بزرگترین اتاق تمیز کشور افتتاح شد

در بزرگترین اتاق تمیز کشور به مساحت ۴۰۰ متر مربع، داروهای نوترکیب و پپتیدهای دارویی که ارزش افزوده زیادی دارند و سالانه مقادیر زیادی ارز جهت واردات آنها صرف می‌شده به تولید می‌رسد. از آنجایی که لازمه تولید فرآورده‌های دارویی و حتی مواد اولیه دارویی ایجاد شرایط مناسب مانند اتاق تمیز را می‌خواهد این شرایط …

در بزرگترین اتاق تمیز کشور به مساحت ۴۰۰ متر مربع، داروهای نوترکیب و پپتیدهای دارویی که ارزش افزوده زیادی دارند و سالانه مقادیر زیادی ارز جهت واردات آنها صرف می‌شده به تولید می‌رسد.

از آنجایی که لازمه تولید فرآورده‌های دارویی و حتی مواد اولیه دارویی ایجاد شرایط مناسب مانند اتاق تمیز را می‌خواهد این شرایط یک الزام برای تولید دارو محسوب می‌شود و عملا بدون چنین شرایطی هیچ دارویی قابلیت عرضه در بازار جهت مصارف انسانی را نخواهد داشت.

اتاق‌های تمیز فضاهایی هستند مطابق استانداردهای جهانی که برای تولید محصولات مختلف تحت شرایط خاص در نظر گرفته می‌شود.

این مجموعه اتاق‌های تمیز، گامی است تا کشور را در واردات داروهایی با تکنولوژی تولید پیشرفته بی نیاز کند و برای نیروهای متخصص تولید اشتغال و برای کشور تولید ثروت کند.

بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی تا آخر سال به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد

ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در حاشیه افتتاح این اتاق تمیز در خصوص بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: بودجه این صندوق تا پایان سال به ۱۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: طی دو سال گذشته با وجود مشکلات مالی حمایت‌های خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان شد چرا که برخی از این شرکت‌ها می‌توانند تا ۱۰ برابر هزینه‌ای که انجام می‌شود را سوددهی داشته باشند.

وی در مورد اینکه چرا برخی از محصولات دانش‌بنیان خریداری نمی‌شوند، گفت: بخشی از آن مربوط به بازار می‌شود و بخشی مربوط به هوش مدیر شرکت. مدیر باید دید بازار داشته باشد چرا که ما نمی‌توانیم مردم را مجبور کنیم تا جنس آنها را خریداری کنند. البته به این منظور مشوق‌هایی را در نظر می‌گیریم.

در حوزه تحقیقات و فناوری همیشه در حق وزارت بهداشت ظلم می‌شود

دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین اتاق‌ تمیز کشور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به جلسه اخیر هیأت دولت با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: حتی در جلسه اخیر با مقام معظم رهبری اولین عرضم این بود که وزارت بهداشت بیش از ۳۰ درصد تولید علم را داشته است و نقش حوزه سلامت در این زمینه کاملا مشهود است. به طوری که هر کجا که سیاست‌مداران از فناوری صحبت می‌کنند از حوزه دارویی نیز سخن می‌گویند. در حال حاضر ما بیش از ۹۵ درصد از داروهای کشور را خودمان تولید می‌کنیم و به طور خالص تولید داروی ما نزدیک به ۵۰ درصد است.

وی افزود: بخش عمده‌ای از حوزه سلامت، دانش، پژوهش و فناوری است و اگر از حوزه تحقیقات در بخش بهداشت و درمان بیشتر حمایت شود، نقش بهتری را ایفا خواهند کرد و فکر می‌کنم توجه به این حوزه در وزارت بهداشت بسیار سریع بازده داشته و مقرون به صرفه باشد.

هاشمی ادامه داد: کشوری مقتدر است که علم بیشتری داشته باشد، امروزه کشورهایی که در علم اقتدار بیشتری دارند، جهان را اداره می‌کنند. ما هرچقدر شعار بدهیم بدون سرمایه‌گذاری در حوزه علم، طبیعی است که موفق نمی‌شویم.

وزیر بهداشت با اشاره به سخنان امام (ره) و مقام معظم رهبری گفت: علیرغم همه صحبت‌هایی که درباره نقش دانشگاه و دانشگاهیان شده، عملا ساخت پل، جاده، کارخانه و غیره ارزش بیشتری دارد و افتخار هر مدیری در این است که بعد از پایان دوره‌اش تعداد اتوبان‌ها، کارخانجات و نیروگاه‌هایی که ساخته در کشور زیاد باشد اما به حوزه تحقیقات و فناوری توجه نمی‌شود؛ چرا که تاثیرات آن زودبازده و ملموس نیست. فاصله بین ادعا تا عمل با نگاه به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور مشخص می‌شود.

هاشمی با اشاره به اقدامات خوبی که در حوزه سلامت در قالب طرح تحول برای کمک به مردم شده است، گفت: با وجود طرح تحول سلامت از دو حوزه آموزشی و پژوهشی غافل نشدیم و کار در این دو حوزه را با دور اندیشی و برنامه‌ریزی آغاز کردیم و از آنها غافل نبودیم.

وی افزود: با اینکه به شدت درگیر کارهای اجرایی هستیم و این کارها منجر به رضایت‌مندی مردم شده، اما دو حوزه آموزش و پژوهش را فراموش نکردیم و نتیجه اقدامات در این دو حوزه را در دو دهه آینده خواهیم دید.

وزیر بهداشت در ادامه خطاب به دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: فکر می‌کنم اگر بخواهید دانشگاه نسل سوم باشید باید نظام ارتقا را تغییر دهید و می‌توان این کار را از همینجا شروع کرد. به این شکل که به سمتی رویم که از اساتید جوان و حتی از افرادی که در خارج از دانشگاه یا خارج از مرزها هستند، استفاده کنید.

هاشمی ادامه داد: فکر می‌کنم یکی از اشتباهات بزرگ ما در پزشکی، آزمون‌ها و نظام ارتقا است. باید آزمون‌ها را درست کرده و نظام ارتقا را نیز تغییر داده و دوباره تعریف کنیم. نیازی نیست که رتبه اول داشته باشیم، آن هم رتبه اولی که از طریق آزمونی رتبه اول را کسب می‌کند که تمامش محفوظات است. باید به سمت فناوری برویم و کسانی کرسی‌های علمی را کسب کنند که توانایی بیشتری در خلق علم و ثروت دارند.

افزایش ۲۱ درصدی اعتبارات پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دکتر علی اصغر پیوندی در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین اتاق تمیز کشور با بیان اینکه این اتاق ۴۲۰ متر مربع مساحت دارد، گفت: اقدامات ما در این زمینه از سال ۹۲ آغاز شد و البته به دلیل تحریم‌ها در یک بازه زمانی متوقف شد اما اکنون با تکیه بر توان داخلی توانستیم این اتاق تمیز را افتتاح کنیم.

وی، کاربرد این اتاق را در تولید داروهای صنعتی و فراورده‌های بیولوژیک برای حل مشکلات سلامت عنوان کرد و گفت: وجود این اتاق‌ها در مراکز تحقیقاتی باعث می‌شود که بتوانیم ایده‌های خود را عملی کنیم و با این زیرساخت‌ها پاسخ مناسبی به مشکلات حوزه سلامت دهیم. در این اتاق توانستیم دو دارو از جمله گاما اینتفرون را تولید کنیم و امیدواریم با تجهیز این اتاق بتوانیم به تولید انبوه این داروها برسیم.

پیوندی ادامه داد: در دنیای امروز اقتدار علمی حرف اول را می‌زند و اگر نتوانیم به آن دست یابیم، عقب خواهیم ماند. دستیابی به این اقتدار راهی جز پژوهش و نوآوری ندارد و این موضوع باعث آبادانی کشور می‌شود. دانشگاه‌ها محل‌هایی برای انجام پژوهش‌ها هستند و منجر به اقتدار علمی خواهند شد. پژوهشی که نتواند خدمات علمی به سایر بخش‌ها مانند صنعت و سلامت دهد و نتواند نیازی را حل کند، پژوهش نیست.

پیوندی در ادامه درباره مجتمع نیایش دانشگاه شهید بهشتی گفت: مجتمع نیایش بر اساس اقتصاد مقاومتی بنیان نهاده شده است. در حال حاضر ۱۴ شرکت دانش بنیان در اینجا فعالیت می‌کنند و ۱۲ شرکت دیگر نیز تا پایان سال ۹۴ به آن اضافه خواهند شد.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای هزار و ۳۰۰ عضو هیات علمی، ۶۴ پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی و پنج هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی است و رتبه دوم را در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارد. رویکرد ما در این دانشگاه این بود که یک همگرایی بین علوم پایه و بالینی ایجاد کنیم و بتوانیم از تجهیزات پیشرفته استفاده کرده و جهت‌های پژوهشی را برای گروه‌های آموزشی خود مشخص کنیم.

پیوندی از راه اندازی شبکه‌های تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: اولین شبکه تحقیقاتی ما در زمینه طب بازساختی و سلول‌های بنیادی بوده است؛ بنابراین با همه کمبودها تلاش می‌کنیم جهت دهی مناسبی را در پژوهش‌ها انجام دهیم و برای این کار نیازمند مراکز تحقیقاتی گسترده‌تر با تجهیزات پیشرفته‌تر هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در سال ۹۳ میزان اعتبارات پژوهشی دانشگاه ۲۱ درصد افزایش یافته است، گفت: بودجه پژوهشی مصوب ما یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون بود، اما در دانشگاه چیزی حدود ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون از سایر منابع هزینه کردیم؛ چرا که پژوهش اولویت ماست و باید به آن بها دهیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا