فقر در شیراز زنانه شده است

مرآت رسولی در جمع خبرنگاران گفت: امروز در شیراز بیش از ۶۴ درصد از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد را زن سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند. وی اضافه کرد: زمانی فقر مردانه بود و سرپرست خانواده‌های فقرا و نیازمندان را مردان تشکیل می‌دادند اما امروز شاهد افزایش تعداد زنان در این جامعه آماری هستیم. ۱۸ هزار …

مرآت رسولی در جمع خبرنگاران گفت: امروز در شیراز بیش از ۶۴ درصد از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد را زن سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: زمانی فقر مردانه بود و سرپرست خانواده‌های فقرا و نیازمندان را مردان تشکیل می‌دادند اما امروز شاهد افزایش تعداد زنان در این جامعه آماری هستیم. ۱۸ هزار و ۴۰۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد شیراز قرار دارند و از کل خانوارهای زن سرپرست تحت پوشش، ۴۸ درصد زنانی هستند که سرپرستشان فوت کرده، ۱۷ درصد زنانی هستند که طلاق گرفته‌اند و ۲ درصد زنانی هستند که سرپرستشان زندانی است.

رسولی، یکی دیگر از چالش‌های موجود را به بخش خیریه‌ها مرتبط دانست و خاطرنشان کرد: هم‌اینک در شیراز ۱۵۳ خیریه مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند که از این میان ۸۳ خیریه فعال است. عملکرد برخی از این خیریه‌ها بسیار مطلوب و تاثیرگذار بوده است. خیریه‌هایی فعالیت دارند که در زمین مسکن، تهیه جهیزیه و سایر فعالیت‌های خیرخواهانه، اقدامات در خور توجهی داشته‌اند و کمیته امداد نیز همواره از این نهادها، حمایت کرده است.

او ادامه داد: اما بسیاری از خیریه‌ها نیز فعال هستند که به دلیل نبود نظارت کافی بر عملکرد آنها و ایجاد نشدن یک بانک اطلاعات مناسب، اقدامات شفاف و دارای خروجی مشخصی نداشته‌اند و تنها می‌بینیم که عده‌ای تحت عنوان خیریه به درب منازل مراجعه یا در خیابان‌ها از رهگذران کمک نقدی جمع‌آوری می‌کنند که این اقدامات کاملا خلاف قانون است.

رسولی تصریح کرد: خیریه‌های زیادی به‌عنوان حمایت از ایتام تشکیل و تاسیس شده است، اما هیچکس سئوال نمی‌کند مگر چند یتیم در شهرستان شیراز وجود دارد و این خیریه‌ها چه اقدام موثر و قابل بیانی برای ایتام انجام داده‌اند.

او با بیان اینکه سه مرجع صادرکننده مجوز برای خیریه‌ها باید نظارت مناسبی نیز بر عملکرد آنها داشته و بانک اطلاعاتی مشخصی برای رصد اقداماتشان ایجاد کنند، افزود: در کل شهرستان شیراز ۳۱۰۰ یتیم وجود دارد و به طور میانگین به‌واسطه همراهی حامیان، هر یتیم ماهیانه ۱۷۸ هزار تومان دریافتی دارد و این جدا از حقوق مستمری است که کمیته امداد به خانواده‌های آنان پرداخت می‌کند.

رسولی تصریح کرد: فعال شدن خیریه‌های متعدد در حمایت از ایتام را در حالی شاهد هستیم که ۹۰۰ دختر واجد شرایط ازدواج در میان خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد حضور دارند که با وجود برگزاری مراسم عقد، به‌دلیل نداشتن جهزیه، عروسی نکرده و در خانه پدر مانده‌اند.

وی تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد، زمان آن است که فعالیت‌های خیریه‌ها را در قالب یک سازماندهی مناسب و تشکیلاتی تخصصی و قابل رصد و رهگیری، ساماندهی کرده و نظم بدهیم،‌ چون تعدد خیریه‌ها موجب کاهش تمرکز و افت توان نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد در مباحثی نظیر جمع‌آوری کمک‌های مردمی خواهد شد.

رسولی اظهار کرد: در شیراز با داشتن بیش از ۲ میلیون جمعیت، سرانه کمک‌های خیرخواهانه حدود ۳۸۰۰ تومان در ماه بوده و تنها ۴۰ هزار صندوق خانگی بین حدود ۴۰۰ هزار خانوار و ۱۱ هزار صندوق هم بین اصناف توزیع شده است. احساس می‌کنم که بیشتر صدقات شهروندان نیک‌اندیش شیراز توسط خیریه‌ها پوشش داده می‌شود.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان شیراز ایجاد خیریه‌های تخصصی و فعال کردن مسیر هدایت نیکوکاران برای حمایت از ازدواج افراد کم‌بضاعت را یکی از الزامات حال حاضر دانست و بیان کرد: در شیراز ۱۵ مرکز نیکوکاری با هدف حذف بروکراسی اداری از مسیر خدمت‌رسانی به افراد نیازمندی که به ضرورت، نیاز به کمک‌هایی دارند، راه‌اندازی کرده‌ایم و نظارت کافی و دقیق هم بر عملکرد آنها اعمال می‌شود.

وی تاکید کرد: خیریه‌ها رقیب کمیته امداد نیستند اما معتقدیم که هر اقدامی باید بر اساس چهارچوبی مشخص و برنامه‌ای مدون اجرایی شود تا شاهد تاثیرگذاری آن باشیم.

رسولی همچنین گفت: هم‌اینک ۴۵۰ خانوار بسیار نیازمند از مجموعه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد شیراز، زیر سایه حرم‌های مطهر، سکونت دارند، حال آنکه بسیاری از این خانوارها اغلب شب‌ها سر گرسنه به زمین می‌گذارند!

مدیر کمیته امداد شیراز با بیان اینکه اکثر مسئولان ارشد استان فارس و شیراز، اطلاع کافی از وضعیت این خانواده‌ها دارند، ادامه داد: این خانوارها به‌واسطه اعتقادات عمیق مذهبی، حضور در جوار و زیر سایه حرم‌های مطهر امامزادگان را ترجیج می‌دهند و چه خوب است که با ایجاد یک مرکز نیکوکاری در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، خدمات بهتر و مطلوب‌تری را به این خانواده‌ها بدهیم. بسیاری از این خانواده‌ها در فقر مطلق بسر می‌برند و کمک به آنان از ضرورت‌ها محسوب می‌شود.

رسولی در خصوص تامین مسکن خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد نیز گفت: این نهاد تنها برای نیازمندانی می‌تواند در موضوع تامین مسکن وارد شود که فاقد خانه هستند، حال آنکه برخی از خانوارهای تحت پوشش، در نقاط مختلف شهر دارای خانه‌هایی محقر هستند.بعضی از واحدهای مسکونی این افراد در مسیر توسعه شهر و اجرای پروژه‌های عمرانی، تخریب می‌شود که این خود چالش جدید را برای آنان ایجاد می‌کند زیرا قیمت واحدهای مسکونی آنان در حدی نیست که توان جایگزینی داشته باشند و کمیته امداد هم با محدودیت‌هایی در این خصوص مواجه است.

رسولی با اشاره به برنامه‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) شیراز در هفته دولت، گفت: برگزاری همایش خیرین و عاملین زکات، واگذاری ۲ واحد مسکونی که با مشارکت خیرین و حمایت کمیته امداد برای نیازمندان تامین شده است و پیگیری کار ۷۳۰۰ نفر از کسانی‌که در سفر هیئت دولت از طریق سیستم صامد، درخواست‌هایی را مطرح کرده بودند به همراه غبارروبی و عطرافشانی قبور شهدا و همایش پیاده‌روی خانوادگی از برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

این مقام مسئول از توزیع ۳۲۰ بسته بهداشتی بین بیماران زمین‌گیر شده از مجموعه افراد تحت پوشش کمیته امداد در شیراز به‌عنوان یکی از برنامه‌های هفته دولت، یاد و اضافه کرد: سال گذشته در شیراز بالغ بر ۳۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان زکات، جمع‌آوری شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا