معدن‌داران ولخرجی را کنار بگذارند

جسیکا گراند درباره اوضاع بازار نفت و سایر بازارهای کالایی به تلویزیون «سی‌ان‌بی‌سی» گفت:‌ همان‌گونه که در مورد شرکت «بی.اچ.پی بیلیتون» (غول معدنی جهان) مطرح شده و آنها باید هزینه‌های‌شان را به شدت کاهش دهند، فکر می‌کنم سایر شرکت‌ها نیز باید با این واقعیت روبرو شوند که در اوایل دوره، سرمایه‌ زیادی روی زمین گذاشته‌اند …

جسیکا گراند درباره اوضاع بازار نفت و سایر بازارهای کالایی به تلویزیون «سی‌ان‌بی‌سی» گفت:‌ همان‌گونه که در مورد شرکت «بی.اچ.پی بیلیتون» (غول معدنی جهان) مطرح شده و آنها باید هزینه‌های‌شان را به شدت کاهش دهند، فکر می‌کنم سایر شرکت‌ها نیز باید با این واقعیت روبرو شوند که در اوایل دوره، سرمایه‌ زیادی روی زمین گذاشته‌اند و قرار نیست سود زیادی از آن به‌دست آورند و شاید دیگر نتوانند گران‌ترین استیک‌های جهان را بخورند!

بازار کالا در ماه‌های اخیر دگرگون شده و قیمت‌ها از نفت تا طلا و مس به شدت افت کرده‌اند. بسیاری کارشناسان یکی از دلایل مهم این واقعه را کاهش تقاضا از جانب چین می‌دانند؛ چرا که چین به عنوان بزرگترین متقاضی نفت و واردکننده بزرگ کالا، اکنون با مشکلات بازار سهام و یوآن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

گراند تأکید کرد: کاهش سود باعث شده همه به‌شدت به هزینه‌ها حساس شوند. وی درباره اینکه چه توصیه‌ای برای فعالان بازار کالا دارد، اظهار داشت: ما شرکت‌هایی را که در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم ترغیب می‌کنیم که به هزینه‌هایشان توجه بیشتری کنند.

وی افزود: شاید این موضوع خنده‌دار باشد که بگوییم معدن‌دارها نمی‌توانند فلان غذای گران‌قیمت را بخورند، اما واقعیت این است که به این شرکت‌ها سفارش کرده‌ایم مراقب هزینه‌های تجملاتی مانند جت شخصی و غیره باشند.

به گفته گراند تنها این مهم نیست که هزینه‌ها را کاهش دهیم، زیرا فعالان برخی حوزه‌ها همچون سنگ‌آهن نگرانی‌های بیشتری دارند؛ چراکه تقاضای سنگ‌آهن زیاد بالا نیست.

مجری «سی‌ان‌بی‌سی» از گراند پرسید: آیا این احتمال وجود که قیمت برخی سهام به ارزیابی‌ها برسد و تحلیل‌گرها، تخمین‌هایشان را نیز با این قیمت‌ها تنظیم کنند؟ برای مثال روز چهارشنبه گذشته، «سیتی‌گروپ» قیمت هدف خود را از ۱۴۰۰ واحد به ۱۲۰۰ واحد کاهش داد. آیا فکر می‌کنید در این زمینه هنوز موقعیت فراهم باشد؟

مدیر صندوق سرمایه شرکت «شرودرز» پاسخ داد: نکته‌ای که اهمیت زیادی دارد این است که پیش‌بینی تحلیل‌گرها در این حوزه، چه هنگام بالارفتن قیمت‌ها و چه زمانی که قیمت‌ها ریزش می‌کنند، به شدت عقب‌مانده است. به نظر من افت قیمت نفت و بازارهای کالایی به‌مراتب بیشتر از آنچه شرکت‌ها توقع داشتند، طول کشیده است.

گراند خاطر نشان کرد که اخبار رسیده از جانب چین، ما را کمی هشیارتر کرده است. اما اگر در شرکت‌هایی با ترازنامه سنگین سهام بخرید، می‌توان گفت این شرکت‌ها کماکان قادر به سوددهی خواهند بود و اگر می‌خواهید هنوز در حوزه کالا بمانید، آنجا موقعیت فراهم است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا