دلایل کاهش سن ایدز در کشور

سونامی ایدز در کشور ما در راه است این را همه مسئولان وزارت بهداشت از وزیر گرفته تا افراد مرتبط با این بیماری ابراز داشته اند. هنوز هم نوع نگاه بسیاری از مردم نسبت به بیماران مبتلا به ایدز، نگاهی فراتر از یک بیمار است. خیلی‌ها همچنان به این بیماری با نگاهی ترسناک و رازآلود …

سونامی ایدز در کشور ما در راه است این را همه مسئولان وزارت بهداشت از وزیر گرفته تا افراد مرتبط با این بیماری ابراز داشته اند. هنوز هم نوع نگاه بسیاری از مردم نسبت به بیماران مبتلا به ایدز، نگاهی فراتر از یک بیمار است. خیلی‌ها همچنان به این بیماری با نگاهی ترسناک و رازآلود می‌نگرند و حتی گاهی مبتلایان این بیماری را شماتت می‌کنند، در حالی که یک بیمار مبتلا به ویروس اچ.آی.وی به هر دلیلی هم که به این بیماری مبتلا شده باشد، یک بیمار است که به حمایت‌های اجتماعی گسترده نیاز دارد اما چندسالی است که وزارت بهداشت در مورد تغییر الگوی ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی هشدار می‌دهد و حتی درباره موج سوم ایدز از طریق روابط جنسی ابراز نگرانی کرده است. آمارهایی که وزارت بهداشت هر ۳ ماه یکبار، از مبتلایان شناسایی‌شده ارائه می‌کند، نشان می‌دهد انتقال ایدز از طریق روابط جنسی رو به افزایش است. ایدز در ایران از راه‌های دیگری چون استفاده معتادان تزریقی از «سرنگ آلوده» و در موارد محدودی، انتقال ویروس از مادر مبتلا به کودک رواج یافته است. به گفته سازمان بهداشت جهانی بر اساس داده‌های گزارش شده، نرخ رشد اپیدمی ایدز در ایران به صورت هشدار دهنده‌ای در حال افزایش است . اما انگار این هشدارها دردی را دوا نکرده چون که محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت نسبت به کاهش سن ابتلا به ایدز و همچنین افزایش موارد بیماری میان جوانان کشور هشدار می دهد و می گوید: «جمعیت کشور ما جوان است و مطالعات نشان می‌دهد که میزان ابتلا به ایدز در بین جوانان ما در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است و سن ابتلا به ایدز در ایران به صورت آهسته پایین می‌آید.» حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری ایران دراین خصوص به آفتاب یزد می گوید: با توجه به این که شاهد کاهش سن مصرف‌کنندگان موادمخدر هستیم و با توجه به اینکه همچنان وجه غالب راه ابتلای افراد به آچ آی وی از طریق اعتیاد تزریقی است، همزمان با کاهش سن در مصرف مواد مخدر، طبیعی است که شاهد کاهش سن افراد مبتلا به اچ آی وی باشیم.
وی با بیان اینکه راه دیگر مبتلا به اچ آی وی موضوع رابطه جنسی محافظت نشده است گفت: در این بخش هم مانند سایر آسیب‌های اجتماعی که کاهش سن را داریم ، در این حوزه به نسبت قبل مانند اعتیاد، سن پایین‌تر آمده و هر قدر این گونه رابطه در سنین پایین‌تر باشد ما شاهد کاهش سن ابتلا به ویروس ایدز خواهیم بود.
موسوی چلک یادآور شد: دو راهی که (کاهش سن مصرف مواد مخدر و رابطه جنسی محافظت نشده )مهم‌ترین راه انتقال هستند در یک ویژگی با هم مشترک هستند و آن هم کاهش سن است بنابراین کاهش سن ابتلا به ایدز، روند غیرطبیعی نیست.
رئیس انجمن مددکاری ایران مهم‌ترین راه کاهش به ابتلا به اچ آی وی را آموزش دانست و گفت: در حوزه اعتیاد این موضوع را پذیرفتیم که سن اعتیاد پایین آمده است و مراکز کاهش آسیب را تاسیس کردیم. تعداد معتادانی که تا سال ۹۰ شناسایی و از طریق تزریق به ویروس ایدزمبتلا شدند ۷۰ درصد بودند که در سال ۹۳ ،۶۴ درصد شدند. دلیل آن هم این است که در مراکز کاهش آسیب به این معتادان، متادون، سرنگ و خدمات بهداشتی ارائه می‌شود بنابراین تا حدودی انتقال ایدز از این طریق کاهش پیدا کرد در عوض روند ابتلای افراد به ایدز از طریق رابطه جنسی محافظت نشده درحال افزایش است. به ویژه اینکه اگر در سال‌های ۶۵ تا ۹۳،تعداد مبتلایان به ایدز از طریق اعتیاد ۶۴ درصد بود و رابطه جنسی در حدود ۱۳ درصد اما در سال ۹۳ تعداد مبتلایان به ایدز از طریق رابطه جنسی در حدود ۳۸ درصد و از طریق تزریق حدود ۴۶ درصد شد که نشان می‌دهد که باید نسبت به این موضوع نگران باشیم.
سعید خراطها دیگر آسیب شناس نیز به آفتاب یزد می گوید: بیشترین فراوانی ابتلا به ویروس ایدز را اعتیاد ، ارتباط جنسی محافظت نشده و انتقال خون شامل می شود و با رشد افزایش آمار اعتیاد و روابط جنسی کنترل نشده ،قطعا شاهد رشد آمار مبتلایان به ایدز خواهیم بود. وی بیان داشت : یکی از علل مهم افزایش آمار ایدز ، کم توجهی مسئولان و حتی کتمان برخی از موارد خطرآفرین از جمله مسائل جنسی است که در این خصوص به دلیل اینکه آموزش ها و آگا‌هی‌های لازم وجود ندارد زمینه برای افزایش آمار مبتلایان به ایدز در کشور فراهم شده است.خراطها در ادامه خاطر نشان کرد: باید برای مبارزه به ویروس ایدز به صورت ریشه ای برخورد کرد مثلا باید اعتیاد کاهش پیدا کند چرا که صراحتا هم در مورد مواد مخدر و هم در ارتباط با مسائل جنسی صحبت نمی شود و آموزش های لازم و کافی داده نمی شود .این آسیب شناس افزود: وقتی کاهش آمار اعتیاد را داشته باشیم ،می توان بر کاهش مبتلایان به ایدز اثر گذاشت به علاوه با آموزش های متمرکزتری می توان آمار اعتیاد از طریق تزریق را کاهش داد از طرف دیگر باید آموزش های جنسی به افراد مبتلا به ایدز داده شود که می تواند در کاهش ایدز تاثیرگذار باشد.وی اظهار کرد: این آموزش‌ها لازم است که فراگیر باشند و این اطلاعات در سن دانش آموزی باید به دانش آموزان در سطح گسترده داده شود تا بتوانند هم خودشان و هم خانواده شان را تحت تاثیر قرار دهند همچنین لازم است که یک مرکزی برای مطالعات ایدز و بیماری های واگیردار و اپیدمی ایجاد شود و از پزشکان متخصص سراسر دنیا دعوت و از تجارب آنان استفاده شود . بنابراین کاهش سن ایدز در ایران با کاهش سن اعتیاد و کاهش سن ارتباط جنسی در ایران ارتباط مستقیمی پیدا می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا