هشدار یک مقام آمریکایی نسبت به رد توافق

ریچارد هاس، رییس شورای روابط خارجی آمریکا در مطلبی در مورد توافق هسته‌ای برجام میان ایران و قدرت‌های جهانی که در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شد نوشت:‌ توافق هسته‌ای برجام که کنگره آمریکا قرار است ماه بعد به آن رای دهد، محدودیت‌های قابل توجهی را بر برنامه هسته‌ای ایران به مدت یک دهه یا …

ریچارد هاس، رییس شورای روابط خارجی آمریکا در مطلبی در مورد توافق هسته‌ای برجام میان ایران و قدرت‌های جهانی که در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شد نوشت:‌ توافق هسته‌ای برجام که کنگره آمریکا قرار است ماه بعد به آن رای دهد، محدودیت‌های قابل توجهی را بر برنامه هسته‌ای ایران به مدت یک دهه یا بیش‌تر اعمال می‌کند.

هاس ادامه داد: مسأله این نیست که کنگره بررسی کند که آیا این توافق توافقی خوب یا بد است بلکه کنگره باید به این نکته توجه کند که آیا وضعیت آمریکا با وجود این توافق بهتر یا بدتر می‌شود و حتی نباید با این امید که توافق احتمالا باعث می‌شود ایران میانه‌روتر شود به آن رای داد. ما نمی‌دانیم که ایران چگونه و به چه میزان تغییر خواهد کرد. توافق هسته‌ای، معامله‌ای است که باید با توجه به منافع و مزیت های آن قضاوت شود.

برجام همانند قراردادهای دیگری پر از مصالحه و سازش است. برخی از آن‌ها قابل درک هستند و برخی دیگر از آن‌ها سوال برانگیزند. متاسفانه این که بخواهیم یک بار دیگر برای دست‌یابی به یک توافق بهتر مذاکره کنیم امکان‌پذیر نیست.

هاس در ادامه گزارش خود نوشت: رد توافق احتمالا باعث خواهد شد که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را در بخش‌هایی که برجام آن را ممنوع کرده است ادامه دهد که این موضوع باعث خواهد شد که تصمیم برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بسیار سخت شود. رد توافق هم‌چنین باعث ایجاد سوالاتی میان مردم در سرتاسر جهان خواهد شد. قابل اطمینان بودن و نیز قابل پیش‌بینی بودن دو مشخصه ضروری برای یک قدرت جهانی است که باید حفظ شود.

از سوی دیگر نیز به آسانی در حمایت از توافق رای دادن باعث نخواهد شد که نقص‌های برجام برطرف شود.

یک راه حل سوم نیز وجود دارد وآن این است که کنگره بنابر شرایطی به توافقی برجام رای مثبت دهد که دولت آمریکا سیاست‌ها و مواضعی را اتخاذ کند که به رفع نقص‌های برجام و شفاف‌سازی آن منجر شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا