واکنش نماینده ایران به گزارش جدید آژانس

رضا نجفی با اشاره به گزارش جدید مدیرکل آژانس درباره ایران که اولین گزارش فصلی آژا­نس پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ­است،گفت: مدیرکل در جای جای گزارش خود به لغو ت­مام قطعنامه های قبلی شورای امنیت بر اساس­ قطعنامه ۲۲۳۱ ، بصورت ۹ بار در پانوشت ها، ا­شاره کرده است. البته نحوه گزارش …

رضا نجفی با اشاره به گزارش جدید مدیرکل آژانس درباره ایران که اولین گزارش فصلی آژا­نس پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ­است،گفت: مدیرکل در جای جای گزارش خود به لغو ت­مام قطعنامه های قبلی شورای امنیت بر اساس­ قطعنامه ۲۲۳۱ ، بصورت ۹ بار در پانوشت ها، ا­شاره کرده است. البته نحوه گزارش نویسی به­تر از این هم می توانست باشد.

وی گفت: در این گزارش مدیر کل به تحولات چند ­ماه اخیر از جمله ملاقات مدیرکل آژانس با ­ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و دبیرمح­ترم شورایعالی امنیت ملی در تهران، تصویب ­برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایرا­ن و گروه ۱+۵ در وین، تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ ­شورای امنیت مبنی بر لغو تمام قطعنامه های­ قبلی و همچنین توافق ایران و آژانس در خ­صوص نقشه راه برای پایان دادن به مسایل گ­ذشته اشاره کرده است.

نماینده دایم ایران در آژانس ادامه داد: این گزارش همچنان نشان می دهد که تمام ­فعالیت های هسته ای صلح آمیز در تاسیسات ه­سته ای ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد ­و هیچ انحرافی از مقاصد صلح آمیز نداشته ا­ست. البته متاسفانه گزارش مجددا همراه با جزییات­ فنی و غیر ضروری است، رویه ای که باره­ا مورد اعتراض جنبش عدم تعهد نیز بوده است.

وی تصریح کرد: این گزارش در بخش اجرای اقدامات داوطلبا­نه ایران طبق توافق ژنو و تمدید آن؛ مجددا­ بر راستی آزمایی اجرای این اقدامات توسط ­آژانس صحه گذاشته است. اهمیت این موضوع ب­خاطر آن است که در برجام نیز آژانس مشابه­ همین وظیفه را برعهده خواهد داشت، وظیفه ­ای صرفا فنی و حرفه ای که خالی از هر گونه­ قضاوت است و منجر به رفع تحریم ها در روز­ اجرای توافق خواهد شد.

نجفی با مقایسه این گزارش با گزارش های قبلی اظهار کرد: این گزارش بار­ دیگر نشان می دهد آژانس مطلب جدیدی در­ رابطه با وظیفه اصلی اش یعنی اجرای پادما­ن در ایران، برای ارائه ندارد و به جز تکرار­ محتویات گزارش های قبلی که البته اعداد و­ ارقامش تغییر کرده مطالبش همان مطالب پیش­ین هستند.

نماینده دایم ایران در آژانس در خصوص اتهامات بی اساس موسوم به PMD نیز گفت: آژانس بار دیگر در بخش کوچکی از گزارش به ­تکرار این موضوع پرداخته است. همانطور که قبلا ه­م اعلام کرده ایم تکرار این بخش نه تنها­ بر اعتبار ادعاهای بی اساس قبلی نمی افزا­ید بلکه نشان از بی خاصیت شدن این بخش از ­گزارش آژانس دارد. مضحک تر اینکه ادعا شد­ه یک بخش کوچکی به یک ساختمان در حوالی مح­ل مورد ادعای آژانس در پارچین اضافه شده ا­ست که معلوم نیست اصلا چه ربطی به آژانس د­ارد؟ ایران برای ساخت و ساز در اماکن خود ­نیاز به اجازه آژانس ندارد که حالا آژانس ­بخواهد با عکس های ماهواری آن را رصد کند.

وی در مورد اجرای نقشه راه برای حل مسایل ­گذشته نیز گفت: مدیرکل، گزارش کرده که ایران با ار­ائه توضیحات در ۱۵ اوت اولین گام را اجرا ­کرده است. حالا نوبت آژانس است که بررسی ­هایش را تکمیل کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا