شرط وزارت ارشاد برای سفر ارکستر آلمانی

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، در نشستی خبری که صبح دیروز، هشتم شهریور در سالن شورای فرهنگ عمومی برگزار شد، با بیان اینکه فرهنگ و هنر ایران، سرآمد است و افتخار می‌کنیم که ملتی صاحب‌تمدن هستیم، گفت: «سیاست ما این است که با کشورهای دیگر، توسعه فرهنگی و هنری داشته باشیم اما هرکجا احساس کنیم …

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، در نشستی خبری که صبح دیروز، هشتم شهریور در سالن شورای فرهنگ عمومی برگزار شد، با بیان اینکه فرهنگ و هنر ایران، سرآمد است و افتخار می‌کنیم که ملتی صاحب‌تمدن هستیم، گفت: «سیاست ما این است که با کشورهای دیگر، توسعه فرهنگی و هنری داشته باشیم اما هرکجا احساس کنیم درباره افرادی در قالب یک تیم هنری، ورزشی یا گردشگری، شائبه وابستگی به رژیم صهیونیستی وجود دارد، برخورد خواهیم کرد».

نوش‌آبادی در مورد ارکستر ملی آلمان عنوان کرد: «درخواستی از طرف ارکستر ملی آلمان برای سفر به ایران و اجرا در این کشور رسید که هم‌زمان با آن، بررسی‌های مختلفی با کمک‌ نهادهای ذی‌ربط انجام شد. بررسی‌های ما نشان داد که رهبر این گروه، انتساب و وابستگی ملی و هویتی به اسرائیل دارد، در اسرائیل بزرگ شده و پدر و مادرش هم در آنجا زندگی کرده‌اند. بنابراین شائبه وابستگی به آن کشور که از نظر ما، کشوری نامشروع است، وجود داشت».

سخنگوی وزارت ارشاد سپس لغو اجرای این گروه موسیقی را به مصونیت کشور منتسب کرد: «ما با هدف مصون‌سازی و اینکه به مسائلی وارد نشویم که برخی با پوشش هنری بخواهند به ایران وارد شوند، از این اقدام جلوگیری کردیم و این مخالفت، یک تصمیم جمعی و با نظارت کامل بوده است. مواردی مطرح شده مبنی‌بر اینکه رهبر ارکستر ملی آلمان با وجود اینکه جزء اتباع اسرائیل است، اما مخالفت‌هایی با این رژیم دارد. درحالی‌که این موضوع اثبات نشده و ما هم به‌دنبال آن نیستیم.

ضمن اینکه با اصل سفر ارکستر آلمان به ایران مخالفتی نداریم، بلکه مخالفت ما با کسی است که رهبری این گروه را برعهده دارد؛ فردی که چندتابعیتی است و یکی از تابعیت‌هایش اسرائیلی است. ما برای جلوگیری از هر آسیب و اتفاقی، چنین تصمیمی را گرفتیم اما ارکستر ملی آلمان با تغییر مدیر خود می‌تواند درخواستش را دوباره مطرح کند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا