اوباما در آستانه پیروزی هسته‌ای در کنگره

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ امروز (سه‌شنبه) با انتشار گزارشی در پایگاه خبری خود درباره ماراتن توافق هسته‌ای در کنگره، پیش‌بینی کرد به احتمال فراوان، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، بدون نیاز به استفاده از حق وتوی خود، برنده رویارویی هسته‎ای با کنگره خواهد بود. نویسنده این گزارش، با اشاره به رایزنی‌های چند‌ماهه نمایندگان کنگره درباره توافق …

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ امروز (سه‌شنبه) با انتشار گزارشی در پایگاه خبری خود درباره ماراتن توافق هسته‌ای در کنگره، پیش‌بینی کرد به احتمال فراوان، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، بدون نیاز به استفاده از حق وتوی خود، برنده رویارویی هسته‎ای با کنگره خواهد بود.

نویسنده این گزارش، با اشاره به رایزنی‌های چند‌ماهه نمایندگان کنگره درباره توافق هسته‌ای، افزود حمایت ۱۵ نماینده دموکرات، از جمله «هری رید،» رهبر اقلیت سنا و «دبی استیبناو،» سناتور دموکرات ایالت میشیگان، شانس کاخ سفید را برای پیروزی در این مبارزه سیاسی افزایش داده است.

بیتی در ادامه نوشت اگر چه رأی منفی احتمالی قانون‌گذاران کنگره با حق وتوی اوباما بی‌اثر می‌شود، اما باعث بوجود آمدن مشکلاتی در آینده خواهد شد، بنابراین دولت اوباما نهایت تلاش خود را به‌کار گرفته است تا نمایندگان کنگره را به تصویب برجام متقاعد کند.

جمهوری‌خواهان کنگره  برای رد برجام به رأی ۶ نماینده دموکرات نیاز دارند. «چاک شومر» و «باب مندز،» ۲ قانون‌گذار دموکرات، تاکنون مخالفت خود را با این توافق اعلام کرده‌اند. از سوی دیگر کاخ سفید برای ممانعت از صدور قطعنامه رد برجام، به رأی ۴۱ قانون‌گذار و برای تأیید وتوی احتمالی اوباما به ۳۴ رأی نیاز دارد. ۲۸ نماینده دموکرات کنگره تاکنون حمایت خود را از برجام اعلام کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا