صعود دلار از کف قیمت به قله ۳۳۷۰ تومان

در حالی که دلار یک روز پیش از حصول توافق هسته ای ۳۲۲۰ تومان بود هم اکنون با گذشت ۱۰ روز قیمت این ارز در بازار به ۳۳۷۰ تومان رسیده که نشان دهنده افزایش ۱۴۰ تومانی این ارز است. علاوه بر این نکته ای که باید به ـن توجه کرد این است که دلار در …

در حالی که دلار یک روز پیش از حصول توافق هسته ای ۳۲۲۰ تومان بود هم اکنون با گذشت ۱۰ روز قیمت این ارز در بازار به ۳۳۷۰ تومان رسیده که نشان دهنده افزایش ۱۴۰ تومانی این ارز است. علاوه بر این نکته ای که باید به ـن توجه کرد این است که دلار در ۴۰ روز گذشته نتوانسته از رکورد ۳۲۲۰ تومان پایین تر بیاید و هم زمان با حصول توافق هسته ای از کف قیمتی مذاکرات به سمت ۳۳۷۰ تومان حرکت کرده است.

این در حالی است که از ۸ آبان تا کنون قیمت کف قیمتی دلار مربوط به تاریخ ۲۲ تیرماه که همان روز قبل از حصول توافق نهایی است که به اعتقاد کارشناسان این اتفاق در پی امیدواری به آینده مذاکرات هسته ای صورت گرفته است. اما پس از توافق نهایی بازار ارز به این اتفاق مهم واکنش منفی نشان داده و قیمت امروز دلار در بالاترین سطح از ۲۶ فروردین سال ۱۳۹۴ قرار گرفته است.

اما افزایش قیمت ارز از زمان حصول توافق نهایی هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ دلایل متعددی را به همراه دارد. یکی از دلایل اصلی این بر هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا است. در همین رابطه در روزهای اخیر عرضه ارز در بازار کاهش یافته است و این موضوع تعادل در بازار را از بین بر ده است. دلیل اصلی این موضوع نیز صدور دستور حکم پلمپ صرافی ها از سوی بانک مرکزی به اداره اماکنا ست و این موضوع باعث شده تا برخی صرافی ها اقدام به عرضه ارز نکنند.

یکی دیگر از دلایل دیگر افزایش قیمت دلار در ۴۱ روز گذشته افزایش قیمت درهم امارات بوده است. به طوری که قیمت درهم از حدود ۹۱۰ تومان به ۹۲۱ تومان رسیده و این موضوع تاثیر قابل توجهی بر بازار ارز داخل کشور داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا