کاهش قیمت خودرو با «خودروی صفر نخریم»؟

قیمت خودرو از سال گذشته شوک قیمتی را تجربه کرده و قیمت برخی خودروها افزایش ۳ برابری را تجربه کرده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند کاهش تولید خودرو که به دلیل افزایش هزینه های تولید و افزایش نرخ ارز رخ داد عامل اصلی افزایش قیمت خودرو بوده است. علاوه بر این اعمال تحریم های اقتصادی و …

قیمت خودرو از سال گذشته شوک قیمتی را تجربه کرده و قیمت برخی خودروها افزایش ۳ برابری را تجربه کرده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند کاهش تولید خودرو که به دلیل افزایش هزینه های تولید و افزایش نرخ ارز رخ داد عامل اصلی افزایش قیمت خودرو بوده است. علاوه بر این اعمال تحریم های اقتصادی و ممانعت از ورود کالاهای مورد نیاز صنعت خودرو به کشور و همچنین برخی سومدیریت ها از جمله دلایل دیگر افزایش قیمت خودرو بود.

اما همزمان با آغاز فعالیت دولت یازدهم موضوع افزایش تولید خودرو و حمایت از صنعت خودروسازی در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت و بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی نهادهای تولید خودرو در تیر ماه امسال به ۹۲ هزار و ۴۵۷ دستگاه رسیده است.

نکته ای که وجود دارد این است که علی رغم افزایش تولید خودرو در دو سال اخیر همچنان قیمت ها روند صعودی دارد و این موضوع موجب شده تا مردم انتقادهای شدیدی را به این موضوع وارد کنند. کارشناسان معتقدند انتقاد اصلی مردم درباره افزایش قیمت خودرو این است که کیفیت خودروها همانند قیمت ها افزایش نیافته است.

در این شرایط طی یک ماه اخیر کمپینی با عنوان “نخریدن خودروهای صفرکیلومتر داخلی” در برخی شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شده و از مخاطبان می‌خواهد در اعتراض به بالا بودن قیمت از خرید خودروهای تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور خودداری کنند.

در این شرایط سوالی که مطرح می شود این است که ایجاد چنین کمپینی تا چه اندازه می تواند تاثیرگذار باشد. بسیاری از کارشناسان معتقدند چنین کمپینی حاصل از فضای روانی ایجاد شده از توافق نهایی در مذاکرات هسته ای است و نمی تواند ضمانت تاثیرگذاری داشته باشد. چراکه بسیاری از مردم معتقدند با حصول توافق هسته ای قیمت انواع خودرو کاهش خواهد یافت و ورود برندهای معتبر خودروسازی نیز می تواند به این موضوع کمک کند.

اما خودروسازان معتقدند افزایش قیمت خودرو طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز و به دنبال آن افزایش هزینه‌ها بوده است و هم اکنون نباید انتظار داشت با رفع تحریم‌ها قیمت‌ها نیز به حالت سابق بازگردد.

همچنین خودروسازان می گویند شک در فاصله زمانی کوتاهی شاهد افزایش قیمت بیشتر خودروها خواهیم بود و افرادی که در انتظار کاهش قیمت خودرو هستند نه تنها موفق به خرید خودرو ارزان‌تر نمی‌شوند چه‌بسا مجبور به خرید خودرو با قیمت بالاتر خواهند‌ شد.

به اعتقاد خودروسازان این تفکر که با رفع تحریم قیمت خودروی ۵۰ میلیون تومانی، ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان می‌شود نادرست است. چراکه ‌در سال جاری هزینه‌های مختلف ازجمله قیمت مواد اولیه، بیمه، مالیات، دستمزد و غیره افزایش‌یافته است بنابراین نمی‌توان به کاهش قیمت خودرو امیدوار بود.

اما در این شرایط برخی کارشناسان معتقدند کمپین نخریدن خودروهای داخلی تلفیقی از احساسات و خواسته‌های به‌حق مصرف‌کنندگان ایرانی با دست‌های پشت پرده و سازمان‌دهی واردکنندگان خودروهای چینی و کره‌ای است. به طوری که با امیدواری‌های ایجاد شده در دوره پس از توافق هسته‌ای، برخی واردکنندگان خودروهای چینی و کره‌ای وارد جنگ بازار شده و با سوءاستفاده از احساسات مصرف‌کنندگان، کمپین نخریدن خودروهای داخلی را سازمان‌دهی کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا