جنتی سازی مخالف روحانی می‌نوازد؟

پخش گفت‌وگوی علی جنتی با برنامه‌ی نگاه یک در شبکه اول سیما؛ چهره‌ای تازه‌ از مدیریت فرهنگی و هنری وزیر ارشاد در این وزارت‌خانه ارایه داد. تصویری که نشان می‌داد او مرزهای ممیزی و سانسور را چنان سفت و سخت بر تفکرات و اندیشه‌های امروز بسته است که تقریبا هرگز امکان ندارد هیچ تفکری از …

پخش گفت‌وگوی علی جنتی با برنامه‌ی نگاه یک در شبکه اول سیما؛ چهره‌ای تازه‌ از مدیریت فرهنگی و هنری وزیر ارشاد در این وزارت‌خانه ارایه داد. تصویری که نشان می‌داد او مرزهای ممیزی و سانسور را چنان سفت و سخت بر تفکرات و اندیشه‌های امروز بسته است که تقریبا هرگز امکان ندارد هیچ تفکری از سیستم بسته‌ی ارشاد عبور کند.

یکی از علایق و افتخارات وزیر ارشاد حاکمیت ابزار نظارتی بر هر تولید فرهنگی و هنری است. درحالی‌که اردیبهشت ماه همین سال حسن روحانی درباره سلیقه‌ای برخورد کردن و سخت‌گیری در ممیزی و سانسور هشدار داده و از اعتقاد خود به این موضوع که صاحبان فرهنگ نیاز به گشت ارشاد ندارند و او نیز به دنبال سانسور دولتی نیست سخن گفت، شب گذشته وزیر او از تمام و کمال بودن مسیرهای نظارتی اطمینان داده و بر این میزان از حاکمیت نظارت در سیستم ارشاد بر خود می‌بالد. به گونه‌ای که در پایان شکاف فاحشی میان سخنان و آرای رییس‌جمهور و وزیرش در باب ممیزی به نظرمی‌رسد که درنهایت ثابت می‌کند یکی؛ افکاری روشنفکرانه دارد و هنرمندان را افرادی باشعور که نیاز ی به نظارت ندارند؛ معرفی کرده و دیگری؛ به دخالت‌ها از همه سو لبیک می‌گوید.

روحانی اعتقاد دارد؛ برخورد سلیقه‌ای در نظارت کتاب موجب می‌شود که چاپ اول مجاز، چاپ دوم ممنوع و چاپ سوم مستحب شود. به همین دلیل به کمرنگ شدن نقش نظارتی دولت و کاستن از سنگ‌اندازی جلوی پای ناشران و هنرمندان تاکید می‌کند. درمقابل جنتی نه تنها ممیزی را یک اصل حکومتی می‌داند بلکه در جدیدترین اظهارات خود در برنامه نگاه یک از حوزه‌های علمیه، ائمه جمعه و جماعات به عنوان مسئولان و کمک‌رسان وزارتخانه در مصون‌سازی و ارتقای سطح فرهنگی نام می‌برد و می‌گوید: باتوجه به اینکه در کشوری با مبانی دینی زندگی می‌کنیم به طور قطع باید مدیریت فرهنگی و نظارت به جدی‌ترین صورت ممکن اعمال شود.

از نظر وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها حمایت مالی و معنوی از آثار است و او این مجوز را می‌دهد که هرکس اجازه ورود به حوزه استحفاظی‌اش را داشته باشد. جنتی این را هم به صراحت می‌گوید که در طول دولت یازدهم هیچ تغییری در بحث ممیزی صورت نگرفته و با همان منوال دولت دهم کارها پیگیری می‌شود.

او می‌گوید: وزارتخانه با ۱۰ دستگاه و نهاد؛ تفاهمنامه فرهنگی امضا کرده است. بنابراین هنرمندان برای گرفتن مجوز کار هنری؛ باید از ب بسم‌الله تا تای تمت از همان راه‌های پرپیچ وخمی که روحانی از آن‌ها گله‌مند و شاکی‌ست؛ بگذرد. درست به همین سبب است که امروز نهادهای خارج از وزارتخانه از هیچ‌ سنگ‌اندازی و مداخله در صدور مجوزها مضایقه ندارند و باز به همین سبب است که خبری از زدودن سنگ‌ها از جلوی پای هنرمندان به گوش نمی‌رسد. با این تفاسیر به نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم؛ سازی مخالف روحانی می‌نوازد و او را باید وزیری با چند گام عقب‌تر از رییس دولت تصور کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا