اشتغال ۶۰ درصدی دانش آموختگان دانشگاه علم و فرهنگ

محمد حسین ایمانی خوشخو روز پنج شنبه در مراسم جشن دانش آموختگی ۲۰۰ نفر از دانش آموختگان دانشگاه علم و فرهنگ افزود: هدف دانشگاه علم و فرهنگ، که دانشگاهی نسل سوم است، افزون بر آموزش و پ‍ژوهش، ایفای نقش در کارآفرینی. وی با اشاره به وابستگی این دانشگاه به جهاد دانشگاهی، گفت: سابقه نداشته که …

محمد حسین ایمانی خوشخو روز پنج شنبه در مراسم جشن دانش آموختگی ۲۰۰ نفر از دانش آموختگان دانشگاه علم و فرهنگ افزود: هدف دانشگاه علم و فرهنگ، که دانشگاهی نسل سوم است، افزون بر آموزش و پ‍ژوهش، ایفای نقش در کارآفرینی.
وی با اشاره به وابستگی این دانشگاه به جهاد دانشگاهی، گفت: سابقه نداشته که جهاد دانشگاهی کاری را کند که دیگران انجام داده اند؛ پژوهشگاه رویان و نمونه های دیگر، همه گویای این است که جهاد دانشگاهی برای این خلق شده که کارهای نو کند. دانشگاه علم و فرهنگ هم برای این بنا شده که فارغ التحصیل بی کار نداشته باشیم. اکنون نزدیک به ۶۰ درصد از دانش آموختگان این دانشگاه، بی کار نیستند.
ایمانی خوشخو در پایان گفت: کانون دانش آموختگان دانشگاه، خانه ی دائمی دانش آموختگان علم و فرهنگ است. امیدوارم فارغ التحصیلان همیشه ارتباط خود را با این کانون حفظ کنند.

** شکم سراها و بانک ها
داریوش ارجمند، هنرمند سرشناس سینما و تلویزیون، دیگر سخنران این مراسم بود. وی با بیان اینکه همیشه با جوانان و فرزندان خود جدی صحبت کرده است، گفت که دوست دارد امروز هم با جمع دانش آموختگان حاضر، جدی حرف بزند: این که گفته اند «به زیر آوری چرخ نیلوفری را» درست است، اما یعنی چه؟ یعنی اینکه انسان تر باشیم و در پی کمال برویم و این، محقق نمی شود مگر اینکه پایه های آن را در دوران جوانی و در مکان های مقدسی چون دانشگاه بنا کنیم.
بازیگر نقش مالک اشتر در سریال امام علی (ع) در ادامه گفت: دنیای ما، دنیای کمیت ها شده است؛ آدم ها تکریم می شوند برای داشته ها ی بیش ترشان. هرکه حساب مالی اش پُرتر، محترم تر است. هرکه ویلای بزرگ تر و یا ماشین بهتر و یا ارتش قوی تر دارد، احترام بیش تری دارد. درحالی که ما ایرانیان همیشه مردمی کیفی بوده ایم و در طول تاریخ هیچ گاه بت پرستی های چندگانه نداشته ایم. حافظ بیتی دارد در وصف ذوالفقار امیرالمؤمنین (ع) که می گوید «تیغی که آسمانش از فیض خود دهد آب / تنها جهان بگیرد، بی منت سپاهی». شما جوانان وظیفه یتان تغییر جهان کمّی به جهانی کیفیتی است و زندگی کیفیتی با اعتقاد پدید می آید.
ما شیعه ها مکتبی داریم به نام عاشورا که همه ی هنرها، از تعزیه گرفته تا موسیقی و شعر را در خود دارد و در همین مکتب عاشورا است که کیفیت بر کمّیت پیروز می شود.
این هنرمند پیشکسوت گفت: امروز دو مشکل بزرگ با جوانان داریم؛ یکی همین القای برتری کمّیت است بر کیفیت که می گوید مادیات را برای کسب احترام بیش تر به دست آوریم. دانشگاه علم و فرهنگ مسئولیت بزرگی را در نام خود متقبل شده است، فرهنگ و علم؛ علم بخش کوچکی در دل فرهنگ است. علم را آنچنان که خدا می خواهد باید بیاموزیم و نشر دهیم، نه آنچنان که منافع بشری می خواهد.
ارجمند افزود: در خیابان های تهران دو چیز بیش از همه توجه جلب می کند؛ شکم سراها و بانک ها. محو شدن پلنگ و یوزپلنگ ایرانی از صحنه ی روزگار، محصول محو شدن اخلاق است و شما جوانان باید در اصلاح این وضع بکوشید. موسیقی ایرانی نشاط و وجد را در خود دارد، پس ما نیازی به موسیقی هایی که در پی آن ها شیشه و اسید و… است، نداریم.
وی اظهار کرد اما مشکل دیگر، مسئله ی فرم و محتوا است؛ جوانان ما فرمالیست شده اند و این را در نحوه ی آرایش و لباس آن ها در خیابان می توان دید. من مخالف مد نیستم، اما مد باید پشتوانه ی فرهنگی داشته باشد. این فرم گرایی تأثیر خود را بر محتوای ما می گذارد.
ارجمند تاکید کرد چرا ما سرمان را مثل فوتبالیست های آفریقایی درست می کنیم اما نمی توانیم مثل آن ها فوتبال بازی کنیم؟ این مشکل در همه ی هنرهای ما هم هست. شما باید به شکل محتوایی دانشجوی علم و فرهنگ باشید، نه فرمالیستی.
بازیگر فیلم ناخدا خورشید با اشاره به دشواری های فرهنگی و با اخلاق زیستن و اینکه مهم ترین وظیفه ی زن، مادر شدن است، گفت: تاریخ علم دنیا عالمانه و عامدانه غفلت کرده است نسبت به معرفی مشاهیر و نیز خدمت های علمی و فرهنگی ما به دنیا. شما جوانان وظیفه دارید این غفلت را بر طرف سازید. شما باید در حفظ و استحکام نهاد مقدس خانواده بکوشید، چون این نهاد دارد در دنیا از بین می رود. دنیای امروز، شما را تنها می خواهد، زیرا آدم هایی را که تنها هستند زودتر می توان نابود کرد.
این بازیگر سینما افزود: شما نسلی هستید که مسئولید تمامیت قومی و ارضی این مملکت را حفظ کنید، همان طور که پدران ما این کار را کردند. همان طور که در هشت سال دفاع مقدس، به لطف آن پیر بزرگوار تاریخ، ایستادیم و نگذاشتیم وجبی از خاک مملکت کم شود.
داریوش ارجمند در پایان سخنان خود، با اشاره به اینکه انفجار بمبی به نام داعش در منطقه ی ما توسط آمریکا، درست همانند انفجار بمب اتم در هیروشیمای ژاپن است، گفت: ما بر سر چهارراه حوادث دنیا، مهربان ترین مردم بوده ایم و با دستگاه ترکیب ساز خداوندیمان، از داشته های هر قومی که به ما حمله کرده است، فرهنگ ساخته ایم و سود برده ایم. امیدوارم شما نیز دیگرخواه باشید، نه خودخواه.

**پرکردن صندلی های خالی دانشگاه ها با دانشجویان خارجی
پس از سخنان داریوش ارجمند که با استقبال عالی حاضران همراه شد، رییس سازمان دانشجویان، در سخنانی کوتاه، با اشاره به اینکه دانشگاه علم و فرهنگ به بلوغ رسیده است، گفت: از میان دانشجویان کشور، تنها ۶۵۰ هزار نفر در دانشگاه های دولتی درس می خوانند و بقیه ی دانشجویان، همه با هزینه ی شخصی مردم دارند تحصیل می کنند. مجتبی صدیقی افزود: در نسل سوم دانشگاه ها که دانشگاه کارآفرین نام گذاشته شده است، دانشگاه علم و فرهنگ به سبب وابستگی اش به جهاد دانشگاهی، وضعیت خوبی دارد؛ زیرا ارتباط دانشجویان این دانشگاه با امکانات جهاد دانشگاهی، می تواند دانشگاه علم و فرهنگ را بسیار موفق گرداند.
وی با اشاره به صندلی های خالی برخی دانشگاه ها گفت: این صندلی های خالی را می توان با دانشجویان خارجی پر کرد. سال گذشته ما حدود ۴۰۰۰ دانشجوی خارجی داشتیم که امیدواریم امسال به دو برابر برسد.

**امروز برای تأمین معاش خانواده، هم زن و هم مرد به شغل نیاز دارند
رییس جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم گفت: این روزها وضع به گونه یی است که برای تأمین معاش، هم مرد و هم زنِ خانواده نیاز به شغل دارند. اما برای تأمین این شغل، چند مجموعه باید وظیفه ی خود را انجام دهند. حاکمیت، دانشگاه و خود دانشجو در این مسئله، نقش دارند.
حمید رضا طبیبی ادامه داد: باید از تولید محصولات باکیفیت داخلی حمایت کرد و این، تنها به تولید فیزیکی برنمی گردد، بلکه تولید فکری را هم دربر می گیرد. اکنون باتوجه به بحث پساتحریم، باید حواسمان باشد که در برابر واگذاری بازار به خارجی ها، به حتم انتقال تکنولوژی به داخل صورت گیرد تا بتوانیم در ادامه، خودمان تولید داشته باشیم.
رییس جهاد دانشگاهی در پایان گفت: متأسفانه امروز در محیط اداری با محیطی ناسالم روبرو هستیم. هرچه سلامت کاری جامعه بالاتر و بهتر باشد، جامعه پویاتر خواهد بود.
در جهاد دانشگاهی دو پارک علم و فناوری و ۱۹ مرکز رشد داریم که آماده ی همکاری با پژوهشگران است.
در پایان این جشن دانش آموختگی، حسین نیک روش، یکی از دانش آموختگان دانشگاه علم و فرهنگ، به نمایندگی از بقیه ی دانش آموختگان به خواندن سوگندنامه ی دانش آموختگی پرداخت که دیگران نیز او را همراهی کردند. در ادامه هم با دادن لوح تقدیر و تندیس، از دانش آموختگان تقدیر شد.
اجرای موسیقی محلیِ گروه عرفان، از دیگر بخش های این برنامه بود. این مراسم با گرفتن عکس یادگاری دسته جمعی دانش آموختگان به پایان رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا