جزئیات حادثه تصادف دو آمبولانس در سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرنگار مهر، سه شنبه سوم شهریور ماه بود که بر اثر برخورد دو دستگاه آمبولانس امدادی در محور زاهدان به خاش يك امدادگر كشته و سه نفر زخمی شدند، وقوع این حادثه بازتاب فراوانی را در فضای رسانه ای و به ویژه بهداشت و درمان استان به راه انداخت. در این حین بازار …

به گزارش خبرنگار مهر، سه شنبه سوم شهریور ماه بود که بر اثر برخورد دو دستگاه آمبولانس امدادی در محور زاهدان به خاش يك امدادگر كشته و سه نفر زخمی شدند، وقوع این حادثه بازتاب فراوانی را در فضای رسانه ای و به ویژه بهداشت و درمان استان به راه انداخت.

در این حین بازار شایعات یا به قول برخی ها دروغ هایی  از نوع ۱۳ فروردین نیز به اوج خود رسید و هر کس به نوعی در قاب کارشناس درباره این حادثه رانندگی اظهار نظر می کرد.

دو روز پیش بود که اظهار نظر تلخ رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کشور، واقعیت های پنهان و تلخ این اتفاق را رونمائی کرد.

امین صابری‌نیا رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور درباره جزئیات و علت این حادثه دلخراش گفته بود: بالاخره وقتی کمبود شدید نیرو است و متاسفانه تفکر دولت بر برون سپاری است، باعث شده که نتوانیم بر روی کیفیت خدمات به‌خوبی برنامه ریزی کنیم و این اشکالات به‌وجود می‌آید.

وی می گوید: سال گذشته بنده نسبت به کمبود نیرو هشدار دادم و دائم گفتم که این خدمت تخصصی و مهارتی است و باید نیرو ماندگار و تامین شود و نه با تفکر برون سپاری، بنابراین افرادی که مهارت ندارند وارد سیستم می‌شوند.

صابری‌نیا می افزاید: از طرف دیگر خستگی شغلی خود باعث کمتر شدن سطح ایمنی است که در حال حاظر به‌جای ۸ کشیک، تعداد کشیک حداقل ۱۴ کشیک ۲۴ ساعته خدمت، نگران کننده است و هر چه هم به سازمان مدیریت گفته می‌شود توجه‌ای نمی‌کنند، بنابراین وقتی این چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد دنبال مقصر گشتن جای تعجب است.

وی تاکید می کند: نیروئی که تامین نیست و کشیک بیش از انتظار دارد و آینده شغلی نامشخص دارد اگر حتی خطای انسانی نیز کند جای تعجب ندارد، در واقع باید گفت عامل زمینه ای عدم توجه به ذات اورژانس پیش بیمارستانی است که در انتخاب نیرو محدودیت ایجاد شده و شرایط سخت کاری نیز مزید بر علت است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور می گوید: ای کاش مسئولان رسانه‌ها، سازمان مدیریت را مجبور می‌کردند تا موضوع کمبود نیرو در اورژانس پیش بیمارستانی را پاسخ دهند.

تصادف آمبولانس

این سخنان سبب شد تا خبرنگار مهر استان درباره باید و نباید های این اتفاق به سراغ رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برود.

دکتر فریبرز راشدی در خصوص وقوع این اتفاق گفت: اورژانس از کمبود نیروی انسانی رنج می برد و این اتفاق سبب شده تا ما مجبور شویم برای سرپا نگه داشتن پایگاه های اورژانس شیف های ۱۵ روزه را پیش بینی کنیم.

وی گفت: چطور می توان انتظار داشت فردی که ۱۵ روز از خانواده اش دور است و باید در یک مکان کوچک در بیابان شب و روزش را بگذراند آمادگی ذهنی برای ماموریت داشته باشد؟

وی افزود: نوع کار پرسنل اینجا و در این استان متفاوت است زیرا در کنار تصادف های جرحی باید حوادث امنیتی و نظامی را در نیز پوشش دهد که این بر سنگینی کارش می افزاید.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: اکنون در سطح استان ۱۲۰ نفر کمبود نیرو تکنیسین اورژانس داریم، این کمبود نیرو ضمن فشار مضاعف بر نیروها، افراد را از بعد جسمی و روحی خسته کرده است.

علت وقوع حادثه برخورد دو آمبولانس هنوز مشخص نیست

دکتر راشدی درباره وقوع این حادثه گفت: علت برخورد وقوع این حادثه هنوز مشخص نیست و کارشناسان در حال بررسی موضوع هستند.

وی با تشریح عملیات آن روز دو آمبولانس گفت: یک آمبولانس از منطقه کورین یک زخمی تبعه پاکستانی را همراه داشت و در حال عزیمت به زاهدان بود و دیگر آمبولانس در حال عزیمت به چانعلی برای امداد رسانی به یک مادر باردار بود که متاسفانه این حادثه رقم می خورد.

راشدی به جزییات بیشتر حادثه اشاره کرد و گفت: نیروی انتظامی در منطقه کورین با چهار تبعه پاکستانی غیر مجاز درگیر می شود، سه نفر از آنان زخمی سرپائی بودند اما یکی از تبعه ها به سبب شدت جراحت بالا توسط آمبولانس در حال عزیمت به زاهدان بود.

وی افزود: همراه این تبعه یک سرباز نیز همراه بود، حدس و گمان که بیشتر رنگ و بوی واقعیت دارد این است که این تبعه در آن برهه زمانی قصد فرار داشته که در قسمت پشت آمبولانس یک درگیری ایجاد می کند، این تلاش برای فرار، ذهن راننده را درگیر و برای یک لحظه پرت می کند که این حادثه رقم می خورد، اما باز هم برای مشخص شدن علت این حادثه باید صبر کرد.

انشتار خبر فوت یکی دیگر از تکنیسین های اورژانس کذب است

راشدی با اشاره به انتشار اخبار غیر واقعی در خصوص مرگ یک امدادگر دیگر که شبکه های مجازی را از دیشب فرا گرفته گفت: این خبر کذب است و روند درمانی سه زخمی حادثه با تلاش کادر پزشکی در حال انجام است.

وی گفت: یکی از زخمی ها همچنان در بخش فوریت های پزشکی است، بنا به گفته پزشک معالج حال عمومی اش رو به بهبودی و امید داریم که طی چند روز آینده به بخش منتقل شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا