ندای ایرانیان به استعفای خرازی رای میدهد؟

سرانجام پس از دو هفته جنجال و حاشیه‌های فراوان در جبهه اصلاحات، صادق خرازی از ریاست شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان استعفا داد و حالا به گفته سخنگوی این حزب استعفای خرازی روی میز اعضای شورای مرکزی و جوانان اصلاح‌طلب است تا با رای مخالف یا موافق به استعفای خرازی تصمیم بگیرند. واکنش احتمالی به …

سرانجام پس از دو هفته جنجال و حاشیه‌های فراوان در جبهه اصلاحات، صادق خرازی از ریاست شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان استعفا داد و حالا به گفته سخنگوی این حزب استعفای خرازی روی میز اعضای شورای مرکزی و جوانان اصلاح‌طلب است تا با رای مخالف یا موافق به استعفای خرازی تصمیم بگیرند.

واکنش احتمالی به استعفای خرازی چه خواهد بود؟

به گزارش ایلنا ظاهرا استعفای خرازی علاوه بر مخالفان جدی٬ موافقان جدی هم دارد. شنیده شده حسن یونسی معاون سیاسی دبیرکل به عنوان اولین ناطق در موافقت با استعفای خرازی در جلسه پنجشنبه ثبت‌نام کرده است. در طرف مقابل نیز سجاد سالک از اعضای موسس حزب و دیگر عضو پرنفوذ شورای مرکزی از اصلی‌ترین مخالفان استعفای خرازی قرار دارد.

دو جریان درونی حزب ندا

بال چپ و بال راست؛ دو جریان درونی هستند که معادلات حزب ندای ایرانیان در آن رقم می‌خورد. طیف‌بندی که ظاهرا با حمایت رهبران حزب در حال شکل گرفتن است. بال چپ ندای ایرانیان قائل به نزدیک شدن به جریان اصلاحات و حضور جدی‌تر در زمین بازی اصلاح‌طلبان است٬ در حالی که بال راست قایل به ایفای نقش مستقل‌تر و در حالت ایده‌آل درهم نوردیدن مرزهای سیاسی کشور و تعریف جدیدی برای اتمسفر سیاسی در ایران است.

شاید بتوان گفت با این نگاه اعضای بال راست ندا از مهم‌ترین مخالفان استعفای خرازی هستند. درحالی که طیف چپ معتقدند خرازی به جای آنکه نماد و چهره بیرونی حزب باشد٬ باید نقش معنوی و حامی حزب را بر عهده بگیرد. می‌توان مهم‌ترین چهره‌های اصلی ندای ایرانیان که  در این دسته بندی تعریف می‌شوند را به شرح زیر دانست.

در یک سمت حزب حسن یونسی سخنگوی حزب و معاون سیاسی دبیرکل٬ سعید نورمحمدی٬ محمد کیهانی٬ مرضیه امیری عضو شورای مرکزی و امیر شهلا٬ علیرضا کفش‌کنان٬ احسان ارجمند٬حنظله هدایتی٬ داود روشنی و … حضور دارند.

در سمت دیگر حزب چهره‌هایی نظیر رضا شریفی٬ سجاد سالک٬ پیمان خواجوی٬ عیسی چمبر٬ سامان بختیاری٬ سودابه رادفر٬ مهدی جعفری و … قرار دارند.

البته در میان اعضای ارشد و شناخته شده حزب افرادی هم هستند که نقش بازیکن آزاد را بر عهده گرفته‌اند و گاهی با طیف اول و گاهی با طیف محافظه کار حزب همراهی می‌کنند و البته این همراهی با هر طیف، وزن را به سمت آن می‌تواند تغییر دهد.

مجید فراهانی دبیرکل و شهاب طباطبایی دیگر عضو ارشد حزب ندای ایرانیان را می‌توان مهم‌ترین این چهره‌ها در میانه حزب ندا تعریف کرد. فراهانی که دکترای مدیریت را در دانشگاه تربیت معلم پشت سر گذاشته از اعضای سابق شورای مرکزی جبهه مشارکت و رییس اسبق شاخه جوانان جبهه مشارکت بود.

سال ۷۶ نیز فراهانی دبیر تشکیلات اولین تشکلی بود که از رییس دولت اصلاحات برای حضور در انتخابات دعوت به عمل آورد. شهاب طباطبایی نیز همچون فراهانی و شریفی رییس شاخه جوانان جبهه مشارکت بود و در سال ۸۸ نیز ریاست ستاد ۸۸ را بر عهده داشت.

رای منفی به استعفای خرازی؟

به نظر می‌رسد طیف راست ندا تصمیم خود را برای رای منفی به استعفای خرازی گرفته است. باید منتظر ماند و دید این رویارویی دورن حزب می‌تواند چشم‌انداز یک تشکیلات دموکراتیک را برای آینده آن رقم بزند یا خیر؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا