توقف اخراج دو پناهجوی ایرانی از استرالیا

دادگاه عالی پاپوا گینه‌نو اخراج پناهجویانی که تمایلی برای بازگشت به کشورشان را ندارد را با اعمال زور متوقف کرده است و این در حالی است که هفته گذشته دو پناهجوی ایرانی که در بازداشتگاه سازمان مهاجرت استرالیا در جزیره مانوس نگهداری می‌شدند، به تهران بازگردانده شدند. این حکم عالی‌ترین دادگاه پاپوا گینه‌نو، به آن …

دادگاه عالی پاپوا گینه‌نو اخراج پناهجویانی که تمایلی برای بازگشت به کشورشان را ندارد را با اعمال زور متوقف کرده است و این در حالی است که هفته گذشته دو پناهجوی ایرانی که در بازداشتگاه سازمان مهاجرت استرالیا در جزیره مانوس نگهداری می‌شدند، به تهران بازگردانده شدند.

این حکم عالی‌ترین دادگاه پاپوا گینه‌نو، به آن معنی است در صورتی که سازمان مهاجرت گینه‌نو پناهجویان را با اعمال زور به کشورشان بازگرداند با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود. به دو فردی که به تهران بازگردانده شده بودند و هنوز گذرنامه ایرانی خود را در اختیار داشتند، گفته شده بود که باید مدارک خود را در تهران تحویل دهند.

نیکولاس کریووم، قاضی دادگاه عالی با صدور یک حکم موقت تا پنج‌شنبه که این پرونده به جریان خواهد افتاد، اخراج پناهجویان را متوقف کرده است.

بر اساس این گزارش هنوز مشخص نیست که این دو شخص از چه طریقی به تهران بازگردانده شده‌اند و توسط ایران تحویل گرفته شده‌اند.

به گزارش ایسنا،‌ در رایزنی‌های کنسولی میان ایران و استرالیا که چندی پیش به ریاست مدیران کل کنسولی دو کشور برگزار شد، افزایش تسهیلات روادیدی و مسافرت اتباع یکدیگر برای گردشگری، تجارت و سرمایه‌گذاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در همین رابطه یک مقام نزدیک به هیأت کنسولی ایرانی برخی اخبار منتشره مبنی بر توافق دو طرف برای بازگرداندن اجباری پناهجویان ایرانی را رد کرد و گفت: چنین موضوعی درست نیست و توافقی در این خصوص صورت نگرفته است؛ سیاست دولت ایران بر مبنای آزادی عمل اتباع خود برای گزینش محل اقامت و شغل خود است و چنانچه کسی از اتباع کشورمان قصد بازگشت به ایران را داشته باشد این بازگشت بایستی داوطلبانه و فارغ از هرگونه اجبار صورت گیرد.

مرکز نگهداری از پناهجویان در جزیره مانوس توسط شرکت‌های خصوصی و افرادی که از سوی دولت استرالیا استخدام می‌شوند، گردانده می‌شود.

یکی از پناهجویانی که در جزیره مانوس بوده و بدون تمایل خود به کشورش بازگردانده شده است در این باره به روزناه گاردین گفت:‌ همه پناهجویانی که در مرکز نگهداری مانوس هستند کاملا افسرده هستند و همه احساس درماندگی می‌کنند و فکر می‌کنند که قرار نیست در دنیای بیرون هیچ کمکی به آن‌ها شود.

وکیل این پرونده به روزنامه گاردین استرالیا گفت:‌ صدور حکم موقت توقف اخراج اجباری پناهجویان به کشورشان نخستین گام مثبت در این باره است.

او تصریح کرد: این خیلی مهم است که دادگاه به این موضوع اهمیت بدهد و نشانه‌هایی وجود دارد که بالاخره حقوق این پناهجویان به رسمیت شناخته شود و از آن‌ها حمایت شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا