مستندی درباره فاجعه حلبچه

مهدی قربان‌پور کارگردان این مستند طی گفتگویی اظهار داشت: موضوع این فیلم، درباره از دست رفتن هویت کودکی در یک فاجعه جهانی است و هر کسی در هر گوشه از این دنیا می‌داند که بمباران شیمیایی حلبچه چه فاجعه وحشتناکی است. وی ادامه داد: جنگ یکی از زشت ترین پدیده‌ها و رفتارهای انسانی است که …

مهدی قربان‌پور کارگردان این مستند طی گفتگویی اظهار داشت: موضوع این فیلم، درباره از دست رفتن هویت کودکی در یک فاجعه جهانی است و هر کسی در هر گوشه از این دنیا می‌داند که بمباران شیمیایی حلبچه چه فاجعه وحشتناکی است.

وی ادامه داد: جنگ یکی از زشت ترین پدیده‌ها و رفتارهای انسانی است که از بدو خلقت وجود داشته و بشر هر کاری انجام داده نتوانسته است این پدیده را حذف کند. در جنگ زیربنای اقتصادی آسیب می‌بیند؛ خانواده‌های زیادی فرزندان خود را از دست می‌دهند و متاسفانه غیر نظامی‌ها و مردم شهر مورد هدف قرار می‌گیرند. پس از سقوط حکومت صدام حسین، بمباران حلبچه به صورت رسمی به عنوان نسل‌کشی مردم کُرد عراق شناخته شد و به عنوان بزرگترین حملهٔ شیمیایی مستقیم به یک منطقهٔ شهرنشین در تاریخ ثبت شده است.

قربان‌پور در بخش دیگری از این گفت‌وگو مطرح کرد: عمق این فاجعه فراتر از هر قومیت، ملیت و یا هر نژادی است و کسی باور نمی‌کند که چنین اتفاقی افتاده است.

من معتقدم تاریخ؛ حلبچه را از یاد نخواهد برد و میلیون‌ها انسان صلح‌جو پیام حلبچه را به دنیا منعکس خواهند کرد، همچنان که اگر ایران نبود این فاجعه هم مانند سایر فجایع مسکوت می‌ماند، خبرنگاران ایرانی در مستند کردن این فاجعه و فراهم نمودن زمینه حضور خبرنگاران خارجی در حلبچه نقش مهمی داشتند.شخصا اعتقاد دارم سینمای مستند نباید حلبچه را فراموش کند و باید عمق این فاجعه دردناک را برای جامعه جهانی بازگو کند.

کارگردان مستند “زمناکو خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع فیلم و نگرش انسانی آن و تکرار جنگ‌هایی که در منطقه در جریان است و باعث جدایی انسان‌ها از یکدیگر است در تلاشیم تا این مستند را در جشنواره ها و بازارهای جهانی به نمایش بگذاریم.

بنا بر این گزارش، این مستند بلند در مدت زمان ۷۰ دقیقه تولید شده وبه مدت دو سال و بیش از ۳۰ جلسه در تهران، مشهد، حلبچه و سلیمانیه عراق تصویربرداری شده است و در حال حاضر مراحل نهایی ساخت موسیقی را سپری می‌کند.

۱۶ مارچ ۱۹۸۸ (۲۵ اسفند ۱۳۶۶)حلبچه شهری مرزی در اقلیم کردستان عراق توسط صدام بمباران شیمیایی می‌شود، این اتفاق باعث جدایی کودکی ۴۰ روزه از آغوش مادرش می‌شود.

عوامل فیلم :تصویربردار :صادق سوری ،باسط جبار/ تدوین :ارسلان امیری / صدابردار : هادی ساعد محکم ،کیومرث سبحانی/ صداگذار :احسان افشاریان/ موسیقی:مجید پوستی/ مدیر تولید :محمد هادی حیدری / طراح گرافیک :حامد بارئی طبری / عکس :وحید کردنیا / هماهنگی آرشیو :کمال آمانج ؛سامان سلام رشید / دستیار کارگردان :ریبوار احمد حمل عبابیلی / دستیار تدوین :هادی احمدی / دستیار تولید :مهدی محمدی تجلیل / تهیه‌کننده :محمد شکیبا نیا با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

“زمناکو” در اولین حضورش در هفدهمین جشن سینمای ایران با ۳۵ فیلم مستند دیگر به رقابت می پردازد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا