعامل سابق سایپا در پاسخ به این پرسش، می‌گوید: «به دلیل آنکه این خودروها در ابتدا به تعداد محدود به کشور وارد می‌شود، تاثیر چندانی در رونق بازار خودروی ایران ندارد، چراکه شرکت‌های خودروسازی در کنار تولیدات انبوه یک‌سری محصولات را به صورت سی‌بی‌یو و برای تکمیل سبد محصولات‌شان وارد می‌کنند.» او بیان کرده که «تولید خودروهای جدید از سوی شرکت‌های داخلی ابتدا باید به صورت محدود و فقط به‌منظور نظرسنجی از مصرف‌کنندگان صورت گیرد، در صورتی که با استقبال مواجه شد، خودروسازان دست به تولید انبوه بزنند.»

او تاکید دارد که مهم‌ترین راه نجات بازار خودرو از رکود، توسعه محصولات داخلی از نظر تنوع مدل و افزایش کیفیت است. به گفته مدنی «مدل‌های تولید داخل قدیمی شده است و آن زمان که سود شرکت‌های خودروسازی مناسب بود، باید دست به توسعه محصولات خود می‌زدند.»

مدیرعامل سابق سایپا گفته است: «عکس‌العمل مردم به برخی خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروسازی داخلی نیز سبب شده است مردم مانند گذشته رغبتی برای خرید خودروی داخل نداشته باشند. نکته مهم‌تر این است که بازار تا اندازه‌ای اشباع شده است. در واقع بازار خودروی ایران خاصیت اشباع‌شوندگی دارد و اگر تا امروز تنها شواهدش پیداست، در آینده‌ای نزدیک محقق خواهد شد.» گرچه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت سایه رکود بر بازار خودرو را قبول ندارند؛ اما واقعیت بازار خودرو چیز دیگری را نشان می‌دهد. با این حال به نظر می‌رسد اخبار ورود خودروهای جدید به بازار ایران سبب شده خریداران منتظر ورود این خودروها باشند و تا زمان حضور آنان در ایران برای خرید خودرو دست نگه داشته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا