بهترین روش درمان آرتروز

مهدی آزما متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اظهار داشت: در حالیکه درمان عارضه‌های مفصلی و استخوانی معمولاً کاری پرهزینه و دشوار بوده و فرد مبتلا دچار مشکلات و محدودیت‌های زیادی می‌شود، اما پیشگیری از این بیماری‌ها بسیار کم هزینه‌تر و راحتتر بوده و به کمی مراقبت و توجه نیاز دارد. وی تصریح کرد: ورزش نکردن، …

مهدی آزما متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اظهار داشت: در حالیکه درمان عارضه‌های مفصلی و استخوانی معمولاً کاری پرهزینه و دشوار بوده و فرد مبتلا دچار مشکلات و محدودیت‌های زیادی می‌شود، اما پیشگیری از این بیماری‌ها بسیار کم هزینه‌تر و راحتتر بوده و به کمی مراقبت و توجه نیاز دارد.
وی تصریح کرد: ورزش نکردن، بلند کردن اجسام سنگین، انجام حرکات سخت ورزشی، بالارفتن زیاد از پله‌ها، بدنشستن، ایستادن‌های طولانی و تغذیه نامناسب از دلایل گسترش آرتروز و کاهش سن ابتلا به آن است.
آزما افزود: اگر ماهیچه‌های اطراف مفاصل ضعیف باشند، انسان نه تنها بار کمتری را می‌تواند حمل کند و زود هم خسته می‌شود، بلکه مفاصل نیز دچار سائیدگی شده و فرد به آرتروز مبتلا می‌شود.
وی با اشاره به نقش ورزش و تحرک بدنی در کاهش خطر آرتروز و حتی درمان این بیماری، تاکید کرد: برخلاف اغلب تصورات، آرتروز درمانی بهتر از ورزش ندارد و افرادی که ورزش نمی‌کنند، علاوه بر اینکه بیشتر در معرض آرتروز هستند بلکه در صورت ابتلا درمان بیماری آنها دشوارتر و طولانی‌تر است.
آزما گفت: ورزش نکردن موجب می‌شود که خون کمتر به غضروف‌ها برسد، در نتیجه غضروف‌ها آب می‌شوند و با آهکی‌شدن آنها، مفاصل کم تحرک می‌شوند.
وی یادآور شد: وقتی مفاصل کم تحرک می‌شوند، در این صورت زاویه انحنای مفاصل کمتر می‌شود که در اصطلاح به این وضعیت خشک‌شدن مفصل می‌گویند.
آزما خاطرنشان کرد: برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهند که ورزش‌نکردن و نداشتن تحرک بدنی، ممکن است تا دو برابر خطر سائیدگی زانو را افزایش دهد این مشکل در افراد چاق و دارای اضافه وزن بیشتر است.

دکمه بازگشت به بالا