عکاشه: سیگنال‌های زلزله تهران فعال شده

بهرام عکاشه درباره زلزله شب گذشته فیروزکوه و اینکه تهران در خطر است، اظهار کرد: زلزله شب ‌گذشته خوشه‌ای بوده، به طوری که می‌توان گفت حداکثر آن ۴.۶ ریشتر بوده است که به دنبال آن شاهد زلزله‌های کوچکتری هستیم و همچنین با توجه به زلزله‌ هفته گذشته در جوادآباد داشتیم نشان دهنده آن است که …

بهرام عکاشه درباره زلزله شب گذشته فیروزکوه و اینکه تهران در خطر است، اظهار کرد: زلزله شب ‌گذشته خوشه‌ای بوده، به طوری که می‌توان گفت حداکثر آن ۴.۶ ریشتر بوده است که به دنبال آن شاهد زلزله‌های کوچکتری هستیم و همچنین با توجه به زلزله‌ هفته گذشته در جوادآباد داشتیم نشان دهنده آن است که مثل همیشه منطقه فیروزکوه و جنوب تهران آبستن حوادث و استرس زیاد است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که طبق مستندات علمی و نگاه به  تاریخ زلزله خیز منطقه، خواهیم دید دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی یعنی جایی که کلان‌شهر تهران در آن واقع شده است زلزله خیز بوده، افزود: در واقع باید گفت تهران قلب کشور محسوب می‌شود و اگر زلزله‌ای با بزگی ۷ رخ دهد کشور از کار می‌افتد.

عکاشه بااشاره به این مطلب که متاسفانه کشور در خط زلزله قرار دارد، گفت: بررسی‌ها نشان دهنده آن است که جنوب ایران و شمال البرز از مناطق پر خطر هستند، در واقع باید گفت با توجه به جمعیت بالای پایتخت آسیب پذیری آن بسیار بالاست، اما برای رفع این بحران و آسیب پذیری ستاد بحران از سال ۸۰ تاسیس شده است.

پدر علم زلزله‌شناسی در ادامه این مطلب افزود: ستاد بحران باید خود را از تجهیزات روز دنیا برخوردار کند و همچنین از آخرین آموزش‌ها در این عرصه استفاده کند تا در شرایط بحران شاهد کمترین تلفات و خسارات باشیم. در مجموع ستاد مديريت بحران بايد بيش از پيش، گوش به زنگ زلزله تهران باشد.

وی در خاتمه در پاسخ به این سوال که با توجه به زلزله شب گذشته، پایتخت باید احساس خطر کند یا خیر؟ گفت: همیشه باید احساس خطر کرد و در زلزله شب گذشته شاهد فعال شدن سیگنال‌ها در این مورد هستیم، اما نهادها و ارگان‌های ذی‌ربط باید آمادگی كافی برای مقابله با بحران و پيامدهای زلزله پايتخت را داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا