علائم تومور مغزی

علائم تومور مغزییک متخصص مغز و اعصاب گفت: تومور مغزی به صورت یک توده بروز می‌کند؛ این بیماری با بالا رفتن فشار درون مغز خود را نشان می‌دهد و سردرد، تهوع، سرگیجه، تاری دید، تشنج، کما و اغما از علائم افزایش فشار درون مغز است. دکتر علی‌اکبر مومن اظهار کرد: بروز این علائم به نوع …

علائم تومور مغزییک متخصص مغز و اعصاب گفت: تومور مغزی به صورت یک توده بروز می‌کند؛ این بیماری با بالا رفتن فشار درون مغز خود را نشان می‌دهد و سردرد، تهوع، سرگیجه، تاری دید، تشنج، کما و اغما از علائم افزایش فشار درون مغز است.
دکتر علی‌اکبر مومن اظهار کرد: بروز این علائم به نوع تومور بستگی دارد، بسته به این که تومور بدخیم باشد یا خوش‌خیم، علائم شدت و ضعف خواهند داشت و به اندازه بالا رفتن فشار داخل جمجمه متغیر خواهند بود.
مومن با اشاره به دلایل بروز و درمان تومور مغزی افزود: تومور مغزی مانند هر سرطان دیگری دلیل مشخص و معلومی ندارد؛ بنابراین نمی‌توان راه دقیقی برای پیشگیری از ابتلا به آن معرفی کرد، تنها می‌توان گفت که سبک زندگی، مصرف غذاها و شرایط محیط زندگی می‌توانند در سلامت مغز تاثیرگذار باشند.
وی با بیان این که ایجاد تومور مغزی در تمام سنین شیوع دارد، گفت: در تمام سرطان‌ها از جمله سرطان مغز، راه درمان به نوع تومور بستگی دارد و این که تومور در کدام قسمت باشد. معمولا جراحی، درمان اصلی تومور مغزی است؛ اگر تومور قابل برداشت باشد و جراحی به قسمت‌های دیگر مغز آسیب نرساند، جراح مغز و اعصاب تومور را برمی‌دارد.
این متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: در برخی موارد به دلیل فشاری که تومور ایجاد می‌کند، آب درون مغز جمع می‌شود و باید راهی را از مغز به بیرون باز کرد و آن را تخلیه کرد. در چنین شرایطی، معمولا راهی به درون شکم باز می‌کنند تا بتوانند فشار مایع زیاد درون مغز را تخلیه کنند. علاوه بر درمان با جراحی، از شیمی‌درمانی و رادیوتراپی نیز در درمان تومورهای مغزی استفاده می‌شود.
مومن افزود: تومورها علاوه بر این که به خوش‌خیم و بدخیم تقسیم‌بندی می‌شوند، بنا به این که تومور در چه قسمتی از مغز باشد، نامگذاری می‌شود و علائم آنها نیز متفاوت است؛ تومورهای نخاع یا قسمت‌های تحتانی و فوقانی مغز علائم متفاوتی دارند.
وی گفت: این که یک تومور مغزی در چه مدت زمانی انسان را از پای درآورد به نوع تومور و محل آن بستگی دارد. اگر تومور نزدیک به محل‌های حیاتی مغز مانند ساقه مغز و حفره خلفی مغز قرار داشته باشد، در صورتی که درمان نشود، بیمار را به سرعت از پای در می‌آورد.
این متخصص مغز و اعصاب درباره چگونگی بروز علائم این بیماری گفت: مدت زمان و چگونگی بروز علائم به محل قرارگیری تومور بستگی دارد؛ اگر تومور در فضاهای محدود مغز باشد، زودتر خود را نشان می‌دهد. مثلا تومورهای حفره خلفی مغز خود را سریع‌تر نشان می‌دهند. اما اگر تومور در قسمت‌هایی از مغز باشد که فضای وسیع‌تری دارند، ممکن است مدتی طول بکشد تا علائم آن بروز کند؛ تومورهایی که در نیم‌کره‌های مغز هستند ممکن است مقداری طول بکشد تا خود را نشان دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا