فائزه هاشمی: مردان را از ورزشگاه بیرون کنید

فائزه هاشمی رفسنجانی عضو حزب کارگزاران سازندگی در همایش روز جهانی صلح که عصر امروز در سالن همایش حزب اراده ملت برگزار شد، با اشاره به نقش احزاب در توسعه کشور اظهار داشت: احزاب ما مانند احزاب کشورهای توسعه یافته نیستند ولی امیدواریم که به سمتی برویم که احزاب واقعی را در ایران پایه‌گذاری کنیم …

فائزه هاشمی رفسنجانی عضو حزب کارگزاران سازندگی در همایش روز جهانی صلح که عصر امروز در سالن همایش حزب اراده ملت برگزار شد، با اشاره به نقش احزاب در توسعه کشور اظهار داشت: احزاب ما مانند احزاب کشورهای توسعه یافته نیستند ولی امیدواریم که به سمتی برویم که احزاب واقعی را در ایران پایه‌گذاری کنیم و احزاب ما نقش خود را در مشارکت سیاسی ایفا کنند.

وی با بیان اینکه هر چه به جنگ‌ها، نا آرامی‌ها و خشونت‌ها نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که بخش عمده‌ای از این اتفاقات توسط مردم صورت می‌گیرد، افزود: اگر زنان در مدیریت‌ها و تصمیم‌سازی‌ها بیشتر حضور پیدا کنند، دنیا بیشتر به سمت صلح و آرامش حرکت خواهد کرد.

این عضو حزب کارگزاران افزود: اگر قرار است دنیا و ایران به صلح برسند، زنان می‌توانند نقش اساسی در این زمینه داشته باشند و اگر زنان میدان پیدا کنند، می‌تواند جهان را به سمت صلح ببرند.

هاشمی با اشاره به موضوع اعتدال و برابر آفریده شدن زنان و مردان در خلقت گفت: متاسفانه در جامعه زنان پیاده‌نظام و مردان ژنرال هستند؛ پس از اینکه حزب کارگزاران به ترمیم و بازسازی خود اقدام کرد تصمیم گرفته شد که زنان در شورای مرکزی حزب مشارکت بیشتری داشته باشند که من از این موضوع راضی هستم.

نوشته های مشابه

وی ادامه داد: ما در جامعه سقف‌های شیشه‌ای ایجاد کردیم که این سقف‌ها همان فرهنگ مردم‌سالاری است و البته بخشی از این فرهنگ را زنان ایجاد کرده‌اند و متاسفانه تبعیض میان زنان و مردان، اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارد.

هاشمی با بیان اینکه هر جا زنان را حذف کردیم، به همه جا ضربه زدیم، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات ما به دلیل عدم وجود زنان در حیطه تصمیم‌گیری و مدیریت است؛ به طور مثال می‌گویند که زنان را در استادیوم‌های ورزشی راه نمی‌دهند چرا که مردها در آنجا بی‌اخلاقی می‌کنند؛ باید به آنها گفت مردان را از استادیوم‌ها بیرون کنید و زنان را به آنجا راه دهید تا آنها نیز آرام شوند.

وی گفت: نگاه حذفی درباره زنان در جامعه زیاد است. به آقا می‌گویند که چرا خانم‌ها را مدیر کل نمی‌کنید و او پاسخ می‌دهد که چون ما شب‌ها در استخر یا مجموعه ورزشی تصمیم‌گیری می‌کنیم و خانم‌ها نمی‌توانند به آنجا بیایند آنها را مدیر نمی‌کنیم. بنابراین ما به جای اینکه شرایط کاری را اصلاح کنیم، خانم‌ها را حذف می‌کنید.

این عضو حزب کارگزاران با تاکید بر اهمیت موضوع اعتدال در زمینه رعایت حقوق مرد و زن خاطر نشان کرد: اعتدال مهم است و اگر قرار است که به توسعه همه جانبه دست پیدا کنیم، نیاز است خانم‌ها در تصمیم‌گیری‌ها حضور یابند.

هاشمی گفت: امروزه سیاست‌ها به سمت زن در خانواده رفته که سیاست غلطی است. بیشتر این مشکلات مربوط به فرهنگ و عرف جامعه است. البته قوانینی داریم که تبعیض‌هایی را ایجاد کرده است ولی باید یادمان باشد حق گرفتنی است و بدون استمرار در تلاش هیچ چیز درست نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تارخ مبارزات زنان در ایران به دوره قاجار بر می‌گردد خاطرنشان کرد: ضمن توجه به گذشتگان باید یک گام به جلو برویم. بخش عمده‌ای از مشکلات ما به خود زنان باز می‌گردد چرا که در خانواده خودمان از ابتدا به عنوان یک مادر به فرزند دخترمان می‌گوییم که این کار را نکن ولی به فرزند پسرمان اجازه می‌دهیم که هر کاری که می‌خواهد انجام دهد.

این عضو حزب کارگزاران با اشاره به توصیه پدرش گفت: ما زنان به خودمان رای نمی‌دهیم. همیشه آقای هاشمی به من می‌گوید که اگر خود زنان که نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند به خودشان رای دهند، ۳۰۰ نماینده مجلس زن می‌شود. بنابراین ما به توانایی‌های خودمان اعتقادی نداریم.

هاشمی با اشاره به فعالیت مجمع زنان اصلاح‌طلب گفت: مجمع زنان اصلاح‌طلب در دوره‌‌ آقای روحانی فعال شده و لیست‌هایی را برای حضور در کابینه یازدهم ارائه داد تا از زنان به عنوان وزیر یا مشاور استفاده شود ولی وقتی از آنها پرسیدیم که چرا از زنان استفاده نشد به ما گفتند که خودتان با هم اختلاف دارید و پشت سر هم حرف می‌زنید.

وی با اشاره به طرح‌های احمدی‌نژاد برای ایجاد تسهیلات برای زنان گفت: طرح‌هایی که در دوره آقای احمدی‌نژاد مانند مرخصی زایمان ۹ ماهه، دورکاری و اشتغال نیمه وقت، وجود داشت، مضر بود و خانم مولاوردی معاون رئیس جمهور چندی پیش آمار دادند که ۴۶ هزار نفر از زنان به خاطر مرخصی زایمان از کارشان اخراج شدند و این موضوع نتیجه اجرای قانون بود؛ قانون اجرا شد اما الزامات کار فراهم نشد.

این عضو حزب کارگزاران خاطر نشان کرد: برخی امتیازات به ظاهر فریبنده و دفاع از بانوان است اما به شرطی که حقوق ما را تامین کند و برخی از این امتیازات به ضرر برنامه‌های بلندمدت است.

هاشمی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ مردانه از بین برود و نگاه به مرد و زن یکسان شود، با طرح این پرسش که چرا خانم‌ها به خودشان رای نمی‌دهند گفت: چون در یک شهر مدیر کل، استاندار و فرماندار و تمام مسئولان وقتی مرد هستند بیشتر در رسانه‌ها نشان داده می‌شوند و شناخته شده‌اند و در حقیقت جامعه مردان را خواهد شناخت ولی جامعه زنان را نمی‌شناسد و وقتی کسی را نشناسیم، به وی رای نخواهیم داد و به همین دلیل بود که من روزنامه زن را ایجاد کردم که البته ۱۰ ماه بیشتر دوام نداشت و توقیف شد.

وی گفت: من روزنامه زن را ایجاد کردم چرا که معتقدم صدای زن در رسانه‌های ما نیست و اگر هست اندک است.

این عضو حزب کارگزاران تاکید کرد: هدف باید فرهنگسازی باشد و فرهنگ مردانه و مردسالاری باید تغییر کند. ما انتخابات پیش رو را داریم و در این انتخابات می‌گوییم که زنان می‌توانند کاندید شوند. هم‌اکنون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان‌ها در حال شکل‌گیری است و زنان باید در این شوراها نقش پررنگی داشته باشند و مطالبه‌گر بوده و جامعه را حرکت دهند.

وی با اشاره به وجود لیست‌های سنتی در انتخابات تاکید کرد: در لیست‌های سنتی از ۳۰ کاندیدا فقط ۵ کاندیدا زن هستند اما ما در مجمع زنان اصلا‌ح‌طلب به توافق رسیده‌ایم که از لیست‌ها ۳۰ درصد را زنان تشکیل دهند. البته خانم‌ها بعد از وقایع سال ۸۸ نگران هستند که اگر به عنوان خانم اصلاح‌طلب سیاسی معرفی شوند، چه اتفاقی برایشان می‌افتد و کسی به آنها اعتراض می‌کند؟

هاشمی با اشاره به موضوع رد صلاحیت‌ها گفت: الان قرار نیست که اصلاح‌طلبان به کسی توصیه‌ای کنند که کاندیدا شوند و مهره‌های ما بعد از تایید صلاحیت‌ها وارد میدان می‌شوند و قرار نیست الان افراد خود را بسوزانیم. البته تخریب‌ها درباره اصلاح‌طلبان در شهرستان‌ها زیاد است و خانم‌ها این تصور را دارند که اگر وارد عرصه سیاست شوند، چگونه می‌توانند سر بلند کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا