واکنش به تهدید پلمب صرافی‌ ها

عباس مسعودی دربارهنامه اخیر بانک مرکزی به عنوان اخطار آخر برای انطباق و دستورالعمل جدید و همچنین پلمب بعد از پایان تعیین شده اظهار کرد: هنگامی که مقامی، فعالین بطن بازار آن هم فعالان ارزی را که با بخش های گسترده اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی ارتباط تنگاتنگ دارند را تهدید می کند، دور …

عباس مسعودی دربارهنامه اخیر بانک مرکزی به عنوان اخطار آخر برای انطباق و دستورالعمل جدید و همچنین پلمب بعد از پایان تعیین شده اظهار کرد: هنگامی که مقامی، فعالین بطن بازار آن هم فعالان ارزی را که با بخش های گسترده اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی ارتباط تنگاتنگ دارند را تهدید می کند، دور از مصلحت اندیشی و به نوعی فراقانونی است.

وی با بیان این که بازخورد رفتارهای این چنینی در بازار به خوبی نمود دارد، گفت: از دو روز گذشته که نامه اخطار به پلمب به صرافان ارسال شده ،شاهد افزایش نرخ ارز هستیم و این در حالی است ما پیش‌تر تبعات این چنین اقداماتی را به گوش مسوولان رسانده و مکاتبات گسترده‌ای را با برخی از آنها داشته و هشدارهای لازم را داده بودیم.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان سکه و صرافان با اشاره به مکاتباتی که با رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس داشته‌اند و در سوال از وزیر اقتصاد در این رابطه اثر گذار بوده است، گفت: هدف ما جلوگیری از التهاباتی است که در بازار پیش خواهد آمد و همواره نیز اینگونه عمل کرده‌ایم.

مسعودی با اشاره به برخی عواقب ناشی از پلمب صرافی‌ها با بیان این که چنین تصمیماتی به نوعی تضییع حقوق مردم است، ادامه داد: این اقدام را به معنای از بین رفتن اشتغالزایی در این حرفه و نابودی کارآفرینان در تولید خدمات همچنین نابودی درآمد های مالیاتی دولت در این بخش می دانیم.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان سکه و صرافان افزود: اینگونه برخوردها با صرافی‌ها موجب افزایش سوداگری، فساد، دلالی، پولشویی و نادیده گرفتن اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون مدنی، افزایش انحصار گری ، رانت خواری و نادیده گرفتن اقتصاد مقاومتی خواهد شد.

وی با بیان این که صرافی‌ها سال‌ها در خط مقدم دورزدن تحریم‌ها بوده‌اند عنوان کرد: ما ۱۰ سال در دورانی که تحریم ها مانع از مبادلات بین المللی بانکی می شد فعالیت کرده و اثرگذار بوده‌ایم، پس چگونه اکنون اینگونه برخورد می‌شود، مسلما چنین رفتارهایی موجب تلاطم های ارزی و نابودی فضای رقابت و رواج موازی کاری صنفی خواهد شد.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان سکه و صرافان تاکید کرد: بانک مرکزی نمی‌تواند هم قانون گذار و هم ناظر بر اجرا باشد و برای ساماندهی باید امور غیرحاکمیتی را واسپاری کند، اینگونه برخورد با صرافان به نوعی بی توجهی به نظرات رییس جمهور در رابطه با مردمی سازی صنفی و ارتقاء مقاومت اقتصادی در برابر تحریم هاست.

وی یادآور شد: صرافانی که اکنون مهلت آنها به پایان رسیده و تحت عنوان غیر مجازها یاد می شوند زمانی که مجاز بودند، مسوولان مربوطه چه رفتاری و چه برخوردی با غیرمجازها و دلالان خیابانی می کردند و آیا توانستند آنها را ساماندهی کرده و جمع آوری کنند که اکنون صرافانی که تا همین چند روز پیش مجاز بوده و در چارچوب مقررات فعالیت می‌کنند و دارای اعتبار هستند را به پلمب تهدید می‌کنند. آیا این به معنای فعال‌تر کردن غیرمجاز ها نیست؟

به گفته وی نباید در اینگونه تصمیمات فرار سرمایه‌ها دیده شده و باید بازخورد چنین رفتارهایی را در سطح بازار جست وجو کرد.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان سکه و صرافان با بیان این که ما ادعا می کنیم که هیچ کسی در موضوع صرافی‌ها نمی تواند به غیر از خود آنها با بانک مرکزی همراه بوده و در اجرای تصمیمات با آن همراهی کند، افزود: ما از کسانی که در مورد صنف صرافی اظهارات و تصمیم‌گیری می کنند دعوت می‌کنیم در چارچوب قانون عمل کنند.

مسعودی در رابطه با اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی مبنی بر مذاکرات مستقیم برخی صرافان با شخص وی نیز خاطرنشان کرد: ما این سوال را داریم چه کسانی با شخص رییس کل مذاکره داشتند؟ و یا این که این سوال برای ما مطرح است وقتی گفته می‌شود ۴۰۰ صرافی برای افزایش سرمایه اقدام کردند چرا نام آنها را منتشر نمی‌کنید ما از اعلام اسامی استقبال می کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا